Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programutveckling

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har några frågor och tankar kring programutveckling.

Jag är ingen programmerare så jag har inga möjligheter att göra ett utvecklingsarbete själv.

Det jag har är att jag börjat skissa på en tänkt applikation, en applikation jag saknat och som jag själv skulle vilja se fanns (det är väl oftast så bra uppfinningar kommer till).

Vad jag undrar över är hur man kan genomföra ett sånt här projekt. Någon nämnde att det fanns bolag som gärna vill satsa pengar i risk projekt.

Är det någon som vet mer om detta?

Vilka vägar finns att gå?

Hur skyddar man sin idé?

Hur går man tillväga för att få patent?

Har ni tips och mer kunskap i ämnet så är jag mycket tacksam för hjälp.

Ingen på forumet som kan mer i ämnet eller som helt enkelt har gjort något liknande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-30 17:58

Frågan borde kanske ligga under rubriken "Macen i arbete" -> "utveckling" istället för "Macen i arbete" -> "utveckling".

Vilka vägar finns att gå?. Starta ett bolag. Rekrytera programmerare till företaget ( Finns högskole studenter som kan vara intresseade ), lär dig programmera eller kontakta något företag som kan utveckla produkten t.ex. http://freshsqueeze.com/aboutus/geeksforhire/. Jobbar du med ett sådant förtag så kan det vara så att dom kan sköta försäljningen av programvaran också.

Hur skyddar man sin idé?
Upphovs rätt och förklara den inte för utfärligt för någon som kan sno den

Hur går man tillväga för att få patent?
Juridik är inte min starka sida

Tack för tipsen.

En tanke - det finns inget svenskt bolag likt ovanstående?

Senast redigerat 2006-10-30 21:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 15:00
Ursprungligen av draags:

En tanke - det finns inget svenskt bolag likt ovanstående?

Ursprungligen av Tangen:

Groth och company

Är en patent byrå

Senast redigerat 2006-10-31 15:57

Någon som känner till några svenska programutvecklare för mac?

Ursprungligen av draags:

Någon som känner till några svenska programutvecklare för mac?

Här kommer 3 Svenska Mac-utvecklare
Marcus på PropellerheadSoftware, http://www.propellerheads.se/
Magnus på NuEdge Development , http://www.soniccharge.com/
Totte på Code66, http://www.code66.se/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 23:04
Ursprungligen av draags:

Någon som känner till några svenska programutvecklare för mac?

Inte som är tillgängliga.

Dock kan du pröva med macfreelancer.com för att finna utländska macutvecklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 14:54

Patent går normalt inte att få, och ska inte gå att få, på datorprogram.

Draags, angående patent ska du kontakta en patentbyrå. Finns nog i varje större svensk stad. De kan hjälpa dig med allt du behöver veta om patent. Som tidigare sagt är det inte lätt att få patent på datorprogram, men det kan ju vara en produktidé eller något annat luddigt som kanske går igenom. Att göra pengar på patent är inte heller lätt.

Utan att släcka din uppfinnarlust och drivkraft så skulle jag nog rekommendera dig att försöka starta ett bolag i liten skala som utvecklar din idé. Det kanske är du och en eller två till som sitter och pillar med det du har kommit på. Om det du har är intressant och ni tror på det kommer det att visa sig när ni släpper programmet. Vill folk ha det kommer de att köpa det. Se på andra i branschen. Oftast släpper de något i liten skala i beta som folk får testa. Det blir freeware och shareware allt eftersom det blir mer avancerat och kräver mer utveckling. När det sedan är en färdig produkt blir det en produkt man köper för en ganska rimlig summa pengar, kanske finns det en enklare variant som man kan använda ett tag för att testa om man vill ha programmet.

Ytterligare en idé är att du tar din idé till någon av Entreprenörsskolorna som finns på våra tekniska högskolor runt om i landet. Jag vet att Chalmers har en t ex. Där kan du träffa folk som lär sig att jobba med att skaffa pengar till nya bolag och produkter och som kan hjälpa dig att ta din produkt från idé till hyllan.

/.

Sen finns väl Oops: http://www.oops.se/

Så många trevliga förslag - tusen tack.

Det största problemet jag har är att jag inte är programmerare så vad jag måste göra är att övertyga några som kan detta.

Faktum är att mitt syfte faktiskt inte är att tjäna pengar utan att jag saknar detta program.

Senast redigerat 2006-10-31 20:30
Ursprungligen av draags:

Så mycket trevliga förslag - tusen tack.

Det största problemet jag har är att jag inte är programmerare så vad jag måste göra är att övertyga några som kan detta.

Faktum är att mitt syfte faktiskt inte är att tjäna pengar utan att jag saknar detta program.

I så fall hade kanske My Dream App varit något för dig? Du får hoppas på en ny omgång...

Ursprungligen av Hagelin:

I så fall hade kanske My Dream App varit något för dig? Du får hoppas på en ny omgång...

Helt klart. Men nu verkar det kanske komma en ny möjlighet - såg jag nånstans, hittar inte nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 20:13
Ursprungligen av draags:

Faktum är att mitt syfte faktiskt inte är att tjäna pengar utan att jag saknar detta program.

Varför vill du då skydda din idé? Varför vara hemlighetsfull?

Kan du inte helt enkelt berätta din idé så kan vi hjälpa till att förbättra den och om den är riktigt bra kanske någon realiserar den?

Den kanske till och med redan finns?

Ursprungligen av pesc:

Varför vill du då skydda din idé? Varför vara hemlighetsfull?

Kan du inte helt enkelt berätta din idé så kan vi hjälpa till att förbättra den och om den är riktigt bra kanske någon realiserar den?

Den kanske till och med redan finns?

Oj! svåra frågor.

Jag var mest nyfiken på hur man skyddar en idé.

Jag behöver inte vara hemlighetsfull - däremot känns det tveksamt att bara slänga upp idén här, kanske inte för att den skulle bli stulen - utan mer för att man skulle vilja få en mer personlig eller direkt kommunikation.

Och angående programmering - Jag antar att det inte behöver vara något problem med att jag inte programmerar.

Nån som kan ge tips på hur man gå tillväga för att göra skissen för hur programmet kan fungera.

Jag ska se om jag kan lägga upp lite tankar kring detta, som pesc önskade att jag gjorde.

Ursprungligen av draags:

Nån som kan ge tips på hur man gå tillväga för att göra skissen för hur programmet kan fungera.

Normalt burkar man rita upp flödesdiagram med bubblor och pilar som visar hur programmets logik ska fungera.

Även om man inte kan programmera kan det vara värt att läsa på om algoritmer.

Vad gäller att skydda idéer så skall man minnas att idéer är billiga. Det finns det gott om. Det som är värt något är prototyper, att man gått längre, lagt ner tid på att bearbeta idén och ta den till demonstrerbar och testbar form. Det finns riktigt bra idéer, som är värda mycket, men det är svårt att värdera dem innan det finns en prototyp.

Du behöver samarbeta med en programmerare, gör designen gemensamt, och du själv lägger ner mycket arbete på de bitar du kan göra, gui, grafik eller vad det nu är, testning om inte annat. (Tro inte att programmeraren gör hela hundgörat medan du väntar. Det är en hel del jobb och vad som behövs är en liten grupp som jobbar bra ihop.) Beroende på projektets storlek kommer ni efter en massa jobb fram till antingen en enkel produkt eller en prototyp ni kan gå till något större företag med.

Så är det helt klart Ingemar, jag jobbar inte med programvara men som filmskapare och vet att idéer inte är unika - däremot är skaparens tolkning av idén oftast helt unik.

Angående att skydda en idé så är jag som sagt mest intresserad av hur detta fungerar.

När det gäller samarbetet med programmerare så - ja gärna, är det någon som tror på idén och vill jobba med den så kan jag lova att jag gärna inte sitter sysslolös i soffan o väntar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 22:54
Ursprungligen av draags:

Angående att skydda en idé så är jag som sagt mest intresserad av hur detta fungerar.

Skydda idéer vet jag inte mycket om. Dock så vet jag att mjukvara inte går att patentera, ifall det är det du undrar. Det enda skydd du har är att vara först på marknaden och ligga steget före dina konkurrenter, vilket kräver stora resurser.

Vad gäller vem man skall hitta som kan göra det så kan man dels fråga på sådana här ställen, dels kontakta utvecklare som man har en känsla av att kan jobbet, och dels söka studenter. Arbetslösheten är i princip borta, så det allra bästa är kanske att hitta någon duktig student som går i tredje-fjärde årskursen.

När man väl hittat någon så är nyckeln att jobba tillsammans med projektet. Det är inte bara att dumpa lite lösa idéer i knät på en programmerare och tro att han skall fylla i luckorna. Det måste jobbas med. I bästa fall kan programmeraren dela visionen och entusiasmen och se klart vad det är som är så bra.

Jag nämner det för att det var så ett av mina projekt blev ingenting. Det var inget fel på idén, men han som kom med uppdraget gav mig alldeles för lösa tyglar, det var inte specat, och inga som helst besked om budget. Jag skulle ha sagt ifrån förstås, men det gjorde jag inte, dumt nog. Projekt som inte blir något av faller ofta på sånt. Det är en punkt där man skall lägga mycket tid. Visionen måste fullt ut förmedlas till medarbetarna. Jag har gjort många lyckade projekt, och då har kommunikationen funkat. De som varit mindre lyckade jag nästan alltid brustit just där.

Skydda idéer, tja, det normala är att köra med NDA-kontrakt. (Fast är de dåligt skrivna så kan programmeraren backa ur. Ett bra kontrakt skall inte skrämma bort en bra partner.)

En fråga som inte direkt hör hit är utveckling för dataspel.

Hörde något om att det saknades utvecklare för spel i Sverige. Menar dom här de som kommer på idén eller menar de programmerare, alltså platsen där spelet kommer till?

Vad är det som gäller för tex spelutveckling, hur går man vidare där?

Fungerar det som i filmbranschen, att man pichar en idé för ett bolag?
Och hur pitchar man en sådan idé?

Har ni någon erfarenhet kring detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-03 21:01
Ursprungligen av draags:

En fråga som inte direkt hör hit är utveckling för dataspel.

Hörde något om att det saknades utvecklare för spel i Sverige. Menar dom här de som kommer på idén eller menar de programmerare, alltså platsen där spelet kommer till?

Det är brist på utvecklare med spelkompetens (Alltså en speciell typ av programmerare).

Ursprungligen av draags:

Vad är det som gäller för tex spelutveckling, hur går man vidare där?

Vad gäller spelutvecklare? eller menar du speldesigner?

För att få jobb som spelutvecklare så bör du ha goda matematiska kunskaper (C eller D nivå med matematik på universitet) samt datalogi kunskaper (C eller D nivå på universitet). Samt minst 5 års erfarenhet av spelutveckling privat men på professionell nivå. Kan vara i form av prototyping och demos.

Speldesigner kräver minst 10 års erfarenhet i spelbranschen och utvecklingsprocessen. man bör gärna ha författarambitioner och god fantasi. Att få jobb som speldesigner är med andra ord svårare att få än att få jobb som spelutvecklare, vilket är rätt svårt i sig.

Ursprungligen av draags:

Fungerar det som i filmbranschen, att man pichar en idé för ett bolag?
Och hur pitchar man en sådan idé?

Kan tänka mig att de flesta spelutvecklingsföretag redan har en ordentlig samling med redan bra idéer, och inte är så intresserade. Det som man har brist på är programmerare med specialkunskaper och inte spelidéer.

Ursprungligen av Cypher:

Det är brist på utvecklare med spelkompetens (Alltså en speciell typ av programmerare).

Det är nog bara alltför sant. Det man vill ha är väl folk som jobbar enligt en ganska bestämd mall, samma språk, samma verktyg. Folk som kommer i tid.

Spelföretagen har ju blivit icke-kreativa kolosser, eftersom produkterna är så oerhört stora och putsade. Spel är verkligen mycket som filmer, fast värre. Stora budgetar, kända namn och uppföljare på succéer. Idéer finns hur mycket som helst, det finns ingen som helst anledning för ett spelföretag att lyssna på utomstående, de har travar med egna idéer. Det de behöver är mer folk i produktion.

Jag har erfarenhet av spelproduktion, och ändå inte. Jag har aldrig jobbat i de där stora sammanhangen. (Min syster har det, dock, och det festiga är ju att det var jag som lärde upp henne.) Jag tror inte på de stora produktionerna, jag tycker de stirrar sig blinda på 500-kronorslådor som julklappar. Jag tror på små gäng som gör mindre men roligare spel. Små lag som kan göra många små produktioner där man inte behöver lämna 99 av 100 bra idéer oprövade. Och där man inte måste gå i takt och använda samma verktyg som alla andra, utan ge sig på helt andra saker på jakt efter arbetsglädje och konkurrensfördelar. Think different.

Det låter som spelbranchen är hårdare än filmbranchen, även fast denne också är stenhård.

Fast frågan är om inte alla jagar bra och nya orginella idéer, det svåra är att komma in för att pitcha idén. I annat fall så skiljer sig spelindustrin helt från filmen som verkligen skriker efter nya idéer trots att de troligtvis har travar med manus.

Ursprungligen av draags:

Det låter som spelbranchen är hårdare än filmbranchen, även fast denne också är stenhård.

Fast frågan är om inte alla jagar bra och nya orginella idéer, det svåra är att komma in för att pitcha idén. I annat fall så skiljer sig spelindustrin helt från filmen som verkligen skriker efter nya idéer trots att de troligtvis har travar med manus.

Det är en viss skillnad. I filmindustrin går 9 av tio (eller 99 av 100) filmer med förlust, vilket man kallt räknar med. I spelindustrin så måste i princip alla titlar gå runt, så det finns ingen plats för chansningar. Kostnaden för en miss är enorm, alla utom de riktigt stora (EA) är i princip utslagna på EN miss. Därför är intresset för innovation lågt. Nog vill de ha nya idéer, men att föra en ny idé till en produkt är en exklusiv rätt hos ett mycket litet fåtal. Vad för nytt har kommit efter Sims? Black&White var innovativ, men blev inte speciellt stor.

Branschen vet att det finns två saker som säljer ett spel: Att det står "Star Wars" eller "Pokémon" på lådan, eller att den är en uppföljare till en succé. Lådan skall vara snygg också. Innehållet spelar mindre roll, det skall bara röra på sig. För fullprisförsäljningen är till föräldrar som köper julklappar. De kräsna kunderna som spelar demot innan de köper, de betalar ändå inte, de hämtar det på Pirate Bay.

Därför behåller jag min tro på shareware. Det är spel som säljer efter att kunden spelat det. Det ger lite annan bild. Och jag tror på att nischa sig på andra kunder än barn som skall ha julklappar. Den nischen syns inte i butikerna men den finns.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 12:06

Oj så fel du kan ha.
Spelbranchen är en MILJARDindustri där marknaden är enorm och växer för varje dag (till skillnad mot filmbranchen som tappar för varje dag). Filmbranchen har inte anpassat sig till verkligheten. "Blockbusters" idag är ett tämligen idiotiskt begrepp. Titta på Sagan om Ringen - Det var ett otroligt riskfyllt projekt på en genre som var relativt smal - Men siffrorna talar för sig själv.

Idag spelar miljoner Counter-Strike, ett spel som är 10 år gammalt, men som har något som uppföljare tydligen inte kunnat återskapa.

Att 99 filmer går med förlust har jag svårt att tro, du kanske kan hänvisa till nån källa? Alla B-filmer idag blir ju DVD, Sänds på pay-tv och Free-tv - Världen runt, så nog får dom tillbaka sina pengar. Självklart kommer det finnas filmer som går med förlust, så ska det ju vara. Därför har vi filminstititutet, SF osv. som ger bidrag, sånt finns ju i princip alla västländer.

Däremot saknas det något sådant liknande i spelbranchen, vilket är lite synd.

Jag vet att spelbranschen är en stor industri, ingen snack om det. Men den växer inte på innovation utan på säkra kort. Det är också en märkligt sluten industri, företag som är för små för att få licens på Playstation, Xbox och Nintendo gör sig icke bevär, inte på kartong-i-butikmarknaden. PC-spelmarknaden krymper, den är överetablerad och försäljningen minskar. Det är främst multiplayerspel som går bra, för de är svåra att piratkopiera. Den stora marknaden är konsoler, och det handlar om stora projekt med mycket pengar inpumpat i varje titel - och med de egenskaper jag nämnde, titlar som säljer på bara omslaget, säkra kort.

Blockbuster-stuket på filmindustrin är väl ett känt faktum, trodde jag. Om det är 90 eller 99% förlorare minns jag inte, hittar jag källan ska jag precisera.

Bevaka tråden