Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Zip/Rar-program till Mac?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-01 17:24

Om det finns någon som vet om det finns något program för Mac som kan packa upp Zip/Rar-filer så får ni gärna komma med förslag här! Ibland slinker det ju ner en zipfil på datorn av någon konstig anledning... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 17:26

Unarchiver kör jag med. Funkar bra! Kolla macupdate.com eller nån annan sida för att hitta det.

För rar-filer brukar jag använda UnRarX som jag tycker fungerar snabbt och är enkelt att använda. De vanliga zip, tar, gzip, bzip2 och liknande klarar Mac OS Xs egen BOMArchiveHelper som följer med i senare versioner av Mac OS X.

Ursprungligen av Björn Leander:

För rar-filer brukar jag använda UnRarX som jag tycker fungerar snabbt och är enkelt att använda. De vanliga zip, tar, gzip, bzip2 och liknande klarar Mac OS Xs egen BOMArchiveHelper som följer med i senare versioner av Mac OS X.

Det björn säger är att en zip fil är bara att dubbelklicka. Funkar out of the box i OS X

  • Medlem
  • 2006-11-02 14:38

Som sagt, The Unarchiver, grymt macigt och effektivt. När man packar upp något öppnas aldrig något program utan den funkar såsom upp-zippningen funkar idag. Packar upp "allt".

http://www.macupdate.com/info.php/id/22774

Och gratis.

The Unarchiver - fyller alla dina uppackningsbehov ...
http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

förutom updelade rar filer .. ex .rar .r01 .r02 osv
för det behover du UnRarX

dock är det så att zip funktioner är inbyggda i os x och är helt ok ..

för att packa upp en zip är det ju bara att dubbelklikca på den ..

och för att skappa en zip av ett gäng filer markerar du bara alla filer eller mappen .. sedan högerklickar du .. och väljer "Skapa arkiv av ...." så skapapr os x en zip fil av alla dina filer du markerat ..

Ursprungligen av Tussen69:

The Unarchiver - fyller alla dina uppackningsbehov ...
http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

förutom updelade rar filer .. ex .rar .r01 .r02 osv
för det behover du UnRarX

The Unarchiver klarar även av uppdelade rar-arkiv.

Stuffit Expander (gratisversionen) funkar också för rar och zip - samt förstås egna formatet sit/sitx som du förrr eller senare stöter på som macanvändare.

www.allume.com

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-19 18:22

Bra råd.

Tack alla, för era inlägg och svar.
De har verkligen hjälp till i övergången från pc till mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-02-18 20:15

Jag e kanske förvirrad men om jag har förstått det rätt så för att packa upp filer kvittar om det e rar eller zip så klarar os x det? även om det gäller delade rar filer?

Delade rar-filer klarar inte OS X av själv, annars så brukar det inte vara några problem.

jag använder The Unarchiver och efter jag har "unrar" så blir filen mpg. men kan enbart öppnas med The Unarchiver fastän det är en film fil så kan jag inte öppna den i VLC

någon som vet varför ???

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-13 11:54

Öppnat den inifrån VLC? Vad händer då?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-13 12:29

RAR 4.00 beta 2 for Mac OS X - Command line only

Stuffit Expander fungerar tyvärr inte hela tiden...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-13 12:37

Stuffit är en relik från Mac Classic tiden- Finns ingen anledning mer att använda programmet. The Unarchiver är det bästa programmet just nu.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-05 13:51

Jag är på jakt efter ett uppackningsprogram som där man kan göra en del inställningar.

Det jag vill är att programmet automatiskt packar upp filen till en mapp som heter samma som mappen där "orginal"-filen ligger samt att den "nya" mappen innehållande den "nya" filen lägger sig på en specifik plats. Detta är ju givetvis någonting man först måste ställa in men att den sen kommer ihåg det till nästa gång man ska packa upp.

Har testat The Unarchiver och UnrarX men dem når inte fram. Man kan välja plats och i The Unarchiver så kan man också välja att skapa en mapp på den specifika platsen men den mappens namn blir samma som filnamnet på det man packar upp och inte på mappen den ligger i.

Huvudsakliga format är .rar och .r01 etc...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-07 11:29

Jag har "MacPAR deLuxe", funkar alldeles utmärkt, som alternativ.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-07 22:20

Verkar vara ett mer avancerat men ska testa det. Kommer nog fungera bra. Har kört något liknande i windows innan.

Tips för att själv uppdatera UnRAR X som ju inte har ändrats sen 2006:

Läs kommentaren från 2011-01-22
Download unRarX for Mac - GUI front-end for unrar. MacUpdate.com

Ursprungligen av Goofball:

Since unRarX hasn't been updated in quite a while it still includes some fairly outdated versions of unrar and par2. Here's how you can manually update the binaries yourself:

RAR
Download the newest version of RAR (Download RAR for Mac - Command line RAR archive utility (Beta.) MacUpdate.com), extract it, and look for a binary file simply called "unrar". Now locate UnRarX.app in the finder, right-click it, and choose "Show Package Contents" from the contextual menu. From here navigate to the folder /Contents/Resources/, and copy your new version of unrar here, thereby replacing the old one.

Par2
To get a more recent version of par2 you may need to download an application which already contains a compiled binary. I recommend going with MacPAR deLuxe (Download MacPAR deLuxe for Mac - Manage and decode .par/.par2 files from newsgroups. MacUpdate.com). Download it, mount the DMG, and open the package contents as described above. Again, navigate to /Contents/Resources/ where you will find a binary file called par2SL. Copy it to the same directory in your UnRarX bundle, delete the old par2 binary and rename the new one to par2

If necessary, relaunch UnRarX. That it, you're set.

1
Bevaka tråden