Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudnivån på Mac mini (Intel)

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur låter era Mac minis med Intel cpu?
Jag fick min idag och den har ett märkligt surrande läte. Ett "Bzzz-ljud" som är lite iriterande. Det växer liksom i mina öron och jag inbillar mig att jag hör det igenom allt annat jag lyssnar på. Jag hade förväntat mig att den skulle låta ungefär som min gamla iBook. Alltså en fläkt som går igång då och då när datorn blir för varm, men på den här minin verkar fläkten gå oavbrutet och surra sådär obehagligt.

  • Medlem
  • 2006-10-28 10:56

Känner igen det där! Jag måste ha musik på oavbrutet för att inte bli galen! Har laddat ner en widget som håller koll på hårddiskes tempratur, men jag eftersöker en som kan kolla processorns temp. Någon som vet något sätt att prova detta på?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-29 09:12

Kolla in CoreDuoTemp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-14 09:01

Känner oxå igen de där surrandet, ganska irriterande. Trodde att det va min fläkt som va paj men nu när jag hör att fler har samma ljud kan de ju inte vara de

Min håller runt 50-55 grader med standard inst. men den blir smäll het undertill när den bara står på bordet, till och med så botten på mini blir skev!
Installerade smcFanControl och höjde minimi fläkt till 2350 rpm, bättre kylning och inte nämnvärt högre ljudvolym. Håller runt 40-50 grader numer.

Ngn som har kontaktat apple ang. detta?

  • Medlem
  • Forshaga
  • 2006-11-14 16:31

min är tyst som en mus, eller så är det jag som hör dåligt, hehe

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-14 17:35

Min är knäpptyst.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-11-14 18:41

Min blir också jättejättejätte-varm. På undersidan blir den jättehet. Typ bränna-sig-på-fingrarna-varm. Och fläktarna är på en konstant ljudnivå som surrar på. Riktigt irriterande faktiskt. Den är väl runt 55-58 grader när den inte belastas

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-11-16 17:57

Jag har uppgraderat till Core 2 Duo 1.83Ghz och min ligger på ~60 grader idle. Runt 75 vid hårdbelastning. Jag har installerat Fan Control som sänker tempen lite. Detta gör automatiskt. Jag har minin på en hylla och man kan känna värmen genom hyllan. Den är gjord av 13mm spånskiva så...

Har för mig att syd- eller nordbryggan kyls via botten på minin.

...inget ljud, mycket sällan fläkt och normal varm... (mac mini 1.66, 1GB, 100GB).

fläkten hörs och ngt annat Men inget jättehögt. jag är van vid vakumtyst ljud med min bärbara.
när mac minin är i viloläge så är det i princip knäpptyst, men ibland hör man lite högfrekvent litet ljud, förmodligen hdd. jag har fladdermusöron så jag hör de mesta jag hade gärna velat ha en tystare mini. men det är inte så högt så att jag störs av de allvarligt, bara lite

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-21 00:53

Jag har testat lite mer med min mac mini nu och kan konstatera att det är själva fläkt motorn hörs mer än vind bruset vilket de inte skall vara enl mig. Testade med smcFanControl och sopa på upp till 5500rpm så hörs motorn mer, ungefär som en elmotorsåg eller dyl. På 2300rpm så är det mest ett konstant "knattrande" från fläkten. Skall väl inte behöva va så tycker jag. Skall knalla ner till våran mac verkstad och höra med dom ang. detta.

//Magnus

Ursprungligen av red9k:

Jag har testat lite mer med min mac mini nu och kan konstatera att det är själva fläkt motorn hörs mer än vind bruset vilket de inte skall vara enl mig. Testade med smcFanControl och sopa på upp till 5500rpm så hörs motorn mer, ungefär som en elmotorsåg eller dyl. På 2300rpm så är det mest ett konstant "knattrande" från fläkten. Skall väl inte behöva va så tycker jag. Skall knalla ner till våran mac verkstad och höra med dom ang. detta.

//Magnus

Hur gick det? Kunde dom tänka sig att fixa?

Min är knäpp tyst!!! hör bara hårddisken lite grann ibland.....

Ursprungligen av anjuna_beats:

Min är knäpp tyst!!! hör bara hårddisken lite grann ibland.....

Den är alltså både knäpp och tyst? :rolleyes: hehe.. sorry kunde inte låta bli

Skit Skoj!

1
Bevaka tråden