Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskrifter på Canon 3220 via router påstås vara klara fast inget händer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Försöker få min nya imac att skriva ut på min Canon 3220 via en router (Netgear) kopplad med kabel. Allt ser ok ut den hittar skrivaren och så (kopplar upp på nätet så sålångt är allt ok), men när jag skriver ut lägger sig utskrifterna som klara utan att ha kommit ut i skrivaren. Vad har blivit fel?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 17:03

Hej. Ingen aning. Men menar du att det är en ny imac eller en ny MacBook?

Jag har haft litet knas med min MacBook när det gäller skrivare. Den vägrade helt enkelt att skriva ut korrekta utskrifter med min gamla skrivare trots att jag tom installerade drivrutiner (som man aldrig behöver joxa med på mac annars).

Inte ens serviceställerna hade koll på vad felet var men när jag köpte en ny skrivare var problemet som bortblåst. Funderar på om det har att göra med intel...förut hade jag en PowerBookG4 och då synkade alla skrivare hjur enkelt som helst.

Det är en ny imac intel. Har en "gammal" imac första som kom med 20' och med den funkar det. Har tankat över allt från den gamla till den nya så det borde väl inte saknas något då eller?

Kan vara så att drivrutinn för skrivaren är för PowerPC och att de då inte funkar, kolla på canons hemsida om dom har nåt till OSX Intel för din skrivare.

Verkar inte vara något nyare till just intel och systemen är lika nya på båda macarna.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 20:18

Surt! Jag hittade som sagt inte heller några drivrutiner som funkade men eftersom min skrivare var rätt gammal så passade jag på att köpa en ny laserskrivare. Fick en Brother för dryga tusenlappen. Den trummar på hur bra som helst.

Har du råd och lust så är nog det den enklaste lösningen. Se till att få garanti på mac-kompabiliteten bara så du kan lämna tillbaka den om den tråkar sig.

Good luck!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-26 20:52

Vanliga applikationsprogram går bra med Rosetta, men *inga* drivrutiner fungerar i emulerat läge. Alltså måste alla drivrutiner uppdateras till Intel-version. Det kan du läsa om här http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303057.
På senare år har inte Canon producerat bra mac-stöd i sina drivrutiner. Jag lämnade till en scanner pga detta. Men Canon är inte ensam - Xerox har heller inte nägot Intel-stöd i sina drivers.

Kan ju vara problemet. Det går så långsamt att få reda på något på Canon, brukar gå snabbare här. Ska kolla med servicekillarna imorgon eller om de har fått någon annan idé.
Tänker vart fall inte byta ut en digitalkopiator mot en 1000 kronoors skrivare.
Tack så länge för tipset.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 21:19

Öh. Nobody is forcing you.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-26 22:15

Men jag kunde ju givetvis inte låta bli... Så jag hittade en Intel-aktig drivrutin hos Canon Inc. i USA. Dom släppte en v1.60 den 14/9 och nya PPD-filer den 20/10. Och det har även bekräftats av en hemsida hos universitetet i Texas. Bara att ladda hem och köra. Du hittar allt här http://www.usa.canon.com/html/download/imagerunner2200_2800_3300.html om det är en Color imageRUNNER förstås...

Ägnade gårdagen åt att installera om systemet och programvaror i den nya macen. Får då in de drivrutiner som funkar med intel, men där finns ingen som till hör min skrivare, får dock ut utskrifter, men utan att komma åt alla skrivarfunktioner.
Uppdateringslänken från dej Frazze har jag mejlat vidare till Canon för att kolla om det går att använda den med en CLC 3220 (jag har en C1 rip på min Irc då ändrar den visst namn)
Trodde i min enfald att intel-macarna var kompatibla med det mesta vid det här laget. Börjar ångra köpet som egentligen var till för att slippa virtualPC, men parallel strular också (startar en annna tråd om det).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-30 21:09

Har du provat att ladda hem och installera drivrutinerna? Numera så gör det ingen skillnad om du laddar drivrutiner för amerkansk eller svensk. Fö så hittar du samma drivrutiner på den europeiska Canon-siten. Och nu har jag verkligen gått via den svenska sidan om CLC 3220 och klickat på drivrutiner (vilket skickade mig till canon-europe.com) och sedan valde jag iR C3220.

Vad är egentligen det hela och korrekta namnet på din skrivare? Är det rent av Canon Color imageRUNNER C3220? Eller CLC 3220-C1 v2? Båda finns i allafall hos canon-europe.com med drivrutiner för 10.4.

Senast redigerat 2006-10-30 21:55

Har kollat det är tydligen en CLC 3200 pga rippen, men nu har jag fått Canon att fatta att det inte är min installation det är fel, har drivrutinerna som finns att ladda ner, men får ändå inte ut något. Skriver jag med en allmän skrivare eller postskript-skrivare funkar det, men då kommer jag ju inte åt funktionerna som är skrivarspecifika. Canon jobbar på det säjer de, hur lång tid det tar vete gudarna, men jag ligger på…

Tack alla för ert engagemang speciellt Frazze…

1
Bevaka tråden