Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gul MacBook.. Vad gör jag?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-03 05:46

Ja, som rubriken. Trodde jag skulle slippa, men icke då. En ohälsosam nyans har börjat framträda så smått där man har händerna. Kommer Apple ge mig ny plast? Hur lång tid kommer det ta? All information mottages varmt.. Jag stör mig på det som fan men jag orkar inte med att Apple kommer ta min dator i flera veckor för att fixa det.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 06:48

Testat tandkräm? Hjälpte något för mig men man ser tydligt skuggor där händer ligger an ännu. Trist.

Reklamera den , jag gjorde det och fick en ny front ditsatt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-03 10:34

Som sventa46 sa. Ring Apple, få ett ref.nummer. Om du bor i närheten av en auktoriserad apple verkstad be att få lämna in den där. Sen ringer du verkstaden och ber dom plocka hem ett nytt topcase och kontakta dig när de har fått in det på lager.
Då lämnar du in datorn. På så sätt slipper du vara utan macbooken allt för länge.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 12:36
Ursprungligen av Bijan:

Som sventa46 sa. Ring Apple, få ett ref.nummer. Om du bor i närheten av en auktoriserad apple verkstad be att få lämna in den där. Sen ringer du verkstaden och ber dom plocka hem ett nytt topcase och kontakta dig när de har fått in det på lager.
Då lämnar du in datorn. På så sätt slipper du vara utan macbooken allt för länge.

Det jag undrar är om nytt toppcase verkligen hjälper eller om man har samma problem efter 1 månad igen? Min är ju bara 1 månad gammal och har dessa problem så då ska de ju fixat denna del väldigt nyligen i så fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-03 17:14
Ursprungligen av Pantern:

Det jag undrar är om nytt toppcase verkligen hjälper eller om man har samma problem efter 1 månad igen? Min är ju bara 1 månad gammal och har dessa problem så då ska de ju fixat denna del väldigt nyligen i så fall.

Jag fick mitt topcase utbytt i början av oktober. Det nya topcaset har än så länge inte visat på några tendenser av missfärgning

  • Medlem
  • 2006-11-03 13:04

Enligt tidigare inlägg jag läst här så har Apple ändrat sammansättningen i plasten, åtminstone i de topcasen som de byter ut de gamla mot. Hoppas att det löser sig för dig

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 13:09

Om det är annan plast i utbytestopparna måste det ju vara annan plast i produktion. Jag kan inte annat är vara skeptisk till att det blir bättre.
Är det någon som bytt på sin tillverkad efter låt säga augusti och som upplever problemet med lort som inte går bort som eliminerat?

Fick min macbook nu i början av oktober, upplever inget som helst problem med missfärgningar. Inte ens en antydan. Men det kanske kommer..

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 15:54
Ursprungligen av hallogallo:

Fick min macbook nu i början av oktober, upplever inget som helst problem med missfärgningar. Inte ens en antydan. Men det kanske kommer..

Hur mycket sitter du? Jag sitter kanske 2h om dagen och skriver ganska frekvent.
Har sett någon som rekommenderade sådana där vita svampar som man kan rubba försiktigt med. Typ suddigummi för plast. Någon som vet vad de kan heta i svenska butiker?
Den klassiska gulvita eller gulgröna svampen kanske är för våldsam? Den gröna är ju utesluten då den är för metall men den vita kanske?
Körde tandkräm här nyss och det blev mycket bättre men det kommer ju åter på 1-2 veckor. Och helt bort går det aldrig
Gjord V37.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-03 17:10

Är det kanske läge att vänta med att lämna in för missfärgning tills man har några veckor kvar på ettårsgarantin eller vad tror ni?

Jag kör med locket nedfällt för det mesta så bryr mig inte nämnvärt om det men det är klart det skall se snyggt ut och är det fel skall det åtgärdas. Det är dock inte värt för mig att vara utan datorn en vecka för att få det fixat. Fick min iSight utbytt efter den dött och det var ingen rolig tid att gå tillbaks till det gamla monstret till pc med mindre minne, starkare fläktar och behöva flytta musik och bös, igen.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 17:25

Jaaaaa Jag har hittat lösningen! Köpte en vit svamp på ICA Maxi. AQA heter den. Suddigummi står det på som man våtlägger lite. Den tog bort ALLT Nu är den baske mig som ny! 20kr och man är räddad!

Rekommenderas mycket!!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 17:36
Ursprungligen av Pantern:

Jaaaaa Jag har hittat lösningen! Köpte en vit svamp på ICA Maxi. AQA heter den. Suddigummi står det på som man våtlägger lite. Den tog bort ALLT Nu är den baske mig som ny! 20kr och man är räddad!

Rekommenderas mycket!!

Hört om ICAs svampar innan...
...de hjälper tydligen till en början men sen kommer eländet tillbaka :eek:

Fick du bort det så var det inte den "riktiga" gulningen!
Betr ICAs svampar så var det jag som skrev ursprungligen hur man håller en Ibook ren med Skona Mirakelduk utan vatten.
Men den hjälper inte mot en riktig gulning.
En riktig gulning är en migration i pvcn och mot den hjälper inget!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 19:57

Jag talar om lort som ser ut som en skuggning. Det gula som pratats om också är väl värmeproblem som fanns på tidiga ex?
Jag har Skonas mirakelduk med och den hjälpte precis ingenting. Denna skuggaktiga lort som inte gick bort med något medel. Den vita svampen däremot den rensade direkt Väldigt knepigt men bra!

Så om någon har problem med lort alltså inte gult utan gråmörkt som skuggor vid handlederna som inte går bort med mirakeltrasor eller medel eller tandkräm, köp en sån svamp

I ICAs sortiment, var hittar man AQA "svampen"? Bland kontors prylar? Rengöring?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 21:11
Ursprungligen av bjelkeman:

I ICAs sortiment, var hittar man AQA "svampen"? Bland kontors prylar? Rengöring?

I min ICA Maxi finns den bland diskborstar, disktrasor osv. Köksstäd typ alltså. Helvit sak i storlek som de gul/gröna kökssvamparna som finns ungefär du vet. Står AQA på den i blått och vitt.

Isopropylalkohol.

Rätt skönt med min PowerBook 145B som köptes omkring -92 eller -93. Inte för att den skulle kunna användas till någonting vettigt idag, men det finns inte minsta antydan till att någon ens har hållit i den. Jag gissar att jag skulle kunna gnugga min flint mot den i tre år, utan att plasten förändras.

Om jag köpte en bärbar Mac idag, så skulle jag inte ens vilja använda den hemma utan ett separat tangentbord. Den kan ju bli ful om man använder den! Grattis!

Va fan... förvisso har ALLT blivit bättre rent prestandamässigt och mycket snyggare saker genom åren, men varför är allt så känsligt för? Ett finger på en iPod och den är repad, en hand på en Macbook och du har bränt sönder din hand och datorn blivit missfärgad...

Och fiser du i sätet i din nya Volvo V70 ja då har lädret slitits ut.... Hmm... haha dåligt exempel dock!!

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-11-04 07:14

Drygt, drygt. Men då kanske jag kan passa på att sticka in att skiten piper högfrekvent hela tiden också? Förut var det bara med laddaren i men nu låter den fan konstant. Aja. Får väl ringa dom då.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 07:47
Ursprungligen av Davey:

Drygt, drygt. Men då kanske jag kan passa på att sticka in att skiten piper högfrekvent hela tiden också? Förut var det bara med laddaren i men nu låter den fan konstant. Aja. Får väl ringa dom då.

Min med. Det är airporten i den som låter för mig (uppe vänster). Det är även den som alstrar värmen. Hör av dig om de löser det.

1
Bevaka tråden