Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 1.25ghz för foto?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag skrev i köptips-forumet men har ännu inte fått något svar så jag frågar här cokså.

Jag sitter nu med en Ibook G4 14" av senaste modellen och har planer på ev. köpa ny dator. Jag jobbar som fotograf och vill kunna använda PS och gärna Aperture och vill att det skall flyta på bättre än min nuvarande Ibook.

Jag har sett en annons med en PM G4 med 1.25ghz cpu , ATI Radeon 9000 Pro och 512mb ram för 2500kr. Är det "vanliga" ram-stickor till en sådan? jag har en del ddr-ram från mina pc-datorer som jag kan sno.
Skulle en sådan vara bättre till fotoredigering osv än min ibook? eller ska jag istället kanske köpa en mac mini? Alternativet är en grundkonfad mac mini för 4800 ex moms då denna dator skall köpas till mitt företag. Hum hum , hjälp mig att reda ut dessa frågetecken.

MVH Billy

  • Medlem
  • 2006-10-29 18:34

Nope, G4 och Aperture funkar asdåligt. Jag har en Dual 1,8 Ghz G4 med Radeon 9600, och det är plågsamt att använda Aperture. Jag har inte köpt programmet eftersom jag inte tycker att det är så där extremt bra, utan bara testat det, men bara att använda programmet en kort stund var jobbigt...

Minin är helt säkert bättre, men jag tror inte att den riktigt pallar Aperture heller. Jag föreslår istället Silkypix eller RAW-developer, som både är billigare och i min mening bättre och snabbare.

okey , aperture är kanske inget krav iof. Man kan ju klara sig lika bra med PS och något annat program för att hålla reda på bilderna. Men tillbaka till min fråga då , skall jag satsa på en begagnad PM G4 och slänga in mycket ram , köpa mac mini eller kanske sälja min ibook och lägga till pengar och köpa en macbook me extra ram?

MVH Billy

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 03:29

När det gäller bildbehandling så är väl ändå skärmen allra viktigast?! Photoshop kan man ju "vänta ut" (även om det är långtråkigt och ineffektivt), men utan en vettig skärm vet du ju inte vad du skapar. Räcker det med skärmen på en bärbar macka? (Jag har inte själv jobbat med bärbara datorer så därför undrar jag.) Det är lite svårt i dagsläget att uttala sig om Photoshop och intel-mackorna eftersom det är först till våren (eller när det nu blir) som Adobes program blir anpassade för MacPro etc. Förutom skärm är mängden minne värt att satsa på. Photoshop är (väl??) det enda program som man faktiskt kan tilldela minne till i OSX, så har man mycket RAM kan man ge frikostigt till PS. Om du bara håller på med vanlig bildbehandling i 2D så räcker ett normalt grafikkort, de flesta beräkningarna sker ändå inte i kortet (vilket däremot sker om man håller på med spel, 3D etc). (Vilka kort som räknas till halvdana, normala eller spel-kort får du fråga nån annan om...:-)

Jag har fram tills nyss kört PSCS på en G4 500Mhz med ca 900MB RAM, det var rätt slött om man hade fler lager än ca 6. Med MacPro går det snabbare, men inte blixtsnabbt. Så jag längtar till våren, av fler skäl...:-)

Jo visst är det sant ang. skärmen. Och den som sitter på ibooken är ju inte den bästa , men jag vill fortfarande inte få upp någon badboll när jag arbetar med PS. Svårt val det här , får kanske bli en macbook med extra ram och extern skärm.

MVH Billy

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 15:19

På tal om skärm så har jag en fråga ang. Spider och kalibrering av skärmen. Hur går det till? Var nära att köpa en Spider på Mac Expo men det bidde inte något. Är Apple 20" Widescreen dåliga standard?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-02 23:33

Tycker PS ör hur rappt som helst på min dual 1.42 MDD så tycker att det helt klart är värt att köpa beggad G4 för arbeta med PS.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-02 23:42

Du vill inte gärna jobba med bildredigering på skärmen i varesig iBook eller Powerbook. Visst funkar det, men så fort du sätter dig vid en bättre skärm inser du vilket elände det är som sitter i de bärbara.

Photoshop funkar problemfritt på min 1.5GHz PB. Det viktigaste är mycket minne. Så fort minnet börjar ta slut blir det badbollar och väntan. Det har altså inte med CPUn att göra.

Jag har en 23" Cinema för grafiskt arbete och bildbehandling och det funkar ypperligt ihop med min powerbook. Men jag skulle lika gärna kunna tänka mig en Mac Mini, äldre PowerMac G4, PowerMac G5 eller vad som helst.

Det mesta funkar!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-03 03:13
Ursprungligen av cal:

Photoshop funkar problemfritt på min 1.5GHz PB. Det viktigaste är mycket minne. Så fort minnet börjar ta slut blir det badbollar och väntan. Det har altså inte med CPUn att göra.

Det mesta funkar!

Så sant... Så sant

1
Bevaka tråden