Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vår stora Lacie (dog?) startar ej

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt vill inte en av våra Lacie FW-diskar starta. Den börjar starta upp men varvar sen ned och tystnar. Den dyker aldrig upp på skrivbordet. Funkar varken via FW eller USB2. PANIK! eftersom vi har uppemot 50 kortfimer kodade till mpeg2 och färdiga för DVD-bränning där. Uppemot 2-3 veckors jobb

Kan vi på nåt sätt felsöka den eller är det bara att lämna in? Hur stora är riskerna att det inte går att återskapa?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-27 19:02

Om du bor i stockholm så kontakta Ahlberg data:
http://www.ahlbergdata.se/

Nix, Umeå.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-27 20:18
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Nix, Umeå.

Se där! Min hemstad

Du kan ju höra med dem på Ahlberg vad de har för förslag och även Lacie om de går att få tag på.

Ta ur disken och montera den i en annan låda eller direkt i en dator så fungerar det nog.

Har du tur är det bara strömadaptern som har gett upp. Tack och lov det vanligaste problemet med LaCies diskar.

Ursprungligen av ohennig:

Har du tur är det bara strömadaptern som har gett upp. Tack och lov det vanligaste problemet med LaCies diskar.

Du menar alltså den yttre? Det vore för väl om det så enkelt. Skall testa med en annan isf på måndag. Mitt absolut första strul med hd för övrigt. Hur stor är risken att det (i värsta fall) inte skulle kunna gå att återskapa innehållet?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-28 12:38
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Hur stor är risken att det (i värsta fall) inte skulle kunna gå att återskapa innehållet?

Det låter som att du har ett mekaniskt fel på hårddiskarna alternativ så har något annat gått sönder i Lacien, t.ex. styrkrets, ström.
Skulle det inte vara strömadaptern låt säga, så kan t.ex. Ahlberg data återskapa den med stor sannolikhet. Titta på deras hemsida hur de jobbar.
Jag antar att värdet som ligger på din hårddisk är högre än ca. 7 lakan? Isåfall skulle jag inte tveka att lämna in den. Du får ju alltid en kostnadsuppskattning.

Det är allt jag kan hjälpa dig med, lycka till!

diskwarriior... PPC

Jag hade samma problem med en maxtor och gjorde som ghost9999 föreslår, funkade fint. Blev förstås av med garantin på kuppen men datat var mycket mer värt än själva disken.

Nu funkar den! Det var strömadaptern som gett upp. Pust! Tack för alla svar!

1
Bevaka tråden