Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elgato EyeTV 410 och extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-26 15:52

Nu ska fasen VHSen ut snart. Någon som vet om man kan koppla in en extern hårddisk direkt till EyeTVn och spela in på den? Jag har en bärbar dator nämligen och jag är ute efter att spela in program även när jag och datorn inte är hemma.

Med tanke på priset utgår jag nästan ifrån att den funktionaliteten finns. Men det står inte så mycket om det på deras hemsida. Det gör mig en smula osäker.

Funkar inte, eyetv kräver att du har datorn igång när du vill spela in eller titta på något.

En riktig digitalbox med hårddisk skulle lösa dina problem bättre och för en mycket billigare peng.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-27 10:58
Ursprungligen av gusax840:

Funkar inte, eyetv kräver att du har datorn igång när du vill spela in eller titta på något.

En riktig digitalbox med hårddisk skulle lösa dina problem bättre och för en mycket billigare peng.

Njaeä, inte riktigt va? Hur arkiverar jag saker på en DVD-skiva med en sådan? Aha! En DVD-spelare med inbyggd hårdisk kanske man säger då. Men finns det någon sådan med dubbla tuners så man kan spela in på en kanal och titta på en annan? Inte vad jag vet i alla fall.

Nej... den ultimata produkter ser ut så här.

Produkt som kopplas till dator:
Dubbla tuners, 1 kort
Möjlighet till extern HD
Ska inte kräva dator för inspelning

Digitalbox:
Dubbla tuners, 1 kort
Stor hårddisk
Nätverksanslutning (flytta program/filmer till datorn)

DVD-inspelare:
Dubbla tuners, 1 kort
Stor hårddisk
Nätverksanslutning (flytta program/filmer till datorn)

Finns dessa produkter? Inte vad jag vet i alla fall. När apple utvecklat sin kommande iTV i ett par år framöver så kanske det kommer. Suck. Vad det är jobbigt att ha behov som ligger före utvecklingen i samhället hela tiden.

Om du tänker i moduler/flödesschema kanske du kan få till en lösning som funkar för dig? (om än kostsam).
1: Pryl med multipla tuners och som har flera utgångar.
2: Pryl som kan lagra på hårdisk det som kommer från pryl 1 utan att datorn är i gång (låter svårt, skaffa en tyst liten dator som man kan gömma?)
3: Pryl som kan skicka ut det som finns på pryl 2 över ett nätverk (återigen enklast med en dator?)
4: Något sätt att arkivera material på DVD. En DVR som är parallell med pryl 2 och 3 kanske kan funka? Annars kan en dator användas för arkivering på DVD.

Ovanstående är mest ett exempel. Men en sak med dubbla tuners där du kopplar DVR till den ena tunern verkar vara ett första steg på vägen?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-27 12:19

Tyvärr... jag är urkass på att kompromissa. Jag vill ha en iTV med dubbla tuners CAM-modul. Hyffsat stor hårddisk. iTVn ska av sig själv kunna spela in på den interna hårddisken. Extern ska kunna anslutas som tillval. Alltså inget datorkrav för inspelning. Dessutom naturligtvis inget datorkrav för att kolla på TV på TVn.

Väljer du att koppla in en Dator till iTVn får du möjlighet att titta på TV på datorn. Spela upp allt inspelat material samt enkelt bränna ut materialet på DVD, dra över till Video iPod osv. Naturligtvis sköts och konfigureras allt via iTunes.

Hur söker man arbete på Apples utvecklingsavdelning?

Kolla in Dreambox 7025 då, den har allt vad ni söker förutom iTunes-integrationen.
Men kan du programmera så kan du säkert svepa ihop den kopplingen själv.

Tyvärr är den dyr, uppåt 5000 spänn.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-30 09:26
Ursprungligen av gusax840:

Kolla in Dreambox 7025 då, den har allt vad ni söker förutom iTunes-integrationen.
Men kan du programmera så kan du säkert svepa ihop den kopplingen själv.

Tyvärr är den dyr, uppåt 5000 spänn.

Ja det där verkar ju vara ett alternativ... dock ej för människor med svaga nerver eller dåliga Linux-kunskaper. Åh andra sidan. Om man nu slår till på en EyeTV 410 t ex. Klarar programvaran av att väcka en dator som står i vila för att påbörja en inspelning man ställt in eller måste datoraset stå på 24/7?

I så fall, hade man bara kompletterat 410an med två tuners (kommer säkert inom kort, hoppas jag) samt en scart-ut (kommer troligen inte) så hade man ju varit hemma. Så långt är jag beredd att kompromissa i alla fall. Men jag tänker fasen inte betala ett himla tvillingkort för att kunna spela in en kanal och titta på en annan. Så är det bara.

Jag tror att EyeTV kan väcka en dator som är i vila, men vet inte säkert (har ingen själv). Kolla deras manual eller sök efter det på "nätet"?

Eyetv kan väcka datorn ur vila när den ska spela in.

(Det kan dreamboxen också göra för övrigt, ifall du skulle göra som jag och skaffa en Dreambox 500.)

1
Bevaka tråden