Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook DVD hårdvarulåst?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 09:14

När jag var i en butik och tittade på MB sa killen i affären att man måste hårdvaru låsa dvd enheten till en region?
Går det att göra dvd:n regionsfri? har ju en massa filmer som jag har köpt som är både Region 1 och 2?

Tror inte det, den är låst tyvärr

däremot kan du ställa in i systemintällningar vilket program de dvdskivor öppna. Ladda ned VLC på http://www.videolan.org/vlc/ med denne kan du tittap på vilka filmer du vill uttan att behöver ändrar landscoden.

Ursprungligen av David Giese:

däremot kan du ställa in i systemintällningar vilket program de dvdskivor öppna. Ladda ned VLC på http://www.videolan.org/vlc/ med denne kan du tittap på vilka filmer du vill uttan att behöver ändrar landscoden.

Nej, det funkar inte längre. När ska folk lära sig?

Däremot kan du nedgradera firmwaret, men då ryker garantin.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-01 06:24
Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det funkar inte längre. När ska folk lära sig?

Däremot kan du nedgradera firmwaret, men då ryker garantin.

Varför inte? För DRM o TPM-skit? Antog att VLC bara knäckte CSS o körde på.

Nåja, om man inte köper filmerna så är de ju redan regionsfria

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 11:16

Angående regionskoden i Australien - den är faktiskt varken 1 eller 3 utan 4. I länken nedan finns en karta med alla regioner:

http://www.hometheaterinfo.com/dvd3.htm

Sedan förekommer det att DVD-skivor är dubbelkodade för att fungera i både region 2 och 4. Därför kan man t.ex. ibland hitta australiska DVD-skivor som t.o.m. har svensk textning.

Regionskodningen är för övrigt en trist och konkurrenshämmande kvarleva från DVD-skivans barndom, då det hette att det behövdes olika regioner tills de olika marknaderna hade fått tillräcklig egen styrka.

/Galex

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-15 13:50
Ursprungligen av Galex:

Angående regionskoden i Australien - den är faktiskt varken 1 eller 3 utan 4. I länken nedan finns en karta med alla regioner:

http://www.hometheaterinfo.com/dvd3.htm

Sedan förekommer det att DVD-skivor är dubbelkodade för att fungera i både region 2 och 4. Därför kan man t.ex. ibland hitta australiska DVD-skivor som t.o.m. har svensk textning.

Regionskodningen är för övrigt en trist och konkurrenshämmande kvarleva från DVD-skivans barndom, då det hette att det behövdes olika regioner tills de olika marknaderna hade fått tillräcklig egen styrka.

/Galex

Det har du ratt i. Virra till det lite, hade inte dvd-skivan med mig nar jag skrev inlagget. Nu nar jag kollar igen sa ar det region 2 pa skivan. MBP ar installd pa region 1, fran borjan och jag ar helt saker pa att jag inte har nagra amerikanska DVD:er. Jag har dessutom aldrig valt region innan.

Edit: skivan ar region 2 och region 4.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 10:00

sjukt att man inte ska få titta på vilken film som helst.. speciellt när man har betalt för den!
Riktigt dåligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-08 10:14

Vet inte om intel-maskinerna blivit hårdare på detta, men tidigare har man alltid kunnat tvinga DVD-player att dö och sedan se filmen i ett annat program.

Regionskoder är galenskap på en PowerBook. De som hittat på dem borde gjort dem "smartare" (hur vet jag inte, men reser man runt i USA vill man banne mig kunna se filmer från USA, väl tillbaka i Sverige - fine, stäng av min rätt att se filmer från USA, hur det nu ska gå till )

Ursprungligen av Erik.dv:

Vet inte om intel-maskinerna blivit hårdare på detta, men tidigare har man alltid kunnat tvinga DVD-player att dö och sedan se filmen i ett annat program.

Regionskoder är galenskap på en PowerBook. De som hittat på dem borde gjort dem "smartare" (hur vet jag inte, men reser man runt i USA vill man banne mig kunna se filmer från USA, väl tillbaka i Sverige - fine, stäng av min rätt att se filmer från USA, hur det nu ska gå till )

Nope, samma problem med min PPC-iMac, men det är ganska nytt att det blivit så hårt. Tycker inte de borde ha de där dumma regions-koderna alls. Får nog sparka igång min gamla eMac och köra lite Mac the Ripper på mina region1 filmer.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 22:15

Precis, rippa så försvinner regionkodningen, kolla sen från hårddisken eller bränn ut på skiva.

Ursprungligen av nukethenick:

Precis, rippa så försvinner regionkodningen, kolla sen från hårddisken eller bränn ut på skiva.

Problemet är ju att man måste ha en äldre dator för att kunna rippa och det har jag visserligen, men jag orkar inte fixa nätverk och skit till den =____=

  • Oregistrerad
  • 2006-06-09 10:24

CD/DVD-läsarna har väl alltid varit regionsbundna? Så man behövde byta firmware samt lura DVD Player med programmet Region X.

Googlade runt lite och märkte att det är svårare nu, plus att jag inte hittar den sida jag besökte för ett år sedan, men här är en hjälpfull länk:

http://www.powerbook-fr.com/dossiers/dvd_region_free_en_article30.html

Dock förstör det garantin om man ändrar firmware, som sagt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 10:36

Ett sätt är ju att köra sina filmer med en vanlig DVD-spelare (regionsfri) ansluten till teven.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 10:51
Ursprungligen av Konrad:

Ett sätt är ju att köra sina filmer med en vanlig DVD-spelare (regionsfri) ansluten till teven.

Det hjälper ju föga när man är på resande fot.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 10:40

Jag bytte ut en Superdrive i min gamla G4 till en modern Samsung, den har aldrig sagt något om regioner. Kostade 400 bagis nånting på Dustin.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-09 10:55

Ja, inte vet jag. jag har en relativt ny PB (ej Intel), jag kan köra filmer med VLC utan problem.

Tricket är att omedelbart tvångsavsluta DVD Player. Hinner dialogrutan om att man måste ändra regionskod dyka upp måste du ignorera den och låta programmet tvångsavslutas. Sen kan du dubbelklicka på dvd-avbilden på skrivbordet och få fram VIDEO_TS-mappen. Denna drar du till VLC-ikonen. Då funkar det.

edit: sorry, såg inte att Erik.dv skrivit detta tidigare.

Senast redigerat 2006-06-09 11:20
Ursprungligen av Stinky:

Tricket är att omedelbart tvångsavsluta DVD Player. Hinner dialogrutan om att man måste ändra regionskod dyka upp måste du ignorera den och låta programmet tvångsavslutas. Sen kan du dubbelklicka på dvd-avbilden på skrivbordet och få fram VIDEO_TS-mappen. Denna drar du till VLC-ikonen. Då funkar det.

edit: sorry, såg inte att Erik.dv skrivit detta tidigare.

Menar du att man ska göra detta innan man ställer in regionen för första gången? Isåfall vet jag inte om det funkar eftersom jag inte gjorde så, men menar du att man kan göra så här oavsett om man redan använt DVD player för att kolla på en DVD och ställt in regionen så funkar det inte.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-06-09 16:15

Kan man slänga DVD-Player och komma runt det på så vis?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-09 17:58
Ursprungligen av onnyt:

Kan man slänga DVD-Player och komma runt det på så vis?

Tror inte det, man påstår att det lagras i själva spelarens firmware.:mad:

Vänta nu, kan man inte rippa en film oavsett regionskodning under OS X? Det handlar ju bara om en liten kontrollbit som lätt borde kunna ignoreras av programmet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-10 21:09
Ursprungligen av Hakro807:

Vänta nu, kan man inte rippa en film oavsett regionskodning under OS X? Det handlar ju bara om en liten kontrollbit som lätt borde kunna ignoreras av programmet.

Jodå, miljoner Macare rippar miljoner DVD's från alla möjliga regioner hela tiden överallt närsomhelst

Allt annat är svammel.

Inte om det är själva DVD-läsaren som på hårdvarunivå säger ifrån.

Fast det sker inte på hårdvarunivå, istället är det nog så att ett kommersiellt program måste respektera regionsskyddet för att inte tillverkarna ska bli stämda.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-10 22:18
Ursprungligen av Hakro807:

Fast det sker inte på hårdvarunivå, istället är det nog så att ett kommersiellt program måste respektera regionsskyddet för att inte tillverkarna ska bli stämda.

Eh, jo?

På många dvd-spelare sker det på hårdvarunivå, det är just därför VLC-tricket inte fungerar för vissa numer.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 13:30

Tydligen ska senaste versionen av VLC för intel klara att köra regionsfritt. Kan inte testa just nu, men en annan har prövat det och säger att det går bra!

Vet inte om man måste starta DVD Player och tvångsavsluta den först och se'n köra VLC, eller om det bara är att trycka igång VLC.

http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Inte första länken, utan gruppen längre ner.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 14:10

Från en av utvecklarna av VLC, gäller även Macbook Pro etc...:
http://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=21662&highlight=intel+region

"Yeah, since about 2 years ago, VLC can't play DVDs from other regions anymore. This is due to a new firmware on DVD-drives, which prevents any region circumvention. There is no way for us to restore the former functionality. All you can do to watch American DVDs is buying a second drive and locking that to region 1 or getting a drive with a RPC1-firmware, which will be at least 2 years old."

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 10:17

mmm... testade VLC och det funkade inte i alla fall. Damn it, tre byten kvar...

men ni... kan man köpa tex en extern dvdbrännare för att göra detta?
annars funkar det under xp med bootcamp?

Bevaka tråden