Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga fler virus med Intel!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-28 18:47

Säkerhetsföretagen jublar!
http://www.idg.se/2.1085/1.80415

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-28 19:11

Sålänge det finns tillräckligt dumma användare som accepterar att låta programmet i fråga göra saker o ting så kommer det ju ändå inte hjälpa.

Om det är så att programmen är signerade och att Microsoft väljer åt en vad som skall få göra vad så kommer ju små utvecklare att få problem.. Och knäckta versioner av diverse går kanske inte att köra ;/

Senast redigerat 2006-10-28 19:46

Men har vi inte hört liknande besked tidigare - om än baserad på annan teknik? Undrar om det ändå inte blir en tidsfråga innan man knäcker även detta skydd. I vart fall så länge folk tycker på "ok-knappar".

Hagge hann före...

Nu skall allt krypteras, även inne i datorn mellan olika komponenter. Det blir rena rama Enigma maskinerna till slut där 75% av CPU kraften går åt att kryptera, dekryptera, för att senare åter kryptera. Vi får leva livet i en VPN tunnel. Kontentan av detta är att processormakarna gnuggar händerna.

Alla användare är inte lika glada. Många menar att problemet istället kommer att bli att datorindustrin väljer vad som går att lita på och vad som inte går att lita på. I artikelns kommentarer var det någon som tipsade om en film om trusted computing som jag tyckte var intressant.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-28 19:49
Ursprungligen av Björn Leander:

Alla användare är inte lika glada. Många menar att problemet istället kommer att bli att datorindustrin väljer vad som går att lita på och vad som inte går att lita på. I artikelns kommentarer var det någon som tipsade om en film om trusted computing som jag tyckte var intressant.

Ja, Apple var ju tidigt ute med TPM och är väl inte direkt motståndare till DRM, men för tillfället använder de väl bara TPM för att förhindra att Mac OS X kan köras på vanliga PCs? Eventuellt som del i skyddet för musiken från iTunes också, så det är ju inte så många onda användningsområden ännu, och vi får väl hoppas att det förblir så. Där har ju de öppna operativsystemen en klar fördel eftersom man inte blir påtvingad sådant där, å andra sidan kommer det ju bara leda till att man inte kan se filmerna eller spela musiken förutsatt att DRM slår igenom och att folk accepterar det. Men eftersom folk är så okunniga så kan vi ju räkna med att det går fort

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 21:00

Jaha, nu heter det trusted execution. Är detta bara namnet på Intel's implementation av trusted computing eller bytte de namn för att TCP fick så många negativa ascociationer?

Själv så skyr jag allt med trusted i namnet som pesten (nåja, det som finns i Mac OS för tillfället kan jag stå ut med).

Ursprungligen av adm_kenshin:

Jaha, nu heter det trusted execution. Är detta bara namnet på Intel's implementation av trusted computing eller bytte de namn för att TCP fick så många negativa ascociationer?

Själv så skyr jag allt med trusted i namnet som pesten (nåja, det som finns i Mac OS för tillfället kan jag stå ut med).

Jo, som ägare till våra datorer där hemma så kanske det verkar vara en kommersiell grej som bara står i vägen och irriterar, och hindrar utvecklingen av god gratis programvara? Men som systemadministratör på en större arbetsplats så kanske det verkar mer lovande som ett verktyg i kampen mot att diverse skit kommer in i användarnas datorer?

Är inte så insatt i frågan, så om någon vill stampa på den synpunkten, så blir jag inte jätteledsen‚

  • Medlem
  • 2006-10-28 23:16

Var inte så neggo. Tekniken går ut på att datorn kan avgöra om användaren, eller någon annan försöker göra något. Yttermera kan de väl vara bra med restriktioner för hur ett program får uppföra sig? Särskilt i Windows, naturligtvis. Det finns miljoner små applikationer, och hälften installerar något som användaren inte vill ha... Känns som en rätt nödvändig utveckling tycker jag.

Om Apple får tio-tjugo procent av marknaden, så lär det komma spyware till oss också... och det vill vi faen inte ha.

Skynda fynda!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-29 00:55

Äntligen, jag har letat efter ett kap på virus.

1
Bevaka tråden