Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini och Sony LCD. HDMI eller VGA?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mora
  • 2006-10-26 10:25

Planerar ett köp av Sony 40 tum LCD-skärm. Av tidigare inlägg tycks det råda oklarhet vad som ger bäst bildkvalitet. HDMI eller VGA?
TVskärmen har bara en HDMI- ingång och den tänkte jag använda som antenningång från HD-boxen. Återstår pc-ingången(VGA) till MacMini. Blir det OK vad gäller bildkvalitet? Har någon synpunkter eller erfarenheter?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-26 10:35

Med en vanlig LCD-skärm bör man inte använda VGA över 17 tum så jag skulle helt klart köra HDMI. Men det kanske inte är samma sak med TV-skärmar? Någon som vet?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-26 10:42

Enligt all conventional wisdom som jag har tagit del av är HDMI överlägset - bara man får det att fungera, så att upplösningar blir rätt.

Såvitt jag kunnat utröna är SONY W2000-modellen 40" (till skillnad från V2000) utrustad med 2 HDMI-ingångar - dvs en för HD-box/Blu-ray etc. och en för macen (hoppas själv få råd med en sådan!)

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 11:23
Ursprungligen av DrDD:

Såvitt jag kunnat utröna är SONY W2000-modellen 40" (till skillnad från V2000) utrustad med 2 HDMI-ingångar - dvs en för HD-box/Blu-ray etc. och en för macen (hoppas själv få råd med en sådan!)

Samma här!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 16:43
Ursprungligen av berke:

Med en vanlig LCD-skärm bör man inte använda VGA över 17 tum...

Förklara närmare. Det första gången jag ser det nämnas.

Har inte heller ens kunnat mäta skillnaden på högupplösta grafiska TFT i 21"-storleken mellan VGA och DVI. DVI/HDMI är bara enklare att hantera och stödjer annan digital kommunikation. För bildkvaliteten spelar det dock ingen roll.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-26 18:04

När jag köpte en 19" LCD skärm med både DVI- och VGA-ingång fick jag pga återförsäljarens slarv inte med någon DVI-kabel från början. Då fick jag sitta med VGA i en vecka och det ger klart sämre bildkvalitet för en såpass stor skärm. Skräpan blir sämre och om jag minns rätt kan man tycka att det flimrar lite lätt, men det var ett bra tag sedan nu så jag kommer inte ihåg några detaljer i upplevelsen :-).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 13:43
Ursprungligen av berke:

När jag köpte en 19" LCD skärm med både DVI- och VGA-ingång fick jag pga återförsäljarens slarv inte med någon DVI-kabel från början. Då fick jag sitta med VGA i en vecka och det ger klart sämre bildkvalitet för en såpass stor skärm. Skräpan blir sämre och om jag minns rätt kan man tycka att det flimrar lite lätt, men det var ett bra tag sedan nu så jag kommer inte ihåg några detaljer i upplevelsen :-).

Jag kan garantera dig att det inte berodde på VGA-anslutningen. Troligtvis fungerade inte auto-syncen i den skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 10:33

Med den Sony TVn så är det som funkar bäst att köra med VGA. Så är det. Kolla prisjakt's forum för användarkommentarer.

  • Medlem
  • Mora
  • 2006-10-27 13:59

Har nu testat ett antal digitala färgfoton i iPhoto på en 32 tums Sony och helt klart ger HDMI en bättre skärpa och fylligare färg jämfört med VGA.
Så min konklusion är att antingen vänta på Sony 40 W eller köpa annan TV med två HDMI-ingångar, typ Samsung.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 14:10

Vilken 32" Sony provade du på?

  • Medlem
  • Mora
  • 2006-10-27 14:15

Klv-s32a

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 14:54

Ah, OK jag har 32V2000 och så vitt jag kunna läsa mig till så är det VGA ingången som är att rekommendera på den, och jag skulle tro att det är samma på 40V2000.

Det är en klar skärpeskillnad mellan VGA och HDMI på min 42 tums plasma från Panasonic (PV60). Jag rekommenderar HDMI i alla lägen där det är möjligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 21:24

HDMI, VGA ger konvertering från digitalt -> analogt -> digitalt med tillhörande störningar både i kabeln och vid da-ad-omvandlingarna.

1
Bevaka tråden