Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudet laggar med Airport Express

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej och tack för ett kanonforum!

Jag behöver hjälp med min Airport Express. Jag har ett ljudsystem i vardagsrummet och ett i köket. Det i vardagsrummet har jag ljud till via ljudkort på min mediaserver i vardagsrummet och till köket streamar jag mha Airport Express. När jag kör "flera högtalare" i iTunes så laggar ljudet då och då, det verkar inte uppstå problem när jag kör enbart i kök eller enbart i vardagsrum. Har testat att låta Airporten vara del av mitt bef. WLAN och även testat att skapa ett separat nät mellan mediaservern och AP men det laggar likförbannat. Har testat lite olika kanaler, enbart 802.g, stängt av virusskyddet, mm mm men jag får inte till det....

Hjälp någon:'(

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 18:48

Jag har samma problem med mina Airport Express:ar och det verkar som om det bara händer när jag har Bluetooth igång på någon av mina prylar (mac, mobil etc.). Det är iaf skitstörigt när det händer!

bluetooth

Jag kan nog säga att mitt problem inte beror på bluetooth iaf. Jag har det inte på den datorn ifråga och övriga BTprylar har varit avstängda under denna tid. Det som är så skumt är att när man endast streamar via AP på köksstereon så går det hur bra som helst och det får mej att tro att mottagningsförhållanden, kanal etc är helt OK. Det känns som om det är någon annan inställning el dyligt som gör att när man har 2 högtalaruppsättningar aktiva samtidigt så laggar det...fasiken jag blir galen:(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-31 20:20

För att förtydliga:

Kör du iTunes på en Mediacenter? En PC? Under Windows?

Kommer ljudet senare i AE eller i Mediacenter?

Det är faktiskt svårare än man tror att få flera system att komma i sync på samma ljudstream, eftersom olika enheter (AE, ljudkort, etc) buffrar data för att få bra prestanda.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-10-31 20:30

Airtunes använder väldigt mycket bandbredd. Om du samtidigt belastar nätet hårt med annat uppstår detta. Meeeen det kan ju vara något annat. Det är iallafall ett problem jag har hos mig med min APE.

Alltså jag har en mediaserver som är en vanlig PC med WinXP och trådlöst nätverk på. Till denna PC har jag min ena ljudanläggning kopplat via vanligt ljudkort och sladd. Sedan streamar jag via APE till ljudanläggningen i köket.

När det laggar så laggar det exakt samtidigt på bägge anläggningar. Jag har då ingen belastning på nätet överhuvudtaget. Jag har ställt upp strömningsbuffertet i iTunes till "stor" och försökt kolla hur datorns belastning är när det laggar men det syns inget speciellt.

Mitt trådlösa nätverkskort är nyinköpt från D-link och jag undrar om det ska uppfylla någon speciell standard för att funka med Airtunes? Det är ett 54mbps kort som klarar 802 g/b...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-01 14:17

Kör du iTunes på din mediaPC?

Hur kan du säga att det laggar exakt samtidigt på båda? då är de väl i synk???

(Fattar inte riktigt)

Ju större strömningsbuffert, desto mer lagg. Tyvärr kanske du inte har kontroll på alla buffertar (t.ex. ditt PC-ljudkort).

Jag tror inte dina lagg-problem beror på belastningsproblem (vare sig CPU eller nätverk).

Alltså när man spelar upp ljud så uppstår det en tystnad på ca 1 sekund då och då. Denna tystnad är helt i synk mellan de 2 ljudsystemen. Det är alltså inget problem med synkningen av musiken utan problemet är att det hackar/laggar till då och då i musikuppspelningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 10:19

Förlåt, jag missförstod dig. Om du har problem med hack/gap i strömmen så kan det vara någon typ av belastningsproblem, men eftersom det går bra då du bara kör i det ena ljudkortet så tvivlar jag på det. Tyvärr har jag inget bra råd (du kanske har för STOR buffer någonstans?)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 11:13

Hmm.. Har just skaffat APE och jag har samma problem. Men för mig när signalen går ner till 2 streck på iconen i menyraden så börjar detta. Håller jag 3 streck så har jag inga problem.

Nu har jag testat att streama via en annan PC och det funkar bra! Problemet ligger alltså i den PC inkl WLAN-kort som finns där. Jag tror iaf att jag isolerat det så långt men vet inte hur jag ska lösa problemet. Det är en Win XP Pro burk med 54 mbps Dlink PCI-kort. Ideer?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-03 19:51

Alltså jag hade försökt sätta upp en förstärkningsantenn nån stans...

//Loofy

Jag har monterat in mitt wlan kort i en annan burk med samma lagg, börjar tro att det är mitt trådlösa kort som spökar. Man ser i aktivitetshanteraren att nätverksaktiviteten dippar när det laggar och via den andra PCn som det går bra på så ligger nätverksaktivteten stadigt och dippar aldrig. Nån som kan tipsa om ett bra 54mbps PCI kort så kan jag testa ett annat!

Problemet löst!

Det var inget fel på inställningar etc i Airporten utan strul med nätverkskorten. Testade ett D-link och ett Linksys 54mbps PCI bägge två, båda hackade i uppspelningen/streamningen. Köpte då ett instickskort för att få USB 2.0 i burken (hade bara 1.1 innan) och sedan ett linksys 54 mbps USB kort och nu funkar det klockrent!!!

Så jäkla king att kunna streama i hela huset, ska nog skaffa en AE till övervåningen oxo :rolleyes:

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-11-17 09:48

12Mbps kommer man inte så långt med...

Nej men jag testade aldrig USB 1.1 utan PCI-kort på 54mbps

1
Bevaka tråden