Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är € märket felplacerat?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmm till min stora förvåning när jag hade packat upp mitt sprillans nya Apple Tangentbord idag och skulle skriva ett Euro tecken ( € ) så tryckte jag på Ctrl + alt + 4 (Där € tecknet står på men det blir $ ett dollar tecken?? What?

Ps nu har jag det inkopplat till min PC men har en Mac Mini på ingång på Tis-Ons.... Men vad är det som är galet? Har det med att den är kopplad till en PC o göra me eller? :eek:

Varför trycka allt det där?
Jag kör med skift+4!

Du hjälper inte mig precis, har inte den blekaste aning om vad shift är ens!!

Ursprungligen av anjuna_beats:

Du hjälper inte mig precis, har inte den blekaste aning om vad shift är ens!!

Det finns normalt två Shift-tangenter på tangentbordet. De sitter på andra raden nerifrån. Den ena sitter längst till vänster på tangentbordet till vänster om tangenten med < och >. Den andra sitter till höger på tangentbordet till höger om tangenten med - och _ strax nedanför enter-tangenten.

Ursprungligen av anjuna_beats:

Du hjälper inte mig precis, har inte den blekaste aning om vad shift är ens!!

Förlåt!
Eftersom du skrev "alt" och "ctrl" så tänkte jag mig inte för. Tack för att du uppmärksammade mig på detta - ska försöka komma ihåg detta framöver!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-02 22:39

Amerikanska tillverkare gillar inte oss européer, även om det är Apple vi pratar om

Ursprungligen av macwitty:

Förlåt!
Eftersom du skrev "alt" och "ctrl" så tänkte jag mig inte för. Tack för att du uppmärksammade mig på detta - ska försöka komma ihåg detta framöver!

Sarkasm eller?

Ursprungligen av anjuna_beats:

Sarkasm eller?

Absolut inte.
Eftersom jag är så gammal att jag var med på den tiden skrivmaskiner var manuella och inte ens hade sudd så har jag mycket svårare med "alt" och "ctrl" än "skift" (som det hetter redan då) och det var därför jag kopplade fel, dvs tänkte inte utan tog för givet att du kunde "skift" när du kunde de tangenter jag har svårare för. (Glömde att det bara står namn på vissa)
Jag tycker att det var dumt eftersom jag uppfattat det som att folk i detta forum alltid försöker hjälpa varandra på mottagarens villkor och jag hade hoppats att jag gjort detsamma denna gången och inte bara skrivit på.

Vad som står tryckt på tangenten har egentligen ganska lite med vad som ritas upp på skärmen. Det beror också på vilken tangentbordslayout du kör med. Beroende på det och vilket operativsystem du kör kan det bli olika tecken.

aha!! tack!! Märkligt dock hittad en länk med ett Apple tgb och där ser det ut såhära:
http://www.spymac.com/upload/news/2005/09/27/m3261_Apple%20keyboard.jpg

Är det bara för att mitt tgb e svenskt och det i länken är från USA? För där står det Shift det gör det inte på mitt svenska!!

Kort o gott: För att få fram det tecken som är ovanför siffrorna så håller du in "Shift"-knappen som visas på bilden som anjuna_beats länkade in. På svenska tangentbord står det dock inte "Shift" men knapparna är på samma ställe (fast inte riktigt lika breda, inte den vänstra i alla fall).

För att få fram symboler som är till höger om siffrorna så håller du in "Alt" (eller "option" som det kallas ibland).

1
Bevaka tråden