Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filerna till ny IntelMac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av mina gamla chefer som jag brukar hjälpa då han behöver få hjälp med sin iBook ( första vita - ej dasslocket ) ska nu byta till en MacBook. Jag har en fråga om att rädda all hans POP-mail som finns lagrat på iBooken, typ "POP-a11111-1@domännamnet.se". Kan man helt sonika flytta hela mappen där mailen ligger över till MacBooken eller får vi problem nu när mailen lagrades med en annan varian av OSX (IntelMac), samma sak då det gäller bilder och musik, kan hela mappar flyttas eller ska vi tänka på något annorlunda sätt? Alla goda råd om hur man räddar/flyttar filerna till IntelMacar motaget tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 16:35

Migration Assistant (Flyttassistent?) kanske kan hjälpa till?

Blir värt att testa... hade det varit mellan macar innan Intel så hade jag gjort det manuellt.

  • Medlem
  • 2006-10-28 21:29

Jag använder samma popmail på både G5 och MacBook Pro genom att läsa in kontot från en server. Det går lika bra oavsett hårdvara. Men då har alla datorer samma OS.

  • Medlem
  • Mark
  • 2006-11-02 22:15

Jag drog över hela mailmappen från bilblioteket i en iBookG4 933 till en MacBookPro 2,0. Även plistfilerna från prefmappen. Allt fungerar utan problem men även jag hade samma systemversioner på datorerna.

/c

  • Oregistrerad
  • 2006-11-03 12:26

När man migrerar mellan två datorer är väl /Library och samt ~/ bra att kopiera. Då får du ju med dig allt från den gamla datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 22:01

Använder flyttassistenten, har flera hårddiskar i min gamla dual 450 G4 och det verka som den bara för över innehållet från en disk, startskivan.

Hur får jag över de andra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-19 10:41
Ursprungligen av ne100:

Använder flyttassistenten, har flera hårddiskar i min gamla dual 450 G4 och det verka som den bara för över innehållet från en disk, startskivan.

Hur får jag över de andra.

Bara dra och släppa.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 18:48
Ursprungligen av Gunnar B:

Bara dra och släppa.

Problemet var tyvärr att de inted dök upp på nya datorns skrivbord över huvud taget.

Löste problemet med att flytta tvärt om, startade upp nya maskinen i firewire mode och kunde dra och droppa materialet från den gamla maskinens hårddiskar till den nya där alla hårddiskar dök upp som snygga firewiresymboler på skrivbordet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-19 22:15

My bad, tänkte inte på att du var i Target mode på gamla maskinen. Jag brukar kopiera via nätverket (ethernet).

1
Bevaka tråden