Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst hemma - hur gör jag.?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 00:06

Jag har sökt, både i detta forumet, och på andra platser på nätet.. Verkar dock som att jag saknar lite grundkunskaper..
Saken är den att jag vill (finally..) ha ett trådlöst nätverk hemma för internet och musik. Jag har en G5 DP 1.8GHz utan airport installerat. I ett annat rum har jag en Mac Mini, också den utan airport. Snart har jag ett comhem internet modem (skall flytta nämligen) som kommer att stå i ett tredje rum. I vardagsrummet har jag min stereo.
Mitt önskemål är att kunna surfa trådlöst på båda datorerna och även kunna spela iTunes låtar till stereon i vardagsrummet. Jag förstår att jag måste skaffa en Airport Express med Airtunes till stereon. Men sen då?

Mycket tacksam för hjälp!

//

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 21:28

Har nu flyttat och börjat koppla ihop pryttlarna.

Har detta:
Mac G5 1.8 DP med Airport Extreme Card installerat.
Airport Express kopplad till stereon och till...
...D-Link Net Easy ethernet hub.
Hubben är kopplad till comhem 24 Mbit hål i väggen.
Mac mini är kopplad direkt till hubben.

Inga problem med internet på Mac Mini. Däremot får jag ingen uppkoppling mot Expressen... G5:an har kontakt - har lyckats använda den när jag kopplat expressen till bredbandsuttaget direkt. Kortet i datorn rullar perfekt (surfar på grannens trådlösa just nu..)

Uppenbarligen är inte basstationen korrekt inställd för en extra hub. Vad ska jag göra..!??!

Tacksam för fler svar denna gång

//

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-01 21:33

ingen aning, men nu har du i alla fall fått fler svar än sist

/Tangen

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-02-11 09:53

..den var ny!

Ursprungligen av Tangen:

ingen aning, men nu har du i alla fall fått fler svar än sist /Tangen

...some guys...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-11-02 14:10

Felet är att du endast får en IP, så du ska koppla Airporten till modemet och då skall du kunna få G5:an trådlös och slå på internetdelningen och koppla en TP-kabel från ethernet på G5:an till hubben och sedan Minin. Lite krångligt.

Alt skaffa något trådlöst kort till Mac Minin och köra båda dessa via Airporten.

Så för att allt ska fungera så måste du koppla TP-kabeln från modemet till Airporten. Då får Airporten ipnr från comhems dhcp-servrar och datorerna får ipnr från Airporten.

För att klargöra, en hub/switch kan inte kopplas direkt till modemet och ge samtidig internetåtkomst till flera datorer. Det behövs en router (vilket finns i Airport Express).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 21:33

Tack för infon, henil!
Min Mac Mini är inte det minsta förberedd för trådlöst, så det kan man glömma. Ditt första alternativ kommer att bereda plats för kablar till och från G5:an - vilket är vad jag försöker undvika med Airporten...
Jag borde väl kunna använda en trådburen router som är kopplad till modemet? Från routern går sedan en kabel till Mac Mini, och en kabel till Airport Express. Känns som om det är enda alternativet just nu.

Har någon nåt tips på en fungerande sådan för en billig peng?

//

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-02 22:50
  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 23:26

Behöver en trådbunden med minst två utgångar.
D-Link DI-604 kanske? Eller?

Hur surfa trådlöst?

Hej alla experter
Jag är jättedålig på detta och behöver hjälp.
Jag har en ibook med inbyggd airport (eller vad det heter).
Vidare har jag ett vanligt bredbandsmodem till Glocalnet och från det en liten låda som jag inte vet vad den heter men därifrån går det nätverkskablar till 3 datorer, min mac, min pc och min sambos pc.
Jag skulle vilja surfa trådlöst på min mac, men hur gör jag för att det skall fungera? Vad behöver jag köpa och var sätter jag i kontakten? I modemet eller i lådan jag inte vet namnet på?

Om någon förstod vad jag menade och frågade om är jag jättetacksam om jag kunde få hjälp för jag begriper inte hur jag skall göra och i affären där jag bor kan dom ingenting om mac.

Ettertagen, du har just stulit din första tråd
Du bör skapa din egen tråd om just ditt problem.
Men jag tänker hjälpa dig i alla fall för jag är på det humöret idag...

Lådan efter ditt modem heter ROUTER och den gör så att uppkopplingen delas med de 3 olika datorerna. Vad kan du göra nu då, på enklast möjliga sätt? JO, enklast för dig tror jag är följande: Införskaffa en Airport Express (de har just prissänkts med flera hundra kronor så det är en bra deal). Du kan köpa den på www.apple.se (klicka på AppleStore el likn länk). Koppla sedan in den i det hålet på ROUTERN där du tidigare hade din iBook kopplad. Du kan använda samma kabel som du tidigare hade till iBooken. Sen är du faktiskt färdig.
Saker som ska göras sen (görs i datorn) får du all hjälp du kan behöva med om du öppnar "Airport Inställningsassistent" som du hittar på din dator i Macintosh HD / Program / Verktygsprogram.

Lycka till! Och funkar det inte så tveka inte att skriva hit igen, men skapa då en egen tråd, ok?

Tråd? Jag är ju jättedum på detta....bara att erkänna. Men tack för ditt svar och goda humör.
/Lisa

1
Bevaka tråden