Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Firmware Update 1.1: Slut på random shutdowns?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-27 01:35

Apple släppte precis(?) MacBook SMC Firmware Update 1.1.

http://www.apple.com/support/downloads/macbooksmcfirmwareupdate11.html
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=304308

Citat:

If your MacBook shuts down randomly during use, a downloadable firmware update is now available that resolves this issue.

The MacBook SMC Firmware Update v1.1 improves the MacBook's internal monitoring system and addresses issues with unexpected shutdowns. This update is recommended for all MacBook systems, including those that received warranty repair.

Det låter ju trevligt nog som att firmwarefixen ska räcka, och att Apple tror (vet?) att det inte är något hårdvarufel. Jag har haft två random shutdowns men ännu inte haft tid att skicka in den. Vore ju jättebra om detta löser det och att det inte är något behov av reparation.

Om nån hittar något som helt tydligt bekräftar att Apple inte längre ser RSS som ett hårdvarufel, och att man alltså inte behöver skicka in datorn med anledning av det, vore det mycket spännande att se.

EDIT: Har installerat patchen nu. Gick smärtfritt och snabbt, bara nån enstaka minut totalt.

Senast redigerat 2006-10-27 01:56

Häftigt, nu har jag nyss fått min lagad men vill hemskt gärna höra från folk som har detta problemet med sina macbooks ifall uppdateringen hjälper nåt.

ha det vackert!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 04:05

malesca: Hårdvaruproblem eller inte så antar jag att lösningen och vad de har gjort är att snurra på fläktarna lite mer. Om nu smc control kan se vad de står på från början kan ju någon gå in o kika om så är fallet.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-27 08:49

Jag har inte uppdaterat till denna version än. Däremot uppdaterade jag så jag blev av med muandet. Jag har aldrig drabbats av någon mystisk avstängning eller ofrivillig uppstart.

Jag vill inte att min fläkt ska behöva blåsa mer är vad den gör idag redan. Någon som tagit reda på vad denna uppdatering resulterar i får gärna höra av sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 09:25

Jag har installerat och det fungerar fint på min och tjejens. Kan jag se fläktarnas hastighet någonstans alltså?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-27 09:38
Ursprungligen av Pantern:

Jag har installerat och det fungerar fint på min och tjejens. Kan jag se fläktarnas hastighet någonstans alltså?

Testa detta program
http://www.macupdate.com/info.php/id/23049

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 09:48
Ursprungligen av bolle:

Nää, vill inte låta tredjeparter mixtra med en så viktig del. Tänkte mest om det fanns i Tiger OS. Annars får det vara. Tycker den blivit svalare genast faktiskt. Bra! För inget mer oväsen vad jag hör heller. Antar att de höjt varvtalet några 100 rpm.

Ursprungligen av Pantern:

Jag har installerat och det fungerar fint på min och tjejens. Kan jag se fläktarnas hastighet någonstans alltså?

Du kan se fläktarnas hastighet - och mycket mycket mer - med denna widget:
http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 13:15
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan se fläktarnas hastighet - och mycket mycket mer - med denna widget:
http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatpro.html

Jag kör den men på fläktarna står det N/A. På tjejens macbook gjord en vecka efter min kan man inte ens välja temp. Står N/A för henne där..

Ursprungligen av Pantern:

Jag kör den men på fläktarna står det N/A. På tjejens macbook gjord en vecka efter min kan man inte ens välja temp. Står N/A för henne där..

OK, så här står det på deras hemsida. Såg inte det tidigare:

Please note:
The SpeedIt kernal extension is required to view temperatures on Intel Macs.
Fan sensors on Intel Macs can not be read using iStat pro yet.

http://www.islayer.com/index.php?op=item&id=7

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 13:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

OK, så här står det på deras hemsida. Såg inte det tidigare:

Please note:
The SpeedIt kernal extension is required to view temperatures on Intel Macs.
Fan sensors on Intel Macs can not be read using iStat pro yet.

http://www.islayer.com/index.php?op=item&id=7

Skumt. Jag har inte installerat speedIt nämligen hehe.. Nåja. Min har legat på 48 grader hela dagen. Inte en grad ändrad..skumt.

Efter denna uppdateringen har mina fläktar inte gått igång alls (på högvarv) och macbooken är svalare. Skönt! De gick igång rätt ofta innan.
Har nyss fått mitt logikkort utbytt dock... så jag kan inte kolla temperaturen med iStat Pro eller CoreDuoTemp... Några tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 21:55

En polare berätta att efter att hon kört uppdateringen så har hennes datorn börjat stänga av sig när hon jobbar i Photoshop. Någon annan som hört nåt om det? Går det att backa installation i efterhand?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 00:08

Nån som råkar ha SpeedIt tillgängligt? Siten för att ladda ner är nere fram till 30 okt.

http://www.increw.com/downloads/speedit/

Jag har installerat uppdateringen, men efter ett tag så stängde datorn ner sig igen tyvärr.
Blir väl service iallafall, hade vart skönt att slippa vara ifrån min kompis

Ursprungligen av romeo_blue:

Jag har installerat uppdateringen, men efter ett tag så stängde datorn ner sig igen tyvärr.
Blir väl service iallafall, hade vart skönt att slippa vara ifrån min kompis

Uh, trist. Du går till nån applebutik va? Då kan de beställa in grejorna och ringa dig när de har fåt dem. Så gjorde jag och då fixade de datorrn på några timmar bara, kunde hämta den samma dag som jag lämnade in den.

ha det fint!

Nä, det dumma är att jag bor i laholm utanför halmstad och närmaste appleservice är i malmö, så jag måste skicka ner den tyvärr. Jag får väl köpa en mac mini som backup

Ursprungligen av romeo_blue:

Nä, det dumma är att jag bor i laholm utanför halmstad och närmaste appleservice är i malmö, så jag måste skicka ner den tyvärr. Jag får väl köpa en mac mini som backup

Ah... Synd. Fast den i Helsingborg är närmre, tar bara 40 min med tåg eller så Men förstår... Blir en utflykt.
Haha köpa en backupdator är ju en lösning.
ha det

Mjukvara är alltid mjukvara, hru var det han sa, om det inte går att fixa så löser vi det med mjukvara...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-30 14:39

Efter uppdateringen har den ännu inte stängt av sig under två dagar.. annars brukar den stänga av sig en eller två gånger per dag.

fläkten verkar låta mindre också.. men det är verkligen ingen stor skillnad. har problem med att fläkten skramlar.. låter sliten alltså

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-30 15:42

Jag som vänter på en ny macbook..(fick skicka tillbaka min nya, hade en död pixel) behöver jag uppdatera den nya macbooken direkt eller är det redan standard från fabriken?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 19:08
Ursprungligen av heybab:

Jag som vänter på en ny macbook..(fick skicka tillbaka min nya, hade en död pixel) behöver jag uppdatera den nya macbooken direkt eller är det redan standard från fabriken?

Min teori:
Du får en icke-uppdaterad. Varför? - Jo för att Apple gör inga macbooks med CoreDuo längre. De gör istället C2D i hemlighet. Du får alltså en gammal från deras lager (om det finns några kvar).
Jag tror på min teori *hoppas*

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-31 14:06
Ursprungligen av frosse:

Min teori:
Du får en icke-uppdaterad. Varför? - Jo för att Apple gör inga macbooks med CoreDuo längre. De gör istället C2D i hemlighet. Du får alltså en gammal från deras lager (om det finns några kvar).
Jag tror på min teori *hoppas*

Det hoppas inte jag!! Vaddå, sitter du och väntar på nya C2D...haha..okej du får vänta ett tag...vet att de inte tänker göra det förrens typ 5 mån........hehehe...närå jag vet inte. Hoppas bara jag får min macbook snart ....spelar inte så stor roll för mig om de uppdaterat eller inte till C2D. Var väldigt nöjd med den jag fick hem.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 19:53
Ursprungligen av heybab:

Det hoppas inte jag!! Vaddå, sitter du och väntar på nya C2D...haha..okej du får vänta ett tag...vet att de inte tänker göra det förrens typ 5 mån........hehehe...närå jag vet inte. Hoppas bara jag får min macbook snart ....spelar inte så stor roll för mig om de uppdaterat eller inte till C2D. Var väldigt nöjd med den jag fick hem.

Du missförstår mig. Jag vill självklart att du ska få en uppdaterad. Sen tror jag att C2D kommer väldigt snart. MBP redan klara, nu dags för MBn
Jag skiter fullständigt i om min macbook har c2d i sig eller inte. Det jag vill vara säker på är att alla fel på mbn är åtgärdade.
När?
- onsdag (rykte)
- fredag (nån convention)
- slutet av november (macexpo)

I believe :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-01 10:38

är det inte så att de vill ha ute en MBP med C2D ute ett tag innan MB kommer ut så att alla som "måste" ha en dator med C2D måste köpa en MBP

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 21:39
Ursprungligen av moname1:

är det inte så att de vill ha ute en MBP med C2D ute ett tag innan MB kommer ut så att alla som "måste" ha en dator med C2D måste köpa en MBP

Möjligtvis...

...fast nä. Dom måste vara konkurrenskraftiga mot PC-marknaden. Andra lågprisdatorer har redan c2d. Därför måste Apple släppa en ny väldigt väldigt snart. Plus att de gamla är slut överallt.

1
Bevaka tråden