Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kan man räkna med när dom uppdaterar MacBooken?

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-10-08 18:41

Har hört att dom ev. ska uppdatera MacBooken med Core 2 Duo. Kommer dom i samma veva att slänga in mer ram, större HDD och öka klockfrekvensen eller byter dom bara cpun?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-08 18:49

Det är det självfallet ingen som vet, även om alla kan spekulera. Du kan nog dra lika bra slutsatser som alla andra, dvs mer prisvärd dator genom lite mer HDD och en snabbare processor.

Räkna inte med att dom slänger in mer RAM. Skulle bli förvånad om dom gör det.
Större HD är inte omöjligt dock.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-09 17:25

Vad jag minns från ibook g4-tiden så passade de på att sänka priset några hundralappar när de uppdaterade processorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 01:00

Hörde 31 Oktober. Men vem vet...
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200610/14/20061014155645_MW/20061014155645_MW.dbp.asp

Jag kommer nog inhandla min vid jul/nyår så förhoppningsvis har de kommit då. Det bästa vore om den kom 31e och att alla ev. nya barnsjukdomar blev lösta till jul

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-22 07:25

Tvivlar på att det blir mycket till barnsjukdomar på en rev B-produkt?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 14:24
Ursprungligen av Hagge:

Tvivlar på att det blir mycket till barnsjukdomar på en rev B-produkt?

På sätt och vis blir det ju en RevB men ändå inte då de stoppar i en helt ny processor. Så alla de gamla felen bör ju vara åtgärdade men det kan ju fortfarande uppstå nya.

Jag tvivlar på nytt graffekort, jag tvivlar på mer ram, möjligtvis större hdd....förhoppningsvis billigare pris men då utan xtra ramet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 09:43

Sånt vet man inte, rimligtvis borde det mesta vara fixat men ibland kommer det en sämre serie. Se på sista Powerbookarna tex.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 11:42

Core2Duo och 10.5 det ska min nya dator ha. Jag kommer allt närmare ett inköp, men av vad? MB, MBP eller Minin? Mini skulle jag mer ha som backup till min G4. Jag har svårt att se att Apple petar i mera minne i MB eller MBP. Större drive? Njae.

Kanske, kanske får vi sen nya MacBook redan imorgon...

Core 2 Duo MacBooks Tomorrow?

Edit: Imorgon = idag alltså, då MacRumors artikel var publicerad igår lokal tid räknat.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-01 10:34

Tack för den länken Adrian, nu kommer jag inte få något gjort på hela dagen, bara sitta med cmd+r på Applestore

Ursprungligen av Bokis:

Tack för den länken Adrian, nu kommer jag inte få något gjort på hela dagen, bara sitta med cmd+r på Applestore

He he

Insåg förresten att jag var lite otydlig då "imorgon" alltså betyder "idag" då artikeln hos MacRumors publicerades igår (lokal tid).

Men kom ihåg att det var ett "Page 2"-rykte, dvs obekräftat och högst osäkert, inte alls lika säkert som ryktena kring MacBook Pro häromveckan.

Core 2 laptops med liknande specar som MacBook har börjat dyka upp på PC sidan för runt 8000kr, så nog är det dags med en uppgradering alltid. Nuförtiden så måste Apple hänga med dom övriga vilket är ännu en positiv effekt av Intel övergången för oss konsumenter.

Jag vill ha en svart till samma pengar som den vita. Lika viktigt som en ny processor för mig då den vita är fulplastig till tusen IRL. Att betala runt en tusenlapp extra för bara färgen känns inte aktuellt.

Förresten kan dom inte göra en vit i metall så som iPod nano. Alltså inte målad vit utan vitfärgad aluminium. Eftersom Apple har segmenterat upp MacBook i ett övre och ett nedre segment (svart och vit) så vore det naturligt med plast i det nedre segmentet och metall i det övre. Mera för pengarna åt DyrBook köparen, och ekonomiskt för SnålBook kunden.

Den uppdatering som är pågång (oavsett om den kommer idag eller senare i höst) för MacBook lär garanterat vara en mindre "speed bump" endast. Ungefär som MacBook Pro. Förhoppningsvis med samma förbättringar i minne (dubbelt så mycket till samma pris).

En röd MacBook (dvs "PRODUCT (RED)") vore dock riktigt fräckt, jag tror den skulle sälja ofantligt bra.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-01 14:24
Ursprungligen av Adrian B:

Den uppdatering som är pågång (oavsett om den kommer idag eller senare i höst) för MacBook lär garanterat vara en mindre "speed bump" endast. Ungefär som MacBook Pro. Förhoppningsvis med samma förbättringar i minne (dubbelt så mycket till samma pris).

En röd MacBook (dvs "PRODUCT (RED)") vore dock riktigt fräckt, jag tror den skulle sälja ofantligt bra.

Jag vill ju ha en med Core 2 Duo, inte för att man kommer märka någon större skillnad, minne kan man ju köpa billigt separat så det gör ju inte så mycket

Ja, det blev inget idag iaf. Men det kommer nog de närmaste veckorna.

Ursprungligen av Bokis:

Jag vill ju ha en med Core 2 Duo, inte för att man kommer märka någon större skillnad, minne kan man ju köpa billigt separat så det gör ju inte så mycket

Core 2 Duo känns som en självklarhet, precis som det var inför uppdateringen av MacBook Pro.

Mer minne kan man förstås köpa själv, men då Apple aldrig säljer maskiner helt utan minne så är det ju trevligt att kunna få vettiga mängder direkt till bra pris.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 00:18
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det blev inget idag iaf. Men det kommer nog de närmaste veckorna.

Core 2 Duo känns som en självklarhet, precis som det var inför uppdateringen av MacBook Pro.

Mer minne kan man förstås köpa själv, men då Apple aldrig säljer maskiner helt utan minne så är det ju trevligt att kunna få vettiga mängder direkt till bra pris.

Ja. Fast det där argumentet att lågt pris bidrar till att man köper eget minne istället för att ta det direkt från Apple är ju ganska korkat, tyvärr.
MBn har 2 minnes slots. Apple sätter in 2x256 istället för ett 512. Så om man vill ha 1 GB minne så kan du helt enkelt inte ta macbooken med 512 och sen gå och köpa dig ett till 512 då du måste ta ut ett 256 för att få plats med det nya du köpt billigare. Resultatet blir då 768 istället för 1 GB...

Men självklart vill vi ha både lägre pris och mer minne i

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-11-02 00:25

Vad man kan räkna med?
Jo att jag blir mobil för första gången sedan PB 190!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-02 22:46

Hmm jag hoppas dessutom på bättre webbkamera i Booken, kanske släpps i samband med nya iSight?

Ursprungligen av frosse:

Ja. Fast det där argumentet att lågt pris bidrar till att man köper eget minne istället för att ta det direkt från Apple är ju ganska korkat, tyvärr.
MBn har 2 minnes slots. Apple sätter in 2x256 istället för ett 512. Så om man vill ha 1 GB minne så kan du helt enkelt inte ta macbooken med 512 och sen gå och köpa dig ett till 512 då du måste ta ut ett 256 för att få plats med det nya du köpt billigare. Resultatet blir då 768 istället för 1 GB...

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt, att Apple inte säljer möjligheten att lämna en minnesplats tom har jag tagit upp förut så jag vet precis hur det fungerar. Min poäng ovan var att om man får en vettig mängd minne direkt (2 GB) så behöver man inte hålla på att kasta ut minnen och stoppa i egna.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 18:50

Dom måste uppdatera snart...eller NU! haha. Precis som det står på MacRum. så är de flesta återförsäljare av MB slut på dom.
Hellre mer prestanda (förutom c2d) än sänkt pris. Har amerikanarnas holiday börjat än?

Ursprungligen av frosse:

Har amerikanarnas holiday börjat än?

"...the holiday season officially starts at the end of November." Enligt Mac Rumors iaf. Man kan ju hoppas att de räknar på ett annat sätt hos Apple.:) AAhhhh...blir snart tokig av att vänta på uppdateringen....snälla Apple hör våra böner...:p

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 19:21

Klockan är nu för tillfället 10:20 i Los Angeles och 13:20 i New York. Vart ligger Apples huvudkvarter?
There is still time!

Update: Enligt tidigare erfarenheter så varje gång en apple produkt lanseras så är AppleStore nere runt 1-2 PM. Alltså om Apple HQ ligger i LA så ja... *hoppas*

Update2: Apple HQ ligger i Calicali sweeet cali.

Ursprungligen av frosse:

There is still time!

Senast redigerat 2006-11-01 19:31
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-01 19:59

Eftersom att Apple redan lanserat nån Latino-iTunes-grej och eftersom att varken Appleinsider eller Thinksecret skriver något slutas jag hoppas för idag. De brukar ha bra koll på saker och ting

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 20:17
Ursprungligen av Bokis:

Eftersom att Apple redan lanserat nån Latino-iTunes-grej och eftersom att varken Appleinsider eller Thinksecret skriver något slutas jag hoppas för idag. De brukar ha bra koll på saker och ting

synd

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 11:51

http://www.macrumors.com/pages/2006/11/20061102134456.shtml

Sämsta ryktet jag hört på länge...

...but there is still hope

Senast redigerat 2006-11-03 12:08

Jag får väl hoppas att dom skickar med den nya MB'n.

Beställde: 2/11
Beräknad avsändning: 7/11
Framme 17/11

Tycker ni jag ska avbeställa o vänta istället och ifall jag avbeställer får jag pengarna direkt till visa kontot eller blir det en massa tjafs?

Senast redigerat 2006-11-06 03:27
  • Oregistrerad
  • 2006-11-06 17:41
Ursprungligen av sallebasjan:

Jag får väl hoppas att dom skickar med den nya MB'n.

Beställde: 2/11
Beräknad avsändning: 7/11
Framme 17/11

Tycker ni jag ska avbeställa o vänta istället och ifall jag avbeställer får jag pengarna direkt till visa kontot eller blir det en massa tjafs?

Om du köpte på Applestore så ska du ha 14 dagars uppsägningsrätt som tidigare sagt.

Bevaka tråden