Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En av mina hårddiskar låter förskräckligt.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 00:07

Hej!

En av eller båda mina hårddiskar låter förskräckligt mycket. Datorn är en c:a 5 år gammal G4 733 som nästan alltid står på. Den har en 7.2K varvare och en 12K varvare. För några dagar sedan var jag bortrest i ett par dagar och stängde då givetvis av datorn och all annan elektronik i hemmet. När jag kommer hem och sätter på datorn igen möts jag av ett otroligt skrikande ljud från datorn. Jag öppnar lådan och konstaterar att det måste komma från någon av hårddiskarna. Jag testar detta genom att göra tillägget "sätt HD:arna i vila när det är möjligt" under kontrollpanelens "strömsparare". När jag inte använde datorn på ett tag så slog den av hårddiskarna och datorn blev hyfsat tyst (bortsätt från fläktarna som alltid låter). Nu när den har stått på ett par dagar har det blivit lite bättre men det låter fortfarande förskräckligt mycket mer om datorn än för 10-15 dagar sedan. Problemet ligger i att jag för tillfället inte har ett rött öre att lägga på att få den "fixad" och heller inte orkar lyssna på detta helvetesljud längre (man blir galen till slut). Finns det något man kan göra för att fixa det själv? Vad och hur gör man? Vad ska jag göra annars? Vad tror ni har hänt med datorn under dagarna jag varit bortrest?

// IAN

Senast redigerat 2006-10-30 00:48

Det kan vara ett lager som håller på att skära. Jag hade en disk som lät så, till slut gav den upp helt. Hur som helst bör du se till att ha backup, och sen koppla ur disken.

Precis. Koppla ur den låtande disken tills du har råd att köpa ny. Ta backup. Börjar de låta är döden hyffsat nära.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 10:26

Hej och Tack för svar!

Har några följdfrågor:

1. Jag tror att mitt system, OSX och OS9, ligger på disken som låter. Har en annan snabbare disk, jag tror att den är 10K varvs och inte 12K som jag sa tidigare, som jag har till ljudlagring. Hur ska jag föra över allt från den långsamma disken som låter till den snabbare som inte låter?

2. Hur köper man kompatibla diskar. Dvs. hur vet jag vilken typ av disk jag ska ersätta den som är trasig med?

3. Kan man byta disk själv eller bör man lämna in den?

4. Vad ligger diskarna på för pris? Kan man komma billigt undan och ändå få något bra. Jag har inte så stort krav på lagringsutrymme (båda diskarna kommer knappt upp i 70 Gb tillsammans, och det har varit tillräckligt under alla dessa år).

Tack igen!

1 är hyffsat ny på mac men det enklaste är att köpa en ny, sätta i den där den fungerande disken sitter (om du bara har 2 platser) o koipera över allt från den trasiga till den nya. Kan behövas något program för detta som Superduper.

2 Du har förhoppningsvis IDE-kontakt. Annars är det Scsi som inte är lika vanligt längre.

3 kan du öppna lådan o inte är helt förlamad med en skruvmejsel är det inte svårt att byta.

4 IDE-diskarna är asbilliga. 320 GB under 1000.-
Kolla på min favoritbutik: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10089
Scsi-diskar är dyrare: http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10092

Men har du uttag för IDE (vilket jag tror) så köp en sådan. De nyaste diskarna har serial ATA men jag tror att det bara är intelmacar som har den anslutningen.

Om du är ute efter absolut billigaste disken så finns det 80 GB frö 500.- (också IDE-kontakt):
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=WDC80JB-00FSA0

Om datorn startar ok, så ta kopia på alla viktiga dokument, musik, osv som du inte har backup på. Om den inte startar på grund av att systemen ligger på den krånglande disken, så får du först installera systemet på den disk som är ok, starta upp och försöka kopiera från den krånglande disken.

Du ska ha en 3,5" ATA-133 disk, vanlig IDE-anslutning. Du lär få en 80 GB-disk för 500-600 kr nånting. Disken kan du byta själv, öppna datorn och kolla, disken sitter antagligen i botten på lådan. Dra ur kablarna och skruva loss skruven som håller fast diskchassit i datorn. Sen får du skruva ur disken ur chassit också, brukar vara fyra skruvar undertill. Montera den nya disken på samma sätt. Sen måste du formatera den också, görs med Skivverktyg. Därefter kan du installera systemet på den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 10:43

Ok... jag är så jävla usel på datorer att det inte är sant. Så här står det i alla fall i "Systeminformation" under "ATA enhetsträd":

ATA-4-buss:

Maxtor 5T040H4:

Kapacitet: 38.17 GB
Modell: Maxtor 5T040H4
Revision: TAH71DP0
Serienummer: T4JKQMHC
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk1
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

OS 9.2:

Kapacitet: 9.89 GB
Tillgängligt: 9.31 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk1s9
Plats: /Volumes/OS 9.2

OS 10.3:

Kapacitet: 28.27 GB
Tillgängligt: 2.59 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk1s10
Plats: /

IC35L040AVER07-0:

Kapacitet: 38.35 GB
Modell: IC35L040AVER07-0
Revision: ER4OA46A
Serienummer: SXPTX2V9133
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 1
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

Audio:

Kapacitet: 38.34 GB
Tillgängligt: 18.98 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk0s9
Plats: /Volumes/Audio

Maxtor 5T040H4:

Kapacitet: 38.17 GB
Modell: Maxtor 5T040H4
Revision: TAH71DP0
Serienummer: T4JKQMHC
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk1
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

OS 9.2:

Kapacitet: 9.89 GB
Tillgängligt: 9.31 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk1s9
Plats: /Volumes/OS 9.2

OS 10.3:

Kapacitet: 28.27 GB
Tillgängligt: 2.59 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk1s10
Plats: /

OS 9.2:

Kapacitet: 9.89 GB
Tillgängligt: 9.31 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk1s9
Plats: /Volumes/OS 9.2

OS 10.3:

Kapacitet: 28.27 GB
Tillgängligt: 2.59 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk1s10
Plats: /

IC35L040AVER07-0:

Kapacitet: 38.35 GB
Modell: IC35L040AVER07-0
Revision: ER4OA46A
Serienummer: SXPTX2V9133
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 1
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

Audio:

Kapacitet: 38.34 GB
Tillgängligt: 18.98 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk0s9
Plats: /Volumes/Audio

Audio:

Kapacitet: 38.34 GB
Tillgängligt: 18.98 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: HFS+
BSD-namn: disk0s9
Plats: /Volumes/Audio

ATA-3-buss:

SONY CD-RW CRX155E:

Tillverkare: SONY
Modell: SONY CD-RW CRX155E
Revision: 1.0c
Enhetstyp: CD-RW
Skivbränning: Stöds/levererad av Apple
Borttagbart medium: Ja
Borttagbar enhet: Nej
Protokoll: ATAPI
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern

SONY CD-RW CRX155E:

Tillverkare: SONY
Modell: SONY CD-RW CRX155E
Revision: 1.0c
Enhetstyp: CD-RW
Skivbränning: Stöds/levererad av Apple
Borttagbart medium: Ja
Borttagbar enhet: Nej
Protokoll: ATAPI
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern

Vilken typ av disk ska man köpa? Sedan, en annan grej. Det finns sådana där små plastpluppar man sätter fast där bak på disken. Kommer dessa förinstallerade eller måste man sätta dit dessa själv? Hur vet man vilka "piggar" som dessa ska sitta på?

För att få en idé om hur svårt det kan vara så läs en guide från Nordic hardware:
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=27&skrivelse=220

Ok att det är en pc men hårddisken och kontakterna är desamma.

Plastplupparna sitter nog rätt från affären. Vet inte om man måste bygla om till mac men annars ska de sitta som master, vilket de brukar göra om det är systemdisken.

Det är nog IDE (PATA) diskar du har och inte scsi. Då passar alla diskar som är IDE.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 11:08

Ska fungera. Skulle rekomendera en aningens dyrare men snabbare o större: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46361&product_id=748399

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 11:11

Vad är det för skillnad mellan 100 och 133? Om jag nu ska ha en ATA-133? Funkar det inte med ATA-100?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 11:14

Jag skäms över att ställa sådana novisa frågor, men vad betyder detta då:

"***OBS! För att använda hårddiskar på över 127GB krävs anslutning till ett Acard ATA133 PCI-kort och senaste firmware-uppgradering till detta.
(Behövs dock inte i G4 "Mirrored Door")"

:-/

ATA-100/133 är hastigheten på bussen. De är kompatibla. Snabbare är bättre men i praktiken ska det mycket till om hårddisken kommer upp i den hastigheten ändå.
Det andra kan jag inte svara på. KAn vara en hårdvarubegränsning till din dator men bör väl inte spela någon roll i OS X? Någon annan?

Samma sak gällde äldre PC. Då hittades bara så många GB som disken stödde.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-30 11:53

Ok... tack så hemskt mycket för svar!

Om det är någon som har något att tillägga, please do so!

1
Bevaka tråden