Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mappen går ej att öppna / Finder "resettas"..

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hilfe! Detta är ju helskumt.

Jag har en mapp på hårddisken som inte går att öppna. När jag klickar på mappen startar Finder om. Skrivbordet "resettas", eller blinkar till – och alla ikoner försvinner. Efter två sekunder återkommer skrivbordet – och alla tidigare öppna Finderfönster är borta. Om jag provar att öppna mappen igen återkommer "resetten".

Nej, det är inte fel på grafikkortet eller skärmen. Jag ser hela förloppet inträffa.

Filerna som ligger i mappen är omöjliga att visa i Finder men om jag startar Terminal så kan jag däremot se mappens innehåll. Filerna (verkar) ligga där de ska.

Varför buggar Finder ur så här när jag bara vill öppna en stackars mapp? Behörighets/rättighetsproblem? För många filer i mappen? Det rör sig om skrivbordsbilder (wallpapers), ungefär 300 stycken. Mappen har tidigare gått att öppna. Det är ingen "hemlig" mapp, jag har inte mixtrat med den eller experimenterat med några udda inställningar.

EDIT: Behörigheterna reparerade utan anmärkning. Hårddisken är i gott skick.

Senast redigerat 2006-10-29 00:01

Kan tillägga att jag kikat i Systemmeddelanden.app utan att finna något som helst anmärkningsvärt. Systemet fungerar alldeles utmärkt utöver den återkommande indicenten med mappen som inte vill öppnas.

prova att kopiera via terminalen (inte mappen) till en ny mapp och se om det funkar. I så fall kan du ju bara slänga den bråkande mappen

Nej, det fungerar inte. Har provat ditto -rsrc Mapp/ Nymapp/ utan framgång. Problemet är att undermappen kopierar över felet till huvudmappen, så nu kan jag inte öppna någon av dem! Grymt irriterande. Vad i hela friden pågår?!

Terminalen fortsätter att visa filerna som om ingenting hänt.. Har provat att söka på forumet efter liknande beteende, för någon måste ju ha erfarenhet av det här.

Wee, vill bara meddela att jag nu äntligen lyckats nå filerna i mappen med hjälp av Path Finder 4.5.0 (343)!

OK, då återstår bara frågan varför vanliga Finder buggar ur när mappen visas. Är det någon gammal .plist som spökar kanske?

Ja, något spökar verkligen. Ibland går det alldeles utomordentligt att klicka på mappen, emellanåt försvinner alla öppna fönster. Problemet är intermittent som det så vackert heter. Verkligen underhållande. Not.

finder.plist är inte problemet, Preferential Treatment rapporterar inget onormalt.

Grejen är ju att jag helst vill använda "vanliga" Finder och inte Path Finder som är en komersiell variant. Undrar om Apple fixar mina bekymmer i 10.4.9.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-30 12:22

Har du förhandsvisning av bilder påslaget? Kan vara någon av bilderna som trilskas lite.
Prova att slå av och se om problemet kvarstår.

Tack, ska prova detta direkt! Återkommer med statusrapport.

Nej, samma fel. Har följt alla möjliga å omöjliga guider, men fortsätter att dammsuga nätet på tänkbara lösningar. Google är min vän!

Kör 50%-metoden. Flytta hälften av filerna och se om felet är kvar eller ej. Fortsätt flytta bort hälften tills felet är borta. Det kan ev hjälpa dig hitta om felet uppkommer p g a en trasig fil eller ej.

Precis provat att flytta ett antal slumpvisa bilder via Path Finder. Tog fem stycken på måfå ur "mapp a" och valde att kopiera dessa till "mapp b". Resultat: En (1) fil dyker upp i målmappen och väger 0-byte. Underligt.

Om jag kör iView Media Pro på mappen ligger alla bilder där de ska, jag kan verkligen se filerna (dvs. det är inte cachade tumnaglar).

Felsökningen fortsätter. Tack för tipsen Anders och Richard! Much appreciated som engelsmannen säger. (Sorry läste för fort, Richard. My bad.)

Senast redigerat 2006-10-30 14:42

OK, har nu provat att kopiera alla filer till ny mapp med hjälp av herr Rönnbäcks tips. Det fungerade alldeles enastående!

Nu återstår det bara att ta reda på hur det blivit som det blivit i Finder, en betydligt tuffare uppgift.. Finns det fler irriterande buggar liknande denna i Finder? Jag trodde Finder var vattentätt med tanke på hur enkelt(?) och effektivt det är.

Återigen - kopiera filerna, inte mappen, via terminalen dvs

cp /sökväg till mapp/* /sökväg till nygjord mapp/

Vad har du för typ av Mac?
Är det en med PPC-processor så kan det vara värt att köra DiskWarrior på den.

Om allt är ok enligt DW så kan det vara något med tyspnitten. Har varit med om liknande fel i Finder där det kraschar i en evig loop tills man tar bort den fil som orsakar problemet. Finns det några ovanliga tecken i filnamnet på någon av bilderna?

Men samtidigt om det hjälper att kopiera mappen till ett annat ställe så borde det ju inte vara en typpsnittspryl...

Findern är minsann inte vattentät. Finns en hel del dumheter som man får hoppas fixas i 10.5 om inte tidigare.

Jag sitter på en MBP, 2GB RAM, 7K-varvsdisk, 10.4.8. Är för övrigt alltid noga med att uppdatera system och program så fort nya versioner finns att ladda hem.

Typsnitten kollade jag i samband med behörighetsreparationen i Skivverktyg.app. Inga ovanliga tecken i filnamnen, mellanslag är det enda på vissa av bilderna – men det ska ju inte ge några problem tycker man?

DW är ju inget för Intel-processorer än tyvärr. :/

Jag skulle gissa att den fil som ligger i varje mapp och styr utseendet mm på den mappen blivit skadad, vilket gjorde att du inte kunde öppna den, genom att kopiera filerna så var det den nya filen som uppdaterades.

En gissning bara, men rätt rimlig sådan

Ah, bra gissning! .DS_Store kanske?

ma oui

Tack så oerhört mycket herr Rönnbäck! Nu löser det sig nog, ska prova senare ikväll. Hade jag varit i närheten hade jag kommit upp med fika för två!

Med tanke på att jag just nu befinner mig i Malmö så hade nog kaffet hunnit svalna rätt rejält på vägen

Snälla berätta hur det går!
Var det .DS_Store-filen?

Det verkar ju helt klart som om det var .DS_Store-filen som spökade, nu fungerar det iallafall att öppna mappen.

Jag laddade hem EasyFind 3.9 för att kunna leta efter de dolda filerna. (Spotlight har ju sina brister som ni vet..) Valde att söka efter .DS_Store för att kolla att mappen jag hade problem med fanns listad. (Märkligt nog är det inte alla mappar som verkligen har en .DS_Store men det har kanske sin förklaring?)

Därefter startade jag Cocktail 3.7.3 och gick in i menyerna Files och DS Store. Klickade på knappen "Choose" för att välja startmapp och kryssade i rutan "Search subfolders". Sen loggade jag ur och öppnade upp systemet på nytt. Och nu går det att öppna mappen utan att Finder buggar ur.

Tack till alla som hjälpt mig! (Återkoppling, feedback är viktigt – helt rätt star-affinity!)

  • Medlem
  • Habo
  • 2006-11-01 00:20

Detta låter som en bugg värre än de i Windows XP.
Jag som trode OS X var idiotsäkert

Macen funkar nog över förväntan för de flesta trots allt.. Det här känns samtidigt som ett rätt isolerat problem, men vad vet jag? Om man stöter på patrull så måste man ju fråga sig fram, söka information helt enkelt..

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-02-20 11:27

Jag har exakt samma problem som du Snabeldraken! Min dator är en Macbook Pro, vad jag än gör på skrivbordet eller i finder t.ex. Högerklickar på en fil så dör finder och alla fönster stängs det blinkar till alla ikoner försvinner för ett ögonblick. Jag blir snart ding jag har rensat nästan allt men inget hjälper Jag har ingenting i kontextmenyn i finder förutom systemets egna program.

Suck allt annat fungerar perfekt förutom just detta problem. Har ni några tips? Vore tråkigt att behöva säkerhetskopiera allt och göra en ren ominstallation.

Har du tittat i alla kontextmenymappar? Du har en i ditt hemmabibliotek men även en i huvudbiblioteket. Just nu finns en bugg med senaste Stuffit-versionen så kolla om det kan vara den.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2007-02-21 19:01

Tack Anders,

Först misstänkte jag Stuffit tog bort den men problemen kvarstod.

Till slut hittade jag problemet! Det var Drivrutinen till min mus Logitech MX 510 som spökade avistallerade drivrutinen. Nu fungerar allt som det ska!

1
Bevaka tråden