Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressen: "13 superprogram till datorn. Stor guide: världens bästa gratisprogram"

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 08:47

I går hade skräpblaskan Expressen en artikel om "13 superprogram till datorn. Spara upp till 25 000 kr. Stor guide: världens bästa gratisprogram". Igen. Bara program för Windows, såklart. Men en stor bild på en Macbook Pro eller Powerbook G4. För dem är det bara en "data" vilken som helst. Macen är också en "data".

Aftonbladet brukar göra samma sak: gratisprogram och felsökning för Windows och så en bild på en bärbar Mac med synlig Apple-logga. De kör samma typ av artikel om och om igen... Det vore väl bra om de skrev något vettigt emellanåt, t ex om varför man bör välja en Mac och inte en PC, eller vad man konkret kan göra med respektive plattform.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-05 09:10

Klassisk nyhetstorka..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-05 09:18

Jag håller med dig i princip, men inte i sak. Kolla in Dells reklam som dimper ner i brevlådan. Vilket OS finns på laptopen...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 10:14
Ursprungligen av frazze:

Jag håller med dig i princip, men inte i sak. Kolla in Dells reklam som dimper ner i brevlådan. Vilket OS finns på laptopen...?

Klart att det är blaffiga Win XP eller Vista på Dell-, Acer- eller HP-burken. Men det var inte min poäng. Expressen och Aftonbladet skriver uteslutande om Windows, men har alltid en Mac på bilderna och redigerar tidningarna på Macar. Om de skriver om Windows borde de väl ha en ful, plastig, tjock PC på bilderna? Tänk om en biltidning skulle skriva om Lamborghini eller Maserati men ha en Skoda eller Hyundai på bilderna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-11-05 10:24

Ahh, min poäng gick förlorad. Vad jag ville ha fram är att bilderna (och kanske valet av desamma) är inte något som textförfattaren står för. Det jag syftade på var att någon hos Dell (eller var det kanske en Acer-reklam?) hade klippt in den OS X-desktop i en Dell-laptop. Med det sagt ville jag påstå att bildvalet inte alltid avspeglar textinnehållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 10:42

Nej, bilden visar en (påklädd) kvinna som ligger på en säng med en Macbook Pro eller Powerbook G4. Man ser alltså utsidan (locket) på datorn och den lysande Apple-loggan i närbild. Man ser inte skrivbordet (Finder) i Mac OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 10:47

Det är alltså en bild liknande den här, fast i ett större utsnitt och storlek, där hela datorn syns.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-11-05 10:55

På Expressen finns inga Win-PC att plåta...bara Macar!!...Var inte ledsen för det!

Jag hade knappt vågat lägga in program som det tipsas om i Aftonslasket, Sexpressen eller Kvällspesten. Förr eller senare kommer nog någon artikel med rubriker såsom:

Uppgradera datorn själv! En lödkolv är allt som behövs, sedan är du redo att sätta igång....

Gör din dator snabbare! Det är bara att ändra byglarna. Vi visar dig hur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 11:43

Eller:
"Byt till ett bättre modermodem i din PC på fem minuter och få en NY dator! Vi visar hur du gör." (Modermodemet är själva datahjärnan, hjärtat i hårddisken. Men det vet ju alla som kan Windows.)
"Så löser du trassel och problem med datorn. Vi visar hur du gör." (Exakt samma artikel som publicerades 1996, 1999, 2002 och 2005, men med "98", "ME" eller XP" utbytt mot "Vista".)

Nu fanns ju Firefox, Gimp och Neo Ofice med i listan på gratisprogram - och de går jub att köra på mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 16:14
Ursprungligen av johan_tanying:

Nu fanns ju Firefox, Gimp och Neo Ofice med i listan på gratisprogram - och de går jub att köra på mac...

och andra mozilla grejer mewd, dom nämnde tom mac i text jippikayee

  • Medlem
  • 2006-11-05 17:23

Äh, se det som att Expressen försöker visa upp macprylar trots att de inte riktar sig till macanvändare med artikeln. De använder ju macar själva, så varför gå ut och hämta nåt fulare än de har i huset? Macanvändare är väl smarta nog att inte falla för den finten ändå?

Vilket liv det blir varje gång detta händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 19:26

"Köp vår NYA dataguide NU, annars kommer ditt Windows och hela internet att explodera och brinna upp!"

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-11-05 20:13

"MacBook blottade sina kretsar"

1
Bevaka tråden