Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PATA diskar i Mac Pro

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 14:40

För er som har PATA (IDE) diskar liggandes och känner att ni kan behöva mer utrymme i Mac Pro så fungerar det utan problem att koppla in en hederlig IDE disk.

Öppna datorn
Dra ut CD/DVD facket
Koppla in hårddisken med kablarna som är lediga (Bara för de med en superdrive)
Se till att ha Cable select byglat på disken. Skjut tillbaka facket och stäng datorn.
Starta datorn och voilá du har nu mer utrymme och kan ha 5 st diskar.

P.S. Använd något dämpande under disken så det inte blir metall mot metall.

Fungerar fint med FW/USB2->IDE-adaptrar med.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 03:15

Ja, just så vill jag göra!! Fick tipset av Henrik W, men har inte hunnit med att fixa så ännu. I min gamla G4 sitter en 120GB IDE-disk som jag inte har råd att slänga, den vill jag ha in där det kunde suttit en CD/DVD på MacPron. Har du fler tips i ämnet till en som inte är hårdvaruhacker? Nån sajt som beskriver hur man gör mer noggrant (eller med bilder)?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-07 11:39

Vicki: Jag tog några bilder som kanske underlättar.

http://kisstuta.se/upload/dsc00507.jpg

Hålen längs upp till vänster är det bara att ta tag i och dra ut, men tänk på att kablarna inte är så långa att den går hela vägen ut.

http://kisstuta.se/upload/dsc00509.jpg

Där ser du superdriven och en IDE disk inkopplad, det är bara att dra ut hållaren så långt kablarna tillåter och peta in disken. Kablarna passar bara på det rätta sättet så det är bara att trycka in dem och se till att byglingen är rätt.
Hittade en pdf som förklarar mer ingående om IDE diskar.
www.dcl.se/guider/Hårddisk-IDE.pdf

  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 13:37

Tackar!!!
Det låter tillräckligt enkelt, det ska jag nog fixa!
Återkommer senare, och berättar hur det gick..:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-18 16:24

Jag installerade en befintlig PATA hårddisk i min nyinförskaffade Mac Pro. Jag valde att använda en Zalman ZM-2HC2 Hard Disk Heatpipe Cooler som kylning och monteringskit för placering i facket för DVD brännare två.

Mycket enkel att montera in sånär som på när jag skulle ansluta Mac Pro:ns ide kabel till hårddisken då blev det många f*n,H*lv*t* och j*vl*r innan jag lyckades krympa fingarna och lyckas få fast den alldeles för dåligt tilltagna ide-kabeln som Mac Pro:n tillhandahåller, den är riktigt kort tyvärr men det går....
/
/PDa

  • Oregistrerad
  • 2006-12-18 17:48

Kan säga att IDE kabeln är nåååååååååågot kort för att man ska lyckas då dit den bra.

1
Bevaka tråden