Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill du oxå ha en 12-tums MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-25 12:23

Gör din röst hörd tillsammans med mig

http://www.petitiononline.com/mbp12/petition.html

Hittade detta av misstag när jag googlade efter rykten...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-25 15:32

Jag antar att tankarna hos Apple går något i stil med:

I en 12"-maskin kan man inte trycka i fetare GPU eftersom den blir för varm så det är integrerad grafik som gäller, och det har vi redan i Macbook.

13.3" wide är väl nästan mindre skärmyta än 12" vanlig dessutom? Tror inte de vill göra en med ännu mindre skärm.

Ursprungligen av Hagge:

I en 12"-maskin kan man inte trycka i fetare GPU eftersom den blir för varm så det är integrerad grafik som gäller, och det har vi redan i Macbook.

Iofs så är det ett "riktigt" grafikkort i de gamla 12"-arna. Jag tror inte att det är lika många som ska redigera video/köra aperture på en ultraportabel maskin som vill ha en så smidig maskin som möjligt för att ha till föreläsningar, maila på flyget, osv...

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-25 15:47

13,3 känns för mig stort. Apple har ingen riktigt ultraprotabel laptop och där skulle inte en 12" passa in heller, framförallt eftersom jag inte sett någon vettig 12" widescreen-skärm. 11,1" som Sony har skulle vara riktigt trevligt, gärna med pekskärm i tabletstil. Då skulle kan kanske äntligen kunna skippa kollegieblocken...

En 10-11" "vrängbar" med pekskärm, ingen optisk enhet och flashdisk. 12" har jag redan en, och prestandan i den räcker för mig.

Kommer det en sån så börjar jag leta efter kvällsjobb med en gång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-25 21:56

Hagge: Jag hoppas verkligen att du suger på att läsa Apples tankar =P

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-26 00:05
Ursprungligen av joer:

Hagge: Jag hoppas verkligen att du suger på att läsa Apples tankar =P

Möjligheten finns

11" wide som någon nämnde är ju åtminstone större skillnad än 12" vanlig (Eller var det 12" wide på de gamla powerbooksen?)

Ursprungligen av irrelogical:

Iofs så är det ett "riktigt" grafikkort i de gamla 12"-arna. Jag tror inte att det är lika många som ska redigera video/köra aperture på en ultraportabel maskin som vill ha en så smidig maskin som möjligt för att ha till föreläsningar, maila på flyget, osv...

Jag läste bara på någon sida som generaliserade om grafikkort att man vid 12" alltid körde på integrerat och att det för de fetaste korten krävdes 17" för att få undan värmen effektivt, däremellan varierade det ju såklart.

Vore väl inte helt förvånande om Radeon 9200 gav mindre värme än vad säg X1600 gör heller (lite väl extremt i 12" kanske också), en modern G4 (PPC7451 eller vad de heter?) drar väl neråt 10-12 watt vid 1.2 eller 1.5GHz tror jag, Core Duo cpuerna ligger väl runt 30? Så processorerna var strömsnålare och därmed svalare då, även om de kanske presterade mycket sämre per watt (Apple uppger väl att nya macbook pron är 7 ggr snabbare än gamla powerbooken )

Men visst duger integrerad grafik i en dator med 11"-skärm. Men jag tror iaf tänkte vid 13" är att macbooken kommer med ungefär samma specar som en 13" macbook pro ändå skulle ha så varför göra båda delarna? En 11" macbook mini däremot?

Finns ju hårddiskar på 0.85" nu iaf =P

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-27 12:30

Jag skulle kunna tänka mig att leva med en MBP i 13-tumsformat (trots att jag helst vill ha en 12-tummare). Hoppas verkligen hur som helst att Apple åtminstone släpper en pro-burk som är mindre än 15 tum.

För mig är det först och främst formatet jag vill åt, men designen på pro-burkarna med aluminiumskalet betyder också väldigt mycket. Plus att jag avskyr tangentbordet på nya vanliga Macböckerna - bara det är anledning nog för mig att inte köpa en sådan.

12 tum är perfekt!

Håller med Joer, min powerbook 12" blev stulen för en månad sedan
släpar nu omkring på en MacBook pro 15", fin maskin men jobbig att släpa på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-27 14:56

Aj! Fick du 12-tummaren stulen? Jag lider med dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-27 15:47

Jag har en 12" PB. Den har GeForce FX Go5200 med 64MB VRAM.

Då jag är hemma eller på jobbet kopplar jag in en stor fin skärm via DVI-kontakten. Och när jag reser (2 tim varje dag) är den perfekt: liten, lätt och mobil.

Då jag köpte den ersatte den en Dell latitude (med Linux) som faktiskt var mindre och lättare än PB (saknade optisk drive). Jag var lite orolig, men jag är helnöjd.

Jag skulle gärna uppdatera min laptop till en intel-Mac-laptop, med ser ärligt talat ingen modell jag kan tänka mig just nu. Jag tänker inte köpa en ännu större laptop.

Personligen vill jag inte ha wide-screen. Jag vill ha så många pixlar som möjligt på den lilla skärmen (gärna extra hög upplösning eftersom jag ser mycket bra på nära håll), men en 12" skärm widescreen har färre pixlar än en 12" 4:3-skärm (räkna själv!).

Hoppas Apple vågar använda högupplöst liten skärm då de får resolution-independent GUI...

Nej! ... ingen 12 tum

Size DOES mather ..

Yes!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-28 02:51

Ja, storleken har betydelse. Ju större desto... sämre =P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 12:31

Personligen tror jag att Apple begår ett stort misstag när de inte släpper en mycket liten dator med Intel Core 2 Duo. Folk som flyger mycket och rör på sig vill ha en liten, men ändå kraftfull, dator. Det är därför det finns en marknad för mycket små maskiner från Sony, Toshiba osv.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-28 16:09
Ursprungligen av Mondo:

Personligen tror jag att Apple begår ett stort misstag när de inte släpper en mycket liten dator med Intel Core 2 Duo. Folk som flyger mycket och rör på sig vill ha en liten, men ändå kraftfull, dator. Det är därför det finns en marknad för mycket små maskiner från Sony, Toshiba osv.

Är inte macbooken liten? Förutsatt att den frå c2d så är den väl ändå perfekt för businessmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 13:49

Jag har ändrat mig. Från att se en Powerbook, senare MacBook Pro 12" som den enda bärbara jag skulle kunna äga till att nu längta efter en 15" Macbook Pro. Har man en bra väska och en smula ryggmuskler så tycker jag inte att det är ett problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-28 16:11

Mondo: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Är man en globetrotter har storleken väldigt stor betydelse, oavsett vilka ryggmuskler man har.

Mac Book är för stor men framför allt för plastig. Jag vill se en liten och verkligen bärbar gedigen sak från Apple. 12" PowerBook var för stor anser jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 16:28

Håller med whoami och joer. För mig är Macbook inte ett alternativ. Det är en plastig dator med ett leksakstangentbord. Jag vill ha ett riktigt bra tangentbord samt en skön känsla av stabilitet och kvalitet, och då duger endast Macbook Pro Core 2 Duo, gärna med en elvatumsskärm. 15 tum är för mycket, eftersom datorn blir för tung. En bärbar dator ska vara riktigt liten och smidig, anser jag, annars kan det vara.

Ursprungligen av Mondo:

Jag vill ha ett riktigt bra tangentbord samt en skön känsla av stabilitet och kvalitet, och då duger endast Macbook Pro Core 2 Duo, gärna med en elvatumsskärm.

Mondo, du har helt rätt, en smidig proffsmaskin borde hitta ett ganska stort antal köpare, som dessutom inte är så priskänsliga (dvs ej köper datorn privat).
WLAN/BT, en skarp skärm och tillräckl grafikkort för skärmdubblering (för presentationer). Optisk enhet kan få vara en separat enhet.

Därmed inte sagt att man ska ersätta ngn av de nuvarande modellerna, bara utöka sortimentet med en ultraportabel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-28 22:09

Preach it Mondo, preach it!

Nej. Jag vill inte ha någon 12-tums MacBook Pro. Just nu är det enkelt att köpa bärbar mac. Jag vill inte att Apple ska gå tillbaka till 90-talsträsket med massor av modeller som det var svårt att se skillnaden mellan. Snart kommer nog ändå C2D till MacBook.

Hur mycket mindre blir en MacBook Pro 12" jämfört med en MacBook 13"? Ska den bli tunnare så får väl den optiska enheten stryka på foten. Inte säker på att Apple gillar den tanken.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-29 11:53

Jag har suttit och hoppats på en 12" MBP sen den introducerades. Men när den inte kom nu med C2D så beställde jag en 17" istället paradoxalt nog. Men tänkte att en 15.4" ändå inte är så smidig så då kan man lika gärna slå på stort och få en riktig skärm med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-29 20:38

För mig är det som syns och känns viktigast, inte antalet funktioner eller innanmätet, prestanda osv. Det viktiga är i första hand skärmens kvalitet, tangentbordets precision, operativsystemets utformning och funktion samt hur smidigt programmen flyter på. Prestanda är bra, men det kommer i andra hand. Tycker jag. I princip alla datorer är sedan flera år tillräckligt snabba för mina behov, under förutsättning att det finns tillräckligt med minne installerat.

Alla delar finns, men Apple har inte räknat klart bara!

Ville bara dela med mig av mina åsikter...

Att Apple kommer tjäna pengar och sälja tillräckligt många <2 kg maskiner är väl ingen som motsäger sig. Sen om det ger tillräckligt mycket klirr i kassan är väl frågan...
Ingen mening att sälja en 12" om en Röd MB 13,3" säljer bättre i prognoserna...

Till fakta:
Asus och LG har riktiga kretsar (GF) i sina 11,1" resp. 12" inga problem där...
Sony TX och Fujitsu P har i sina 11,1" resp. 10,4", DVD-R och 8-10 timmar batteri...
Alla väger under 1,4 kg och är widescreen...
PC maskiner allihopa, dvs komponenterna för bygget existerar...

Om nu Apple kokar ihop en salig blandning av dessa
med MacOSX så kommer det sälja!

Innan drömmen besannas får jag spåna vidare:
1. Ska man köpa Blackbook eller
2. vänta på Apple event i januari (16:e ?) = 12" MacBook whatever suffix släpps eller kanske
3. köpa en Mac Mini CD2 (16:e ?) = behålla min 10,4" Fujitsu P7010. 1,3 kg (älskar den)

___________________________________________________________
Under tiden bjuder jag på en ekvation, Att: Apple!
Efterfrågan > "MacBook Mini" > Utvecklingskostnader
PS. För att dra mitt strå till stacken kan jag offra för mig för er och köpa 2 )

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-29 00:54

Har skrivit det förut och skriver det igen:

Jag vill ha en Mac laptop med mellan 10 till 12 tums skärm och Trackpoint. Skiter i cpu och grafik prestanda så länge man kan stoppa mkt minne i den. Och jag skiter i intern optisk läsare, vill heldre att den är riktigt lätt än att det finns dvd i den. Skiter i pekskärm, vill heldre att den har antireflex skärm så man kan använda den i starkt solljus.

1
Bevaka tråden