Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 Lombard startar helt plötsligt inte

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-27 09:28

Jag bytte hårddisk och skulle installera Os X 10.3 på den nya. Stod att den inte kunde starta ifrån den hårddisken jag vill installera på (Hitachi 40gb) så jag stängde av för att kolla om man skulle flytta någon pin eller något på den. Efter jag sett att det inte fanns några satte jag tillbaka allt och skulle starta upp. I vanliga fall när man sätter i strömkabeln lyser lampan på den grönt först och sen kan man starta den med knappen men nu lyser den inte och det fungerar inte att trycka på knappen.

Vad ska jag göra?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 10:53

"Warning

According to the Road Warrior and Other World Computing, the drive controller in G3 PowerBooks is incompatible with ATA-6 hard drives. When replacing the internal hard drive, you should be sure to obtain an ATA-5 compliant drive, which supports transfer speeds of up to 100 MB/sec."

Läs mer här:
http://lowendmac.com/pb2/lombard.shtml

Har du uppdaterat Firmwaret innan du installerade OS X på burken?

Prova också detta...
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=14449

Lycka till

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-27 15:25

Hur vet man vilken ATA som hårddisken har? På den första sidan verkade det som att Lombard klarade ATA-6 coh ATA-7 också.

Har inte uppdaterat firmwaret innan jag tänkte installera OS X. Borde varit gjort innan med tanke på att den hårddisken som jag fick med datorn hade OS X 10.3.9 installerat.

Provade med den återställningen. Lampan började lysa och när jag bytte tillbaks till orginalhårddisken och satte i sladden snurrar den. Men går fortfarade inte att starta?

Något mer förslag?

Ha du kollat om prosessorkortet sitter fast på moderkortet?
/David

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-27 20:40

Tack David. Nu fungerar den bra. (:

1
Bevaka tråden