Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skicka länkar till windowsanvändare?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag vill visa någon en websida drar jag adressen från adressfältet direkt till ikonen för mail.app i dockan och vips öppnar sig mail och gör ett nytt email i vars brödtext länken redan ligger och väntar. Allt jag behöver göra är att fylla i adressen och kanske en ärenderad. Skitsmidigt när man skickar till andra mac-användare.
Men påfallande ofta får jag klagomål från folk som inte kunde öppna länken. Gemensamt för dessa är att de alla sitter med någon variant av windows.

Finns det något idiotsäkert sätt att maila länkar till windowsanvändare?

/mvh David

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-11-01 20:13

Det låter väldigt mysko. En länk är en länk är en länk...

Kan det vara så att den är för lång och radbryts och därmed inte funkar? Kanske det kan funka om du sätter < > runt? Typ <http://www.sidan.com>

Ursprungligen av hugin:

Det låter väldigt mysko. En länk är en länk är en länk...

Kan det vara så att den är för lång och radbryts och därmed inte funkar? Kanske det kan funka om du sätter < > runt? Typ <http://www.sidan.com>

Jag har för mig att jag försökt det också. När inget annat funkade drog jag ut länken på skrivbordet så den blev en bokmärkesfil och attachade den sedan till mailet. Det är kanske så jag får göra fortsättningsvis. suck. synd att dom inte kan programmera på Microsoft.

Ursprungligen av David Slättne:

Jag har för mig att jag försökt det också. När inget annat funkade drog jag ut länken på skrivbordet så den blev en bokmärkesfil och attachade den sedan till mailet. Det är kanske så jag får göra fortsättningsvis. suck. synd att dom inte kan programmera på Microsoft.

Tack för tipset om att dra ut och få en bokmärkesfil!
Vad jag gillar forumformen - att folk diskuterar "runt" frågan och med det delar med sig av sin kunskap och erfarenhet.

Jag skulle gissa att det beror på att vissa epostprogram automatiskt sätter in radbrytning om länken är lång (ca 80 tecken). Be dem kopiera och klistra in länken i webläsarens adressrad alternativt skicka mailet i HTML-format.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-01 20:39

Som sagt det funkade utan problem för mig.....

Jag kör Windows och öppnar mail med Outlook.

//Loofy

1
Bevaka tråden