Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hemsida, Volume 45. Kodning.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 20:41

Hej, jag tänkte använda ett nyhetsskript på min sida PHP.

På förstasidan är det en som en tabell jag har byggt upp med hjälp av lager och webbstandarder. Blir det några svårigheter att lägga in ett PHP-skript där?

Här är sidan: Volume 45

Sen finns det någon PHP skript att ladda ner för att få en nyhets sida liknande denna:
Pitchfork News
(Titel, sen artikel, och bild. Och under det en likadan)

Hjälp uppskattas.

Vad är det exakt du vill ha för funktionalitet? Vill du spara hämta rubriker och liknande med hjälpa av formulär som du sparar i en databas?

Jag skulle nog nästan använda ett färdigt CMS-system eftersom sidan ska ha artiklar och dylikt. Det är dock lite mer komplicerat att göra en "mall" för ett cms-system än att bara göra en i html.

Designen är riktigt snygg för övrigt. Ser proffsigt ut.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 11:25
Ursprungligen av PsychoSaurus:

Vad är det exakt du vill ha för funktionalitet? Vill du spara hämta rubriker och liknande med hjälpa av formulär som du sparar i en databas?

Jag skulle nog nästan använda ett färdigt CMS-system eftersom sidan ska ha artiklar och dylikt. Det är dock lite mer komplicerat att göra en "mall" för ett cms-system än att bara göra en i html.

Designen är riktigt snygg för övrigt. Ser proffsigt ut.

Nja alltså det viktigaste är att det ska bli lätt för oss som medarbetare att uppdatera sidan, utan en massa tjafs med koder. Alla som skriver är inte kod-begåvade.

En fuktion jag skulle vilja ha är att titlarna på nyhets artiklarna, blir länkar till artikeln i telegram fönstret. Så man slipper att uppdatera på två ställen.

Bygg hela sidan med något cms, det blir smidigast i längden.
Kan tipsa om textpattern som jag använt i en hel del projekt.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 11:22
Ursprungligen av himynameisjonas:

Bygg hela sidan med något cms, det blir smidigast i längden.
Kan tipsa om textpattern som jag använt i en hel del projekt.

Jag ska kolla upp det här programmet tack.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-11-04 07:52

Blog-plattform

Ursprungligen av Kompisen:

Hej, jag tänkte använda ett nyhetsskript på min sida PHP.

På förstasidan är det en som en tabell jag har byggt upp med hjälp av lager och webbstandarder. Blir det några svårigheter att lägga in ett PHP-skript där?

Här är sidan: Volume 45

Sen finns det någon PHP skript att ladda ner för att få en nyhets sida liknande denna:
Pitchfork News
(Titel, sen artikel, och bild. Och under det en likadan)

Hjälp uppskattas.

Kan tipsa om: http://www.sixapart.com/movabletype/

Denna är gjord i movabletype: http://www.journalofaphotographer.com/

Mvh Mikkel
http://www.nordensfotoskola.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 12:05

Kompisen, med ett färdigt CMS slipper ni koda. Utan ett CMS i ryggen kommer det bli ett mindre eller större helvete att hålla sidan uppdaterad.

Mina två kronor.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 13:15
Ursprungligen av Linus:

Kompisen, med ett färdigt CMS slipper ni koda. Utan ett CMS i ryggen kommer det bli ett mindre eller större helvete att hålla sidan uppdaterad.

Mina två kronor.

Men vi kan forfarande ha våran design eller hur?

ja, med ett CMS så bestämmer ni designen och så sköter CMS så att artiklar sparas och uppdateras på rätt sätt. smidigt är bara förnamnet i förhållande till att sköta allt utan ett CMS

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-04 21:46

Kör på detta, Måns! Verkar ju bli hur bra som helst..

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 21:54
Ursprungligen av himynameisjonas:

ja, med ett CMS så bestämmer ni designen och så sköter CMS så att artiklar sparas och uppdateras på rätt sätt. smidigt är bara förnamnet i förhållande till att sköta allt utan ett CMS

Låter ju hel kanoners. Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Jag skulle rekomendera Symphony som publiceringssystem om ni inte behöver något superstort. Textpattern har jag själv aldrig fastnat för trots ett par tre försök att gilla det.

En annan sak; "På förstasidan är det en som en tabell jag har byggt upp med hjälp av lager och webbstandarder." må kanske betyda att sidan validerar och att den följer en syntaktisk standard. Men det är så mycket mer än så om du vill att sidan ska vara gjord på ett bra sätt. I mitt tycke är det lika illa att använda <div>ar till varje litet otalig sak på sidan som att använda tabeller, båda ligger lika långt ifrån hur (x)html är tänkt att användas. Tänk igenom koden en gång till och se vilka saker du kan ersätta med annat än div-element, du har otaliga listor på sidan tillexempel.

Ursprungligen av pertoyra:

Jag skulle rekomendera Symphony som publiceringssystem om ni inte behöver något superstort. Textpattern har jag själv aldrig fastnat för trots ett par tre försök att gilla det.

En annan sak; "På förstasidan är det en som en tabell jag har byggt upp med hjälp av lager och webbstandarder." må kanske betyda att sidan validerar och att den följer en syntaktisk standard. Men det är så mycket mer än så om du vill att sidan ska vara gjord på ett bra sätt. I mitt tycke är det lika illa att använda <div>ar till varje litet otalig sak på sidan som att använda tabeller, båda ligger lika långt ifrån hur (x)html är tänkt att användas. Tänk igenom koden en gång till och se vilka saker du kan ersätta med annat än div-element, du har otaliga listor på sidan tillexempel.

ja, symphony har jag läst gott om, verkar mer fritt och större än textpattern men sen beror det ju på hur man själv vill ha det. Skulle jag starta en "webbtidning" så skulle jag använda textpattern då jag tycker om dess kontroll för olika användare och stora "community" på forumet som hjälper med alla sorters problem samt deras utbud på plugins. Men jag har som sagt inte testat symphony alls.

1
Bevaka tråden