Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson W950i

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då jag börjat tvivla på att Apple någonsin kommer att bygga en telefon har jag börjat titta runt efter annat. Jag har blivit lite sugen på en SE M600i, men för ett tag sedan hittade jag SE W950i. Den är snarlik M600:an, men har inte det mystiska tangentbordet samt är mer inriktad på musik än M600:an.

Vad tror ni om den? Är det någon som testat något förhandsexemplar? Det verkar som om nätbutikerna får in den från nu och fram till jul.

Länkar till recensioner:

http://www.mobile-review.com/review/sonyericsson-w950-en.shtml
http://www.yourmobilephonereviews.co.uk/sony_ericsson_w950i_reviews.htm

Jag har testat den och jag gillar den skarpt! Bra skärm, nya Walkman-mjukvaran är grym. Hade inte gjort något med en enkel kamera för MMS, men annars så har jag inget att klaga på. Ska komma en mindre leverans i mitten av oktober.

//Stefan

Hur är kalendern på den? Kan man ha olika kategorier i kalendern, som i iCal?

Hur svarar man på telefonen? Finns ju ingen grön och röd lur. Är den besvärlig att vänja sig vid?

Och en sak till - hur lång tid brukar det ta innan telefoner sjunker 500-1000kr i pris? Jag har egentligen satt 5k till maxbelopp för en telefon och denna verkar komma att kosta ca 5700:-. I och för sig får man ju en hel del för pengarna, telefon, "pda" och mp3-spelare med 4GB minne, så det är väl ett ganska ok pris för det man får. Men några principer måste man ju ha.

Hann du testa den så pass att du fick en uppfattning om batteritiden? Stämmer det att det räcker en dag om man använder den fullt ut? Hur länge räcker den om man ringer några (5-6 st) korta samtal om dagen och inte lyssnar på mp3?

Många frågor

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 18:51

Om telefonen kommer i en operatörslåst version brukar den ligga lägre i pris, kan du tänka dig att binda ett abonnemang får du ner priset ytterligare en slant.

Bor i Umeå och brukar ha ärenden innåt landet, så jag har inga problem att låsa mig till Telia

Förresten? Någon som har någon gissning om iSync kommer att få stöd för M600/W950/P990 innan Leopard eller får man vänta till våren?

du svarar genom att trycka på knapp på skärmen, i alla fall på M600

Fint.

Jag tror att jag skrämde bort Stefan också. Jag kanske var lite påflugen

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-09 22:05

Har använt den i dryga veckan nu. Så långt är jag imponerad! Visst mjukvaran i telefonen har sina buggar men det hade M600:an också i början så det ger sig med tiden. I telefonen sitter två interna minnen - ett för telefonens funktioner på ca 62mb och mediaminnet på 4gb (tillgängligt 3.92gb).

Fungerar dock ej med iSync ännu, men det löser sig nog så fort M600:an får stöd. I grund och botten är det en M600i, dock så finns inte "office"applikationen på W950i, däremot får du radio och trackID. Kalender och e-post är däremot exakt som på M600i, man kan sortera möten under olika grupper/mappar. Telefonen har SymbianOS, webläsare från Opera och RSS-läsare.

Telefonen styrs av en jog (rullknapp) eller via pekpinne (touchdisplay). Telefonen har också styrknappar för musikspelaren som blir upplysta i spelläget.

Ljudkvaliten är väldigt bra både med mp3 och radiodelen med de medföljande hörlurarna. Nytt för W950 är också hörlurar med fjärrkontroll på.

Batteritiden är ok, vid kraftigt användande räcker batteriet drygt 1 dag. Den funkar också som modem till macen via bluetooth. Sa jag att den går på 3G bandet också...

I kartongen: Telefon, batteri, usb-kabel, hörlurar med integrerad fjärr, mjukt fodral, laddare, musikkabel (telefon -> rca)

Kort och gott - en trevlig telefon! När iSync funkar och lite buggfix är det en fullträff!

Låter mycket bra. Lite synd att office-programmen inte följer med. Vet du om de går att köpa löst/ladda ner eller om det finns några gratisalternativ?

Så, nu är den köpt. Omdömet är gott än så länge; bra ljud, sköna lurar, många smaskiga funktioner.

Det gick bra att exportera alla kontakter i Adressboken och importera i telefonen när jag ställde in så att Adressboken exporterade i det äldre vCard-formatet. Kalendersynkronisering får jag nog vänta på - det verkar inte finnas någon smidig lösning än så länge.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-05 17:55
Ursprungligen av staed:

Så, nu är den köpt. Omdömet är gott än så länge; bra ljud, sköna lurar, många smaskiga funktioner.

Kan bara hålla med i ovanstående - en riktigt skön lur/mp3!

Det går att köpa Officeprogrammen separat, QuickOffice eller DocumentsToGo. Använd antingen SEs egen programbutik eller My Symbian.

Jo.. Har förstått att det går. Det jag framförallt skulle behöva är en pdf-läsare, och någon sådan borde väl dyka upp som freeware tycker jag.

Hoppas också att någon vänlig själ portar PuTTY till UIQ 3.0. Skulle göra det själv om jag kunde. http://matrix.tmit.bme.hu/putty/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-03 19:02

usb med mac

Det verkar var en av de bästa från Ericsson-Sony just nu, fråga: hur koppla ihop den med macken, alltså hur få över musik och andra filer?

Den dyker ju upp som USB-minne när man pluggar in sladden, sen är de väl bara att skyffla över musiken om ja inte förstått fel?

Typ. Bara att koppla in sladden och sedan välja "Snabb filöverföring" i dialogrutan som dyker upp i telefonen. Sedan är det bara att dra över filer till telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-03 20:16

ok

det låter det, tidigare snackade inte Symbian med macken, men det låter ju perfekt. Hoppas ni har rätt.

staed ovan har ju en w950i själv så han bör väl veta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 14:58

Kan man ändra genvägarna på startsidan? skulle vilja ha adressboken på framsidan om det går ?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-05 17:54
Ursprungligen av David.T:

Kan man ändra genvägarna på startsidan? skulle vilja ha adressboken på framsidan om det går ?

Det går att göra direkt i luren utan tredjepartsprogram... Så här gör du: Markera den genväg du vill ändra (detta gör du via rullhjulet) och tryck på mer, överst på listan borde nu "ersätt" finnas och vips har du en lång lista du kan välja mellan... Använd redigera som du når på samma sätt som ovan för att byta namn mm på genvägarna...

Hoppas du lyckas!

Har inte hittat något sätt att göra det, men det finns tredjepartsprogram som fixar det. Såg något sådant igår när jag surfade omkring efter någon pdf-läsare, men jag kommer inte ihåg vad det hette.

Jag tycker dock själv att det fungerar rätt bra att bara hålla in någon av sifferknapparna för att gå till adressboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 18:11

Tack för tipset Sherpan Det fungerade.

PS. Telefonen Rockar! Är grymt nöjd med den,.

Usch vad jag känner mig dum som inte hittat menyalternativet "Ersätt"

Hoppas att det släpps en uppdaterad firmware med lite trimm snart. Tycker att telefonen är en aning seg. Inte så att jag blir förbannad eller så, men lite rappare kunde den allt ha fått vara.

Säg till när det finns stöd för den i iSync så ska jag nog slå till.

Det lär skrikas så det hörs runt halva Sverige när P990i, M600i och W950i funkar med iSync så det lär du inte missa.

Är det någon som vet om man kan hitta versionsnummer för senaste firmware:en på Sony Ericssons hemsida? Eller måste man köra det där uppdateringsprogrammet i Windows för att få reda på om det finns någon uppdatering?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-05 20:07
Ursprungligen av staed:

Är det någon som vet om man kan hitta versionsnummer för senaste firmware:en på Sony Ericssons hemsida? Eller måste man köra det där uppdateringsprogrammet i Windows för att få reda på om det finns någon uppdatering?

Testade idag att uppdatera men det fanns ingen ny programvara... och telefonen jag använder har gammal programvara!

Så jag väntar med spänning på en uppdatering...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-07 10:34
Ursprungligen av staed:

Är det någon som vet om man kan hitta versionsnummer för senaste firmware:en på Sony Ericssons hemsida? Eller måste man köra det där uppdateringsprogrammet i Windows för att få reda på om det finns någon uppdatering?

Testa att ring Sonyericssons callcenter på 013 24 45 00 så kan de ge dig den senaste versionsnumret.

Ursprungligen av staed:

Det lär skrikas så det hörs runt halva Sverige när P990i, M600i och W950i funkar med iSync så det lär du inte missa.

Men det kanske inte kommer något stöd för P990i, M600i och W950i med tanke på Apples egna telefoneskapader. För varför skulle dom stödja konkurrenter utan ersättning?

Men då kan jag ju nästan lika bra starta Windows och kolla om det kommit någon uppdatering Det är ju jobbigt att prata med folk.

Hade varit smidigt om det fanns att hitta på webben.

Jag läste något rykte någonstans om att SE och Apple jobbar på en lösning, men det vet man ju inte om det stämmer.

Skulle det inte komma iSync-stöd så lär ju någon skriva ett eget syncningsprogram så småningom gissar jag, så loppet är ändå inte kört.

Bevaka tråden