Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan ej partitionera iMacs hårddisk med Boot Camp

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-10-05 21:53

Hejsan!
Jag skulle installera Boot Camp och Windows XP på familjens nya iMac 20" 2.16 Ghz.
Jag börjar med att ladda ner den senaste versionen av Boot Camp (1.1.1 beta).
Jag startar och installerar samt bränner Win XP drivrutiner på en CD-skiva, så länge fungerar allt bara fint.

Sedan ska jag dela upp, alltså partitionera hårddisken i en PC-del och en Mac-del. Jag ger PC delen 32 Gb och trycker sedan på "Partition"-knappen i Boot Camp. Efter någon minut så kommer följande meddelande upp: "This disk cannot be partitioned because verification failed, Use Disk Utility to repair this disk". Jag har provat starta om datorn flera gånger, jag har provat att välja ett annat antal GB till PC delen och även ominstallerat Boot Camp. Vad kan det vara för fel?
Om någon har några bra tips så är jag mycket tacksam!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-10-05 21:58

"Use Disk Utility to repair this disk". Har du testat att göra detta?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-10-05 22:25
Ursprungligen av onnyt:

"Use Disk Utility to repair this disk". Har du testat att göra detta?

Jag har gått in i Apples Skivverktyg och reparerat skivbehörigheterna, fast jag vet ej om det är det rätta?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-06 08:04

Det du kan göra är att sätta i skivan Mac OS X Install Disc 1 och köra Skivverktyg därifrån och sen starta om som vanligt. Då brukar det fungera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-06 13:00

Du skall inte bara reparera skivbehörigheterna, utan hela disken. Klicka på knappen "Kontrollera skiva"

  • Medlem
  • 2006-10-06 14:09

Raderas hela hårddisken om man gör detta?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-08 11:29

Varför skulle disken raderas om man bara trycker på 'kontrollera skiva' ? .. Prova så får du se, men nej hela disken försvinner inte eller raderas. Disken kontrolleras ju bara efter fel.

Det här problemet hade jag också, så jag verifierade den via Installationsskivan.
Nu får jag istället en "The disk could not be moved because some files couldn't be moved" och så vill den att jag ska formatera om hela min dator, vilket jag såklart fetvägrar.
Någon som har något förslag?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-02 16:36

Det är nog det enda alternativet tror jag i alla fall. Fick formatera om hela min dator när jag skulle in med Boot Camp. Dumt nog så är det nog det enda du kan göra.. Har inget annat förslag här faktiskt. Många har fått formatera om sin dator efter att fått de felmeddelandena så jag föreslår nog att det är bäst att göra så också.

Inte en chans.
Skulle inte bli av med en enda pryl för att kasta in något så idiotiskt som windows på en mac faktiskt.

Jag fick samma problem, testade att reparera disken med apples disk utility, fick sedan meddelandet att den inte kunde flytta vissa filer och att jag var tvungen att formatera. Men då testade jag att boota upp på en techtool-dvd (version 4.5.1) och körde en deframentering (optimizing på techtoolska). Sen funkade det perfekt! Så kör TechTool 4.5.1!

Okej, nu har jag gjort det.
Oblivion var värt det!
Vilket jävla spel alltså.

Ruskar liv i en gammal tråd. Jag hade samma problem men testade att defragmentera med iDefrag istället och sedan fungerade det fint. Tog kring sju timmar innan det var klart bara.

http://www.coriolis-systems.com/iDefrag.php

Jag har samma problem som Giftorm.
"Install Disc 1 och köra Skivverktyg därifrån och sen starta om som vanligt" är åxo gjort men problemet kvarstår.

Testade även att köra defragmentering med TechTool 4.0.1, men det händer inte ett jota (programmet reagerar inte ens när jag trycker på optimizing knappen).

Är programversionen för gammal för min burk? (MBP Core Duo)

Ursprungligen av crabjuice:

Testade även att köra defragmentering med TechTool 4.0.1, men det händer inte ett jota (programmet reagerar inte ens när jag trycker på optimizing knappen).

Är programversionen för gammal för min burk? (MBP Core Duo)

Antagligen, det var väl först iom version 4.5 som det blev Universal? Jag använder iaf version 4.5.2 utan problem...

"Antagligen, det var väl först iom version 4.5 som det blev Universal? Jag använder iaf version 4.5.2 utan problem..."

Ok tack för snabbt svar psychozz.

1
Bevaka tråden