Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har fått en MBP C2D ännu?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-03 01:36

Jag skulle vilja veta GPU-hastighet beroende på maskinspecar.

Helst att någon kör Quake4 benchmark med samma inställningar som på barefeats och berättar vad de fick för resultat.

Och framförallt mellan 128MB och 256MB-versionen, känns så dumt att ge 2600kr för 200mhz snabbare cpu o 256MB grafikminne, men Apple jävlas ju genom att sätta 128 i den billigare

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-03 19:21

Nu är ni ju flera stycken som har fått dem, kan ni köra följade benchmark med Quake4 eller så så vore det schysst:
http://www.barefeats.com/kak4c.html

Anledningen till att jag vill se dem är för att se hur stor skillnad 128 vs 256MB grafikminne gör, om någon.

Skriv specar i stil med:
C2D 2.33, 2GB, 256MB, 15.4":
67 fps 1280x1024, high

eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 19:47

Hade jag haft Quake4 så hade jag ju kunnat testa åt dig. Kan du inte komma på något annat test som jag köra genom att ladda ner något fritt från nätet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-03 21:18
Ursprungligen av Lari Kovanen:

Hade jag haft Quake4 så hade jag ju kunnat testa åt dig. Kan du inte komma på något annat test som jag köra genom att ladda ner något fritt från nätet?

Quake 4 demo kanske?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-03 22:02

Lari: Problemet är väl att sålänge texturerna får plats i minnet lär man inte se någon som helst skillnad, men när de sedan inte gör det... Typ stora ytor med texture quality på high, och eventuellt 4x aa eller så. Quake4 och Doom3 valde jag eftersom de väl antagligen är de grafiskt mest avancerade spelen man kan prova?

Jag klurar på att ta den med 256MB vram eftersom jag tänker köra två skärmar vilket jag inte vet om det tar 7 eller 14MB ram mer, core image o allt i os x lär ju använda en del grafikminne, core animation i leopard lär använda ännu mer, förr eller senare får väl spelen ännu snyggare o större texturer som tar mer grafikminne, osv, men där finns det ju en begränsning för vad x1600 klarar av också. Jag skulle dock tro att det är tillräckligt kapabelt för att fixa ett spel som behöver mer än 128MB grafikminne.

Problemet är bara eftersom apple jävlas med mig o sätter in 128mb i den billigare modellen så måste man gå upp ett snäpp, och mellanmodellen har den snabbaste core 2 duo / merom som finns så därför kostar den en rejäl summa mer, 50.5% dyrare cpu för 7% högre prestanda för att vara exakt. Inget jag inte skulle köpa om jag hade möjligheten att välja =P

Kunde de inte bara tryckt i 256MB grafikminne i alla? ;/

(På iMac betalar man 730kr mer för 256MB grafikminne istället för 128, däremot kostar 2.33GHz cpu 2440kr mer än 2.13GHz, så det är en rejäl prisskillnad där.)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-03 22:05

Om ni har windows och det finns benchmark/fpsräknare i fear skulle ju det fungera, går att ladda ner multiplayerdelen av fear gratis och det är krävande som fasiken =P

En sak som är riktigt coolt är dock hur mycket prestandan hade ökat med hjälp av flertrådad opengl/quake4, quake4 med 1.3-versionen av binären skall vara mycket snabbare på dual coremaskinerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 19:01

Jag skulle vilja veta om CPU-kärnorna tjuter som de gamla gjorde (även i vila). Står fan inte ut med högfrekventa ljud.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-04 20:23
Ursprungligen av Koski:

Jag skulle vilja veta om CPU-kärnorna tjuter som de gamla gjorde (även i vila). Står fan inte ut med högfrekventa ljud.

Lär ju inte ha varit de som tjöt? Skulle de tjuta i drygt 2GHz så eller? Om det var något var det väl strömsaken till skärmen som det gick att reglera ljusstyrkan på, om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 03:00
Ursprungligen av Hagge:

Lär ju inte ha varit de som tjöt? Skulle de tjuta i drygt 2GHz så eller? Om det var något var det väl strömsaken till skärmen som det gick att reglera ljusstyrkan på, om jag minns rätt.

Okej, skitsamma vad det var som egentligen tjöt. Undrar om den nya MacBook Pro'n tjuter överhuvudtaget, igång som i vila.

Jag har fått min! Jag fick den igår eftermiddag, och njuter hur mkt som helst. KOlla gärna in lite bilder under rubriken "Gadgets" på www.madeinmalmo.se

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-12-02 17:50
Ursprungligen av RockarDockan:

Jag har fått min! Jag fick den igår eftermiddag, och njuter hur mkt som helst. KOlla gärna in lite bilder under rubriken "Gadgets" på www.madeinmalmo.se

Skön sajt.. No offence, men fixa felstavningarna

Ursprungligen av boris91:

Skön sajt.. No offence, men fixa felstavningarna

*ler* Blir väl att man stavar fel mitt i upphetsningen

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-12-03 11:10

Går det att göra testet med Q4-demo eller måste man ha fullversionen? Annars om ni vill se GPU-hastigheten allmänt kan ni använda Graphiccelerator.

1
Bevaka tråden