Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra fungerar era iPod+Nike-gear?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 09:05

Hej Nike-runners,

Ni som har vart i form och haft en del turer med era iPod+Nike gear, vad har ni att säga om den?

Fungerar redovisnings-systemet så pass bra och har ni behållning av att springa runt i era nike-dojor

Min största farhåg är att skorna inte sitter bra.. För man har väl inte så mycket till val, men jag hoppas kunna hitta åt så man kan testa skorna i göteborg någonstans

Själv har jag ju en puls-klocka, men den mäter ju inte distans å så.
Om det hade gått att införa "snitt"-puls eller liknande på Nike-systemet så hade man
ju haft en bra grund.

Har ni något dåligt att säga om Nike+, eller andra fördelar som ni upptäckt i efterhand?

/ martin

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-02 14:41

Om man bytar till den amerikanska sidan så kan man namnge alla lopp. Där skulle man kunna skriva in något om snittpulsen kanske. Gissar på att den funktionen kommer till den europeiska sidan så småningom.

Annars tycker jag att just challenges är väldigt motiverande. Run+ Race Your Pace har fått mig att springa mer än jag hade gjort annars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 15:34

Kan bara instämma med Beleg. Motivationen höjs avsevärt och det behövs nu när det börjar bli kallt...
Angående skorna så finns det ju en rad olika Nike+-modeller att välja bland. Nike kommer, som jag förstått det, fasa in alla modellerså att de är pluskomplatibla. Var inne på Runners store, Vasagatan idag och de hade någon ny +modell inne...
Jag är mycket nöjd med Nike+-systemet, så pass nöjd att jag sticker ut hakan och kallar Nike+ Ipod "Gadget of the year"

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 17:27
Ursprungligen av jonas.f:

Kan bara instämma med Beleg. Motivationen höjs avsevärt och det behövs nu när det börjar bli kallt...
Angående skorna så finns det ju en rad olika Nike+-modeller att välja bland. Nike kommer, som jag förstått det, fasa in alla modellerså att de är pluskomplatibla. Var inne på Runners store, Vasagatan idag och de hade någon ny +modell inne...
Jag är mycket nöjd med Nike+-systemet, så pass nöjd att jag sticker ut hakan och kallar Nike+ Ipod "Gadget of the year"

Håller med Jonas. Definitivt "Gadget of the year" kanske inte utifrån ett tekniskt perspektiv men ur en ren motivationshöjande aspekt. Nike hade verkligen läst på sin inlärningspsykologi när de släppte produkten och skapade möjligheten för användarna att utmana för varandra. Liksom Beleg så har Nike+ fått mig att spring som ett betydligt mer konsekvent sätt än tidigare.

Ursprungligen av jonas.f:

Angående skorna så finns det ju en rad olika Nike+-modeller att välja bland.

Å sedan måste man ju inte köpa Nike-skor. Det går att använda sensorn ändå, genom att exempelvis använda Marwares lilla "pung" för ändamålet som hakas fast på vilka skor som helst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-02 18:52

Man känner väl sig glassigare i skorna! Tänk vad coolt å glida runt i såna....

Ursprungligen av boris91:

Man känner väl sig glassigare i skorna! Tänk vad coolt å glida runt i såna....

Tänk på att man ska springa i dem också.
Inga Nike-skor kommer på mina fötter om jag ska ut och springa. (Fast deras löparkläder är riktigt bra)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-04 12:58
Ursprungligen av boris91:

Man känner väl sig glassigare i skorna! Tänk vad coolt å glida runt i såna....

Välj först ett par skor som känns sköna på fötterna och som du lätt kan springa i. Skulle det vara så att Nike + skorna passar dig så är det ju perfekt, men man ska inte välja löparskor efter utseendet i första hand.

För min del så visade det sig att Nike-skorna passade mina fötter utomordentligt bra, så det gör det enklare att placera sensorn på rätt sätt, men annars så finns det som sagts andra lösningar för att fästa den.

Så pass bra att jag var tvungen att skaffa ett par för vardagsbruk...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 17:42
Ursprungligen av vanilj:

De där Moire, känns de stabila? Jag hörde att de mest är för tävlingsbruk och därför lite lättare (=klenare)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-05 13:35
Ursprungligen av hkim:

De där Moire, känns de stabila? Jag hörde att de mest är för tävlingsbruk och därför lite lättare (=klenare)?

När jag handlade de skor som jag löper i så sa killen på Nike att Moire-modellen inte är så lämpad för att springa i blandad terräng. Jag kan tänka mig att springer man ett lopp på mestadels asfalt så är de nog utmärkta för de har en väldigt dämpande och följsam sula samtidigt som de är väldigt lätta.
Har inte för avsikt att springa så mycket i just Moire-skorna.

Jag springer i Zoom-modellen och de är betydligt mer "styva" i konstruktionen och är mer lämpade för skogsstigar/grusvägar. Undersidan är "grövre" och ger bättre fäste.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-11 13:33

blev ändå nike+ shoes till slut

Air Zoom Plus 10//2

Det fick jag ta mig hem på fötterna ändå till slut,
jag hade köpt mig ett par Asics först, men samma kväll så kände jag att
hälen var för stor för mig trots allt.

Så nu har jag beställt en shoepouch innan jag fick hem Nike+ skorna..

Måste säga att Nike+ skorna ändå är sköna, och skönt att ändå slippa ha en utbuktning
på skorna av en "shoepouch".

Hoppas nu på bättre form och bättre tider mot 2007

Jag har kört nu ett tag med Nike+ sensor och Nano. Det har hjälpt mig komma igång och springa - det är verkligen coolt.
Men jag rekommenderar att kalibrera sensorn noga. Min visade c:a 25% fel!
Leta upp en utmätt bana på 400 meter och kalibrera både gång och löpning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-13 11:40
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har kört nu ett tag med Nike+ sensor och Nano. Det har hjälpt mig komma igång och springa - det är verkligen coolt.
Men jag rekommenderar att kalibrera sensorn noga. Min visade c:a 25% fel!
Leta upp en utmätt bana på 400 meter och kalibrera både gång och löpning.

Ni som bor i Stockholm, var kalibrerar ni era sensorsystem?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Ni som bor i Stockholm, var kalibrerar ni era sensorsystem?

Vänligen, Ylan

Jag bor inte i Stockholm, men det brukar finnas uppmätta 100-meterssträckor på idrottsplatser. Man kan kolla efter sprayade streck bredvid fotbollsplaner t.ex. Då kan man helt enkelt springa fram och tillbaka 4 ggr.
Särskilt om du hittar en idrottsplats som ligger nära en skola, då brukar det finnas sprintersträckor. Ta fram en karta och kolla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-14 18:33

Nu kom jag på det. Zinkensdamm har väl en 400 metersbana. Det blir att ta sig dit och springa ett varv!

Vänligen, Ylan

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-02 15:43

Om dom bara kunde släppa det till storebror iPod också

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 17:28
Ursprungligen av Bijan:

Om dom bara kunde släppa det till storebror iPod också

Hårddisk och rörelse passar väl inte så bra...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-11-02 17:44
Ursprungligen av hkim:

Hårddisk och rörelse passar väl inte så bra...

Har sprungit lite med min iPod 60GB på löpbandet, har fungerat utan problem.
Men det ser ut att bli en shuffle framöver, den är ju så söt

Klarar sensorn av att mäta snabb gång/jogging? En annan har för kassa knän och för tung kropp för att rusa i flera kilometer nuförtiden...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-02 23:10

Gång ska inte vara några problem vad jag har förstått. När man kalibrerar får man ju välja mellan gång och löpning.

ah, ok. Tack. Då ska det köpas...

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 09:33

Jag trodde att nike+ redan hade gjort intåg i sverige, då man sett kampanjsiten å lite snack runtom.
-men det är väl som med iTunes Music Store... USA först, sedan kanske vidare till lilla europa och lilla sverige.

1 december har jag hört ifrån löplabbet att Nike+ släpps UTANFÖR stockholm, så då kan man börja träna.. å jag som hade velat ha det REDAN NU

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 10:17
Ursprungligen av martin.klasson:

Jag trodde att nike+ redan hade gjort intåg i sverige, då man sett kampanjsiten å lite snack runtom.
-men det är väl som med iTunes Music Store... USA först, sedan kanske vidare till lilla europa och lilla sverige.

1 december har jag hört ifrån löplabbet att Nike+ släpps UTANFÖR stockholm, så då kan man börja träna.. å jag som hade velat ha det REDAN NU

Nike+ finns redan för Sverige. Det är klart att den amerikanska delen av Nike+ har lite fler funktioner men det skiljer faktiskt inte så värst mycket. Sensorpaketet kan du ju köpa per postorder via AppleStore eller Runner's Store. Det finns redan ganska många svenskar och europeer som löper med Nike+ (allt är givetvis relativt...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-03 11:24

Hehe. Våra egna Jonas.f och duenorth har ju båda hunnit springa mer än 250 km redan. Så det måste ju ha funnits ett tag här :).

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 11:42

Tycker inte att stegmätaren går att lite på, kan visa ganska olika resultat på samma sträcka.

Ps. Viktigt att omkalibrera vid skobyte! Stor nackdel ifall man använder olika par vid olika löpning (ett par vi terränglöpning, nike free vid uppvärmning, ett par vid asfaltslöpning osv.), då jag bytte skor blev en 8km runda plötsligt 5-6 km.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-03 12:01

Jag brukar inte ha min igång när jag värmer upp. Sen rekommenderar ju nike att man kallibrerar om varje gång man ska springa om man fäster sändaren i skosnörena. Så om man byter skor bör man ju definitivt kallibrera om.
När det gäller terränglöpning är det ju bara GPS som gäller. Tror Garmin har några bra.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-04 10:17

Hur funkar det om man inte har Nike-skor? Har nyligen köpt ett par nya Adidas-dojor, som jag helst inte vill byta ut redan. Finns det något smidigt sätt att fästa sensorn om man inte har den där håligheten i sulan som finns i Nike+-skorna?

/Markus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-11-04 10:33

Det bästa om man är modig och lite händig är att gröpa ur ett hål under sulan. Jag har läst om en del som har gjort det med utmärkt resultat. Annars finns det en del tillbehör man kan köpa. Om du letar igenom denna tråden så finnner du en del av dem. Många har också gjort egna små påsar att fästa utanpå skorna.

Funkar det bra om man springer på löpbana?

  • Medlem
  • 2008-02-11 12:18

Vart hittar man de där moire skorna, skulle jättegärna vilja testa dem. Och köpa om de är sköna.
Det verkar ju gå att köpa på Nike store men att köpa joggigskor utan att testa dem först känns som att skjuta sig själv i foten.

Tacksam för svar.

PS: Jag bor i stockholm.

1
Bevaka tråden