Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux på Macbook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-01 18:49

Jag har precis beställt en Macbook och är helt ny när det gäller Mac..
Ska bli spännande med lite nytt

Nu till frågan..
Hur funkar Linux på macbook? Har läst runt lite och det verkar som ubuntu ska funka?
Vill självklart att wlan och sånt ska funka.,, Vore kul om FC6 gick att köra...

Vad har ni för erfarenheter av Linux på MacBook?
Nån som kör FC6 på sin MacBook?

Vad jag erfarit så är det många som resonerar som du när dom ska byta till Mac, sen när dom väl provat OSX så blir inte linux riktigt lika intressant

Ubuntu ska väl fungera bra annars tror ja..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-01 20:28

Jag instämmer, körde linux innan jag "switchade". Nu har jag det inte ens installerat.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-11-01 21:52

Självklart tänker jag köra osx! verkar riktigt nice med darwinports osv!

Men eftersom jag aldrig kört det innan så kan det ju vara kul att veta ifall nån linux dist skulle funka också..

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 21:56

linux funkar givetvis bra, men lugn, du har snart ett äkta BSD system frmför dej!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-02 12:41

Apple har ju mer eller mindre standardkomponenter, så ta bara reda på vad det är för ljudkort, nätverkskort osv, antingen under Windows i Boot Camp eller på forum, och installera linux.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-12-04 23:35
Ursprungligen av l0k:

Nån som kör FC6 på sin MacBook?

Jag kör FC6 på en Mac Mini - det är ju ungefär samma hårdvara vi pratar om. För mig fungerar det fint!

Ursprungligen av l0k:

Jag har precis beställt en Macbook och är helt ny när det gäller Mac..
Ska bli spännande med lite nytt

Nu till frågan..
Hur funkar Linux på macbook? Har läst runt lite och det verkar som ubuntu ska funka?
Vill självklart att wlan och sånt ska funka.,, Vore kul om FC6 gick att köra...

Vad har ni för erfarenheter av Linux på MacBook?
Nån som kör FC6 på sin MacBook?

FC6 ska vara lättare att installera än Ubuntu då man slipper installera nån bootloader själv.
Jag provade ubuntu men det blev lite mek. Sen får man pyssla lite för att få sleep osv fungera. Ska själv installera FC6 på min macbook så fort jag fått min nya trasiga hårddisk lagad :/

Jag har Ubuntu installerat via Parallells. Inte för att man behöver det med OS X, men ibland är jag mer van vid en "ren" Debian/Linux dist och hittar lite lättare. Fungerar perfekt hursomhelst.

kör ubuntu. Hör av dig så tar vi ett snack om parallels workstation.
michael (a) gmail.com

1
Bevaka tråden