Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Macbook ladda en Ipod nano?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-11-01 13:48

2 frågor angående Macbook och iPod Nano, funkar dom bra tillsammans eller? -Det jag tänkte på var om Macbooken klarar av att ladda den? Anledningen till detta var att MB:n inte klarade av att köra min USB scanner via USB porten. -Enligt Apples hemsida så ska en Nano laddas till ca 80% på 1,5 h och få full laddning efter ca 3 h. Gäller detta enbart på stationära datorer eller klarar en Macbook att ladda lika bra?

En annan fråga som iofs handlar mer om Nanon och kanske hör hemma i en annan del av forumet. -Nanon som är en Flashspelare, är den lika beroende av iTunes som den stora iPoden eller kan man använda den oberoende av itunes som vilken flash-spelare/usb-minne som helst?

iPod nano fungerar utan problem med MacBook. Har själv den kombinationen och det fungerar klockrent. Inget att oroa dig över. Nanon är lika beroende av iTunes som övriga iPod är, men varför skulle du vilja använda något annat program än iTunes till din nano?

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-11-01 14:16
Ursprungligen av Mikael E:

iPod nano fungerar utan problem med MacBook. Har själv den kombinationen och det fungerar klockrent. Inget att oroa dig över. Nanon är lika beroende av iTunes som övriga iPod är, men varför skulle du vilja använda något annat program än iTunes till din nano?

Tack för svaret. -Jag tycker inte om att känna mig begränsad av programvara när det gäller urvalet av vilka låtar jag vill ha på min spelare eller inte. Jag tycker att jag ska kunna avgöra om jag vill flytta musik fram och tillbaka mellan hårddisk och spelare utan problem. Detta blir svårt med iTunes.

Dessutom så använder jag min nuvarande flashspelare som USB minne för att transportera filer, dokument, bildspel mellan jobb och hem. Så för mig är det viktigt att bara kunna dra-släppa-kopiera så fritt som möjligt. -Men, men jag får väl fundera lite till annars får det väl bli en annan spelare som passar mig bättre än vad ipoden gör, synd för den är både snygg och har bra ljud.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-01 17:44
Ursprungligen av DMT:

Tack för svaret. -Jag tycker inte om att känna mig begränsad av programvara när det gäller urvalet av vilka låtar jag vill ha på min spelare eller inte. Jag tycker att jag ska kunna avgöra om jag vill flytta musik fram och tillbaka mellan hårddisk och spelare utan problem. Detta blir svårt med iTunes.

Dessutom så använder jag min nuvarande flashspelare som USB minne för att transportera filer, dokument, bildspel mellan jobb och hem. Så för mig är det viktigt att bara kunna dra-släppa-kopiera så fritt som möjligt. -Men, men jag får väl fundera lite till annars får det väl bli en annan spelare som passar mig bättre än vad ipoden gör, synd för den är både snygg och har bra ljud.

Du kan använda ipoden som ett USB-minne om du ställer in det, men poden kommer inte kunna spela någon musik som du inte lagt in via itunes.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 21:49
Ursprungligen av DMT:

Tack för svaret. -Jag tycker inte om att känna mig begränsad av programvara när det gäller urvalet av vilka låtar jag vill ha på min spelare eller inte. Jag tycker att jag ska kunna avgöra om jag vill flytta musik fram och tillbaka mellan hårddisk och spelare utan problem. Detta blir svårt med iTunes.

Apple är ganska hårt hotade av EU att ändra på det där i sina iPods. EU anser att konsumenterna ska kunna använda vilket program som helst och vilken filtyp som helst i deras spelare ... konstigt nog så gäller detta bara iPod, men det finns knappt några mp3 spelare som klarar av att spela AAC...

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-11-02 08:23
Ursprungligen av Scumpi:

Apple är ganska hårt hotade av EU att ändra på det där i sina iPods. EU anser att konsumenterna ska kunna använda vilket program som helst och vilken filtyp som helst i deras spelare ... konstigt nog så gäller detta bara iPod, men det finns knappt några mp3 spelare som klarar av att spela AAC...

Det gläder mig att höra, iTunes är väl ett ok program tycker jag, kör det på datorn och den fungerar förtäffligt med min airport till stereon. Men alla ger Microsoft skit för deras ställning på marknaden och hur de sköter sig men så håller Apple på att bli likadana när det gäller sin populäraste produkt. Av princip så tycker jag att det bara är allmänt supersug av Apple. Spelar ingen roll hur bra programmet är.

bolle: hur ställer man in Nanon att kunna användas som USB minne är det svårt och funkar det på alla iPods?
-tycker det är en ok kompromiss, bara jag har den funktionen så är jag nöjd.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-11-01 14:17

hoppsan, ursäkta dubbelpost.

Ursprungligen av Mikael E:

iPod nano fungerar utan problem med MacBook. Har själv den kombinationen och det fungerar klockrent. Inget att oroa dig över. Nanon är lika beroende av iTunes som övriga iPod är, men varför skulle du vilja använda något annat program än iTunes till din nano?

Tex det finns många Recievers idag som stödjer DirectUMS... dvs du pluggar in en mp3spelare i usbporten så styr du och spelar upp ljud direkt från stärkaren. Jävligt smidigt faktitkst... och detta går inte med ipod Samma sak med bilstereo.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 14:10

Jag tror inte du kan använda den genom att typ lägga in låtar manuellt utanför iTunes och sen förvänta dig att kunna spela dem i iPoden. Programvaran i iPoden kommer att kunna spela låtarna som iTunes lägger in "på sitt sätt". Använder du iPoden som flash-minne och lägger in musikfiler manuellt så tror jag inte att iPoden kommer att visa dem i sitt musikbibliotek. Jag tror detta gäller oavsett iPod modell.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 08:42

Man kan ju göra en spellista med de låtar man vill ha och lägga in manuellt på iPoden.
Drag and drop, di kallart.
Först måste man stänga av automatisk uppdatering i iTunes.

Och om du vill flytta låtar från Ipoden till datorn så finns det ett par olika gratisprogram som fixar det. T.ex Senuti som funkar bra.

1
Bevaka tråden