Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags att uppdatera designen på iMac

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nanon har fått det, båda macböckerna har fått det; Nytt utseende, och framförallt har man frångått från det strikta metallic/vitt konceptet och presenterat svarta produkter. Desas svarta produkter har varit väldigt populära och det är enligt mig och många andra dags för imac också. Jag har stött på många på nätet som håller med mig, och hoppas härmed kunna starta en diskussion om ämnet för att se vad ni tycker.

1: den breda underdelen är onödig. Faktum är att den inte fanns där i tidigare designen, utan tillkom när ipodteamet designade den. En stor vit yta utan någon som helst poäng dvs. Om man kikar i nya imacs, framför allt 20" och 24" så ser man att det finns stor plats över. Att ta bort undre delen är däröfr ingen större utmaning.

2. Svart. Många anser att det här skulle ta bort charmen med mac. Men med dagens skärm är det många problem: Den är blank och vit vilket gör att den reflekterar saker i rummet och är väldigt störande. Det tar bort focus från vad som visas på skärmen och gör det rörigt. En svart skärm ramar in skärmen mycket bättre, och gör att kontrasten och färgerna kommer fram bättre.

3. Möjlighet till glossy skärm. Glossy skärm är enligt mig oerhört mycket bättre en "traditionell". Kontrasten och färgerna visas mycket bättre. Många tycker dock inte om glossy för att det reflekterar för mycket, och därför borde man kunna välja, som på dagens macbookpro.

Slutresultat: En svart cinemadisplay liknande imac:

  • Oregistrerad
  • 2006-10-15 22:00

Visst om man kan ta bort den vita nedre delen och så att säga tränga ihop allting lite mer men innebär inte detta att risken för typ överhettning blir större? Kan inte luft vara bra i en sån här maskin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-15 22:21

kanske, men inte säker at den skulle fall Jonathan Ive i smaken -men det är ett bra försök, men i så fall vill jag ha svart fot och inte alu, det lirar inte ihop.

Jag vill ha en 50" imac som jag kan ha som TV med.

/Tangen

Jag tycker också att den undre delen är meningslös. Den gör iMacen klumpig, för tankarna till gamla knädatorer med smä skärmar som inte fyller ut ytan. Gör hellre datorn lite tjockare (om det behövs) och gör den lägre, eller utöka skärmytan. Jag skulle föredra det senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 06:20

Vad menas med alternativ tre? Snyggare än vad? Det förslag som presenteras i första inlägget? I annat fall förstår jag inte hur man jämför med något som inte finns... )

Mossigt förslag

Ditt förslag liknar för mycket alla andra (pc). Apple skall fortsätta vara ledande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-16 09:07

Det jag kan säga, är att det som Apple kommer med är bättre än det vi kan komma med - med få undantag.

Tycker det är bra som det är. Switchade för functionen inte designen. Men mina bekanta är imponerad över att den stora lådan saknas. Det är himla smidigt o snyggt!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-16 11:55

Varför ändra ett vinnande koncept?

Småändringar kan de göra. Gärna slimming och lite såna saker, men inte mer.

Dessutom betyder inte ny design alltid bättre design.

Exempel på detta är att Globe G4 är den snyggaste imac som någonsin producerats. Samma gäller för ipod, där G3 är den snyggaste. Gamla nanon är betydligt vackrare än den nya.

iMac är snuskigt snygg nu. Jag vill inte att de ändrar ett skit.

ja imo så är ju imacen nu äckligt snygg...

En ny design skulle i mina ögon helt enkelt vara att ha skärmen över hela fronten, kan i stort sett vara samma i övrigt. Det är inte snyggt med denna stora döda yta, det är bara klumpigt. Det ger mig Spartacus-associationer. Ge mig större skärmyta med samma storlek på datorn (möjligen lite tjockare som sagt).

Jag tycker att den där döda ytan hindrar dagens iMac från att kännas riktigt toppen. Den känns inte färdig. iMac G4 är snyggare, det är en komplett design, tänkt hela vägen. Nya iMac är en skärm med en stor klump i underkant. Lampfoten är givetvis större, men den är bakom skärmen, inte i underkanten av den.

Nej, ny design nu, tack. Det är dags. Om de fixar den kommer den att bli snyggare.

Över lag tycker jag att det är lite synd att Apple slutat designa sina datorer. De hänger fast vid samma design år efter år. De snyggaste Macarna är inte längre de nyaste. De där riktiga WOW-designerna är några år gamla. Jag är trött på PB/MBP-plåtlådan, kom med något nytt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 12:59

Sätt en iPod brevid en iMac så ser man att designen inte är "halvfärdig".
Tycker det är hur coolt som helst att designen går igen på iPod och iMac!

  • Medlem
  • 2006-11-02 23:45
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Över lag tycker jag att det är lite synd att Apple slutat designa sina datorer. De hänger fast vid samma design år efter år. De snyggaste Macarna är inte längre de nyaste. De där riktiga WOW-designerna är några år gamla. Jag är trött på PB/MBP-plåtlådan, kom med något nytt.

När det gäller stationära datorer håller jag med. iMac G4 är världens ballaste dator någonsin, och det är trist att den inte uppdateras. Fast nya iMacen tar så liten plats på skrivbordet (i praktiken bara ett par kvadratcentimeter, eftersom man kan lägga saker på foten) att den klart vinner ett par poäng. Den får plats nästan var som helst.

Powermac G4 är fortfarande snyggare än G5/Mac pro. Däremot är Powerbook- och Macbook pro-konceptet så bra att det vore synd att peta på det. Efter två år av rätt hårt användande såg min 17" ut EXAKT som när jag köpte den. Den ser kanske inte så spännande ut, men ful är den inte, och den är rätt praktisk. Bra antidesign.

Ursprungligen av stfm:

Däremot är Powerbook- och Macbook pro-konceptet så bra att det vore synd att peta på det. Efter två år av rätt hårt användande såg min 17" ut EXAKT som när jag köpte den. Den ser kanske inte så spännande ut, men ful är den inte, och den är rätt praktisk. Bra antidesign.

Jag har väl sagt det förut, men jag håller inte med dig om MBP. iMac-designen är mest en fråga om utseende, MBP brister i funktionaliteten.

För min del är PBG4/MPB den design jag allra mest önskar att reviderades. Den viktigaste anledningen är att de är direkt obehagliga för mina händer. Jag har envisa eksem på högerhanden, och när de ligger mot metallen gör det nästan ont. Krypströmmarna (som verkar finnas i alla alu-books) känns verkligen. MBP'ns gräsliga hetta gör inte saken bättre, jag kallar den "stekpannan". Dessutom är musplattan hemsk, den är alldeles för stor. Ja, hela maskinen är för stor för den delen. Släpbart monster. Och min erfarenhet av hållbarheten är inte bra, plåt är väldigt deformerbart, det blir gärna skevt.

Jag har en MBP, men använder mest Pismon, på grund av detta. MBP'n är mest videokodare och för när jag verkligen behöver testa saker under Intel eller med bra grafikkort. Extern mus är en självklarhet, helst tangentbord också. Dess öde är att vara en platt stationär maskin.

Jag skulle vilja se en ny MBP i annat material (grafit?) och med lite nya tänk. Och lite svalare.

  • Medlem
  • 2006-11-03 15:20
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ja, hela maskinen är för stor för den delen. Släpbart monster. Och min erfarenhet av hållbarheten är inte bra, plåt är väldigt deformerbart, det blir gärna skevt.

Eftersom den älskade Pismon har en större massa än MBP 15" hur du än mäter, så tar jag inte riktigt den invändningen på allvar.

Angående den eloxiderade aluminumen håller jag helt enkelt inte med. Om du tappar den i marken kanske det blir en buckla, men lämnar du in den så kan de bocka tillbaka den. Att reparera repig eller sprucken plast är ju svårare.

Däremot tycker jag att det är synd att man inte använder expansion bays. På en annars rätt osexig Compaq tar det tio minuter att byta hårddisk... och då räknar jag in att man ska köpa den också. Det ser jag gärna i en Macbook.

Eftersom det är fler som drar in PowerBook Pro så fortsätter jag. Jag har aldrig tyckt att den var snygg! (aj, jag hör redan slagen).
Redan när den första kom minns jag att jag tänkte: metallplanka. Tittade istället på min Lombard och log. Svart, mjuka former, lite kurvor. Visst hade den blivit lite tjock i jämförelse med yngre kamrater - men det hade jag också.
Tyvärr tog den slut på sensommaren (RIP) så det blev att köpa en PBP. Jag klagar inte på den - även om den blir lite varm och friktionen på styrplattan inte alltid är den bästa - bättre finns inte att få. Men vacker kan jag inte tycka att den är.
Om det är viktigt? Ja, liksom jag inte köper kläder enbart för att skydda kroppen mot kyla vill jag att de prylar jag har omkring mig ska vara vackra. "Vackrare vardagsvaror" var ett bra slagord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 12:53

jag behöver ytan till att fästa postisar på.

Tycker visserligen om min svarta iPod men Apples vita datorer skiljer sig från mängden så varför skullle man göra dom svarta... Nej fortsätt med vita det tycker jag är klockrent...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-10-17 16:16

Tycker iMacen är prefekt som den är till design, prestandan skulle jag gäran vilja se en massa uppdateringar på:) eller inte än iofs för jag har precis köpt min:)

Vit kan den gärna vara. Problemet med den där stora ytan i underkant är att den så tydligt får skärmen att kännas "lowscreen" och inte "widescreen". Det fattas något. På 17" fattas det mycket, på 24" är kanten något mindre störande (naturligt nog).

Lik iPod? Var är i så fall scrollhjulet? Det är stor skillnad, på iPod utnyttjas ju ytan. Här är det, som sagt, i första hand en plats för post-it-lappar.

Så ge mig "fullscreen" i stället för "lowscreen", tack.

PS: Jag noterar att Macoteket talar om "superheta Intel Core 2 Duo". Det låter inte som riktigt entydigt bra reklam. Jag kan försäkra att en MBP kan vara "superhet" ibland.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 12:41
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Lik iPod? Var är i så fall scrollhjulet? Det är stor skillnad, på iPod utnyttjas ju ytan.

Jag kan iaf se att designen går igen. Tycker det ser mycket trevligt ut!
Sen känns det, för mig iaf, ganska naturligt att inte sätta ett scrollhjul under skärmen på en dator.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 04:54

Visst man kan göra förändringar i Imacen, men då är ju risken som någon i föregående post talade om. VÄRMEN vart skall den ta vägen. Jag menar den luften som flödar i datorn sänker ju temperaturen med några få grader, Även om detta nu inte är så många grader så tror jag nog att de på Apple tänkte på detta när de designade datorn..

Förövrigt så läste jag att det finns företag om man nu är villig att byta sin FINA vita imac mot någon annan typ av färg glad utförande. Dock mins jag nu inte på rak arm vilket företag som gör om din Imac till något svart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-21 10:29

Jonathan Ives verkar veta vad han gör, gör några egena förslag och lägg upp här så mailar jag honom en länk när vi har korat en ny vinnare.

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-21 10:54

Håller inte med.. tycker att den är snygg som den är. Det är nederdelen som ger iMacen dess karakteristiska utseende.. jag tycker den är sjukt retrocool. Stora, oänvända ytor är väldigt snyggt. Jämför med HiFi-världen: det som är snyggast och som känns mest exklusivt är stora slutsteg med endast en liten powerknapp i ena hörnet. Minimalism = stilrent och snyggt.

Om man tar bort nederdelen så kommer den att se ut som vilken anonym PC-skärm som helst (ok, Apples CinemaDisplay-skärmar är snygga, men de är snygga just som skärmar). Sen att reflektioner i nederkanten skulle vara ett problem har jag aldrig haft en tanke på??? Tycker inte att det reflekteras speciellt mycket, och det är i alla fall ingenting som stör.

Smaken är som baken och ingen kan i denna diskussionen få rätt.

Jag tycker att imacen är snygg och definitivt både snyggare och mer praktisk än den tidigare imacen.

Däremot får dom gärna utveckla den än mer.

ett ipodscrollhjjul på fjärrkontrollen kanske skulle vara schyst?
frontrow m.m. skulle isåfall behöva göras om lite för att anpassas, men det vore coolt.
annars så är anodiserad aluminium i olika färger typ som dom små ipodarna fint.
svartanodiserad aluminnium och även röd är toksnyggt.
(jag jobbar iof med metall och svets så jag är lite skadad)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-21 16:38

Jag kan försvara 17"-modellen med massor av vit plast under skärmen!!!

Denna extra yta gör att skärmen "känns" stor ändå, så att skillnaden mellan det vanliga 19" och iMacens 17" inte verkar så där livsavgörande!!

Jag älskar den nuvarande designen, vill du att vi ska tycka något annat får du gärna posta nya vettiga designförslag..

Jag hålle rmed om att iMac G4 Globe är den bästa designen Apple haft. Tycker även de gamla G3orna som man ser in i är extremt snygga. Det är väl extremt svårt att komma på en helt ny design som mäter sig med de tidigare, så varför inte ta ett steg tillbaka som med nya nanon (minin). En iMac G5 i olika färger, typ G3..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-31 20:05

G4an var sååå fin!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 17:23

Allt jag vill se är en cube byggd som en shuffle, dvs låda, moderkort och allt som apple vill ha, bundlat med programvaran för en större slant, säg 4000kr eller så. Köp till disk, cpu, moderkort o minnen som du vill ha, uppgradera när du vill.

Problemet är ju att idioterna som gnäller redan nu om hur dyrt det är och går o köper en pc o bygger en hackintosh fortfarande kommer tycka det, eftersom de kan få en låda med moderkort (och specialkylning i en tyst liten förpackning..) billigare, kanske med 1000kr i shuffles fall och 2000kr jämfört med en stor ful pclåda. Men det är ju för att programvaran ingår, att sälja den separat bredvid tycker jag inte vore en bra ide eftersom så många skulle skita i att betala och bara kopiera den istället.

Bevaka tråden