Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod Nano bättre än MacBooks ljudkort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan,
Kopplar macbooken via stereon till mina hörlurar (för att orka driva dem och få bästa ljud) och upptäcker att det sprakar lite eller nåt samt att ljudupplevelsen inte är särskilt överskön överlag. Kopplar in ipoden på samma sätt till stereon och får mycket bättre ljud. Nu kan jag inga musiktekniska termer men det låter som om musiken från ipoden har större omfång. Skarpare och tydligare, mer detaljer.
Är ipoden så mkt bättre än macbookenss ljudkort? Tydligen Någon vetare/audiofil som vet mer?
(testat med AAC 320 kbit/s, givetvis låter det bäst från skivan i stereon)

Ha det vackert!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 10:56

Inte konstigt att din iPod låter bättre än din Macbook. MB'n har ju massor av kretsar i sig som kan ge upphov till elektrisk interferens och störa ljudet, plus att den primärt är en dator och inte en musikspelare. iPoden har ett enda syfte, att spela musik, vilket innebär att man antagligen valt bättre komponenter i form av förstärkare och DAC än de som sitter i en MB.

Ett stort plus som MB's har är ju att du kan köra ut en digital signal (optisk via hörlursuttaget) och på det viset få precis så bra ljud som din DAC kan uppbringa (om vi struntar i jitter och den diskussionen - och det tycker jag att vi gör).

VA!?
Nu måste du skämta... jag upplever det så att Nanon som analog signalkälla är mycket (skit i jämförelse) mot min macbook även med analog matning... fan har jag fått en skräpig nano eller vad är det här? Detta undrar jag då jag har hört detta påstående mer än en gång Fan.

Jag upplever precis samma sak som Andreas Th. När jag köpte min analoga sladd sa de att det inte spelar någon roll om jag kör analogt eller optiskt. Någon som vet bättre??

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 23:41

northernlight:
Jag är inte säker på att det är så - jag har ingen koll på komponenterna i Macbooken - men av erfarenhet från andra notebooks (PC iofs) antog jag att det integrerade ljudet inte skulle hålla någon högre standard. Kanske är det inte så, men jag finner det förvånande att en Macbook skulle låta bättre än en iPod. ska kolla runt på Head-fi och se om det finns några inlägg om Macbookarnas ljudkvalite... Japp!

johan_fbg:
Naturligtvis är det skillnad. Du kan till exempel inte koppla in en optisk kabel i en förstärkare som inte har optisk ingång...

Liten genomgång: Digitalt ljud måste konverteras till analoga signaler, eftersom ALLA högtalare förr eller senare måste matas med en "analog" elektronisk signal. Detta görs av en DAC (Digital to Analog Converter). Använder du dig av en analog sladd till din stereo så kommer Macbookens DAC att konvertera de digitala signalerna till analogt ljud, innan de går via sladden till din förstärkare. Detta innebär också att de analoga signalerna riskerar störningar i form av elektronisk interferens från din dator.

Använder du dig av en optisk sladd "hoppar man över" Macbookens DAC, och signalerna ur datorn förblir digitala - alltså helt perfekta "kopior" på vad som spelas (och utan risk att störas av Macbookens elektronik). Dock kräver en digital signal utsignal ur Macbooken att man senare i signalkedjan har en DAC som konverterar signalerna från MB'n till analogt ljud. DAC:ar finns integrerade i hemmabioförstärkare som kostar 1500 kr (inklusive 6 högtalare), och som fristående audiofilmodeller för mångdubbla priset.

Nog borde det vara lite skillnad mellan ljudet du får ut ur din Macbook's DAC och det du får ur Benchmark's DAC-1 för 10 000?

Fördelen med att använda sig av digitala signaler är alltså att man kan köra vilken konstig källa som helst (som ger en digital signal), och bortsett från audiofilpetigheter som jag inte orkar gå in på/kan så mycket om (sök efter "jitter" om du är intresserad), så kommer de alltid att låta så bra som din DAC är.

Bra DAC + Bra DVD-spelare = bra ljud
Bra DAC + DVD-spelare från Clabbe för 300kr = precis lika bra ljud

Undrar du om du har en DAC i din förstärlare? Enkelt sagt - har du en optisk/koaxial ljudingång (som alla hembioförstärkare rimligtvis har) så har den en DAC.

Senast redigerat 2006-11-05 00:01

Ok, tack så mycket dogday! Självklart förstod jag att jag var tvungen att ha en optiskt ingång. Om jag förstår dig rätt borde jag få bättre ljud ut om jag använder optisk kabel till en enhet som har optisk in-ljud, eftersom jag hoppar över iMacens (spelar väl ingen roll vilken datorn jag har..) elektroniska störningar?

Tack dogday för all info!

Ett tillägg; har upptäckt att ljudet blir bättre om jag streamar det från macbooken till airport extreme basstation sedan till stereon och hörlurarna. Inte bättre än nanon men bättre än ljudet direkt ifrån macbookens plug. Eller så inbillar jag mig... dogday?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-05 03:34

_____

Senast redigerat 2006-11-05 04:05

andreas: om du har optisk in i stärkaren kommer du få optiskt ljud från airporten (förutsatt att du har en optisk kabel that is). Det kan ju bevisas genom att mindre störningar förekommer... låter rimligt.

Eftersom jag är så jävla missnöjd med nanon så har jag sålt den för 900kr... och beställd en meizuM6 från staterna istället...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 11:46

Tack för tack; kul att kunna hjälpa till!

johan_fbg:
Jo, du *borde* få bättre ljud, men det beror naturligtvis på kvaliteten av DAC:en som får konvertera signalen. Logiskt sett borde dock en DAC inbyggd i en förstärkare (utrustning avsedd enbart för musikspelande) vara bättre än en som sitter i en dator (en maskin där ljudet bara är en av alla funktioner som ska dela på byggnadskostnaden). Du *borde* också få mindre störningar på signalen, eftersom man i en förstärkare kan koncentrera sig på att ha en så störningsfri komponentlayout som möjligt. Dock - är det en riktigt sunkig förstärkare du kopplar den digitala signalen till, så skulle Macbookens DAC kunna vara bättre, men det torde vara sällsynt. Bästa sättet att få reda på vad som låter bäst är naturligtvis att testa (se kursiverat stycke för tillvägagångssätt för ett enklare blindtest)...

Andreas Th:
Mycket möjligt. Nu skriver du inte om du kör digitalt eller analogt ut från din Airport basstation, men förutsatt att du menar analogt så är det är möjligt att den har bättre DAC:ar / mindre elektronisk interferens än Macbooken. Tycker du att det låter så, så är det nog så.

Vill du vara mer säker och samtidigt lite töntig så gör ett simplare blindtest (hos LTS kan man läsa mer om riktiga blindtest samt varför det är så viktigt att de verkligen är blinda)...

Se till att de två källor du jämför har exakt samma volym (man upplever så små volymskillnader som +1dB som "bättre ljud"), be en kompis byta mellan källorna utan att du vet vilken som är vilken. Sen säger han "nu spelar A" och "nu spelar B" (helst ska han byta namn på källorna då och då, så att du inte snabbt "bestämmer dig för" att A alltid har bättre ljud - vilket lätt händer). Kör ett par varv och se vilken du föredrar.

1
Bevaka tråden