Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer från PC:n

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 14:30

Hallå.. Vet inte om detta är det rätta stället att fråga detta men jag skulle behöva lite hjälp nu när jag precis switchat till Mac att få över lite filer från min PC.

Sitter på en trådlös router där mitt bredband går in. PC:n är kopplad med vanlig ethernetkabel till routern och Macen connectar via Airport. Hur ska jag göra för att kunna ladda ner filer från pcn till macen? Går det att göra via den trådlösa routern? Har försökt köra ipconfig i pcn för att se vilket IP den har i nätverket och försökt skriva in det numret i Firefox men jag lyckas inte hitta PCn. Har även dela ut en partition på pcn så något borde komma upp tycker jag.

Vore mycket tacksam om jag kunde få lite hjälp så jag kan lämna PCn att samla damm för gott!

Mvh,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 14:38

Hej!
För att kringgå Airport, så koppla in näteverkskabeln från Pc'n direkt i Mac'en. Se till att du har ip konfigurerat i båda burkarna ex, 192.168.99.1 i Mac'en och 192.168.99.2 i Pc'n. Nu ska de kunna nå varandra, testa med "ping 192.168.99.2" i terminalen på Mac'en så ska Pc'n svara, när det fungerar borde du kunna ansluta dig mot Pc'n förutsatt att du tillåter det på Pc'n
Lycka till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 15:07

Hm får det inte att funka.. Har samma IP på pcn som på macen förutom den sista siffran.. Men kan inte pinga macen med datorn, och hur får man upp terminalen i en mac?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 15:13

Kolla så att inte brandväggen är igång på Pc'n. terminalen hittar du under program/verktyg, dra ut den till dockan så kommer du åt den smidigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 15:24

OK. Nu kan pcn pinga Macen och macen kan pinga PCn. Så det finns ju connection mellan dem, Hur "Browsar" jag då den hårddisk på PCn som jag delat ut enklast? Fungerar inte att bara peta in PCns IP I Firefox för tillfället ialf. Brandväggar och allt vad det heter är avstängda på PCn.

Prova

äpple k i finder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 15:56

Ok, men det finns alltså ingen möjlighet att snacka internt i det trådlösa nätverket med PCn då? Tack för hjälpen dock Poddan vill inte låta dryg, men skulle vara bekvämt att kunna sitta ner i soffan och plocka hem lite av det man kom på att man saknar från PCn i musikväg etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 16:17

Nu vet du att det fungerar mellan datorerna så testa att koppla in Airport igen. I terminalen kan du skriva ifconfig så ser du vad för ip din Gateway har, alltså din Airport, testa att pinga denna. Gör samma sak från Pc'n genom att skriva ipconfig i commando fönstret, gå till start\kör skriv cmd.

Det fungerar bra att använda RD på Mac föra att ansluta mot Pc

http://www.microsoft.com/mac/otherproducts/otherproducts.aspx?pid=remotedesktopclient

1
Bevaka tråden