Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför dör min uppkoppling?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 10:12

Jag har (tyvärr) bredbandsuppkoppling via Comhem, närmare bestämt deras 8mbit-uppkoppling. Problemet är bara det att uppkopplingen liksom dör då och då. När jag exempelvis försöker gå in på en hemsida så står den bara å laddar hur länge som helst utan att någonting händer. Ibland räcker det då med att försöka några gånger till med att gå in på sidan och så småningom vaknar då uppkopplingen till. Men i andra fall så är det verkligen helt dött och kan vara så under bra lång tid, exempelvis häromdagen då det var dött under ett par timmar.

Jag och min flickvän delar uppkopplingen med hjälp av en Linksys WRT54GS-router. Kan det vara den som strular? Det bör ju inte ha någonting att göra med vare sig min iBook eller hennes PC då ju båda upplever samma problem (jag kör trådlöst och hon med kabel)
Är det någon som har haft liknande problem med en Linksys-router eller kan det vara något annat som strular?

Jag har förresten laddat ner det så kallade "TP-testet" för att kolla uppkopplingen och där fick jag en siffra på över 90% gällande att skicka och ta emot. Men å andra sidan är det ju inte riktigt så att det skulle vara så att det går segt, det händer väl iofs, men det största problemet är ju som sagt att det ibland inte går alls!

Känner igen problemet. har Comhem med. Dock kör jag en Intel iMac. Trodde först att det var mitt Aiportkort i datorn då detta till och från strulat på nya Intelmacarna men du skrev att du har en iBook.

Har inte ens samma router så det verkar vara ett Comhem fel. Ska kolla vidare. Har som sagt precis samma problem..

Skumt...

Senast redigerat 2006-10-18 12:25
  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 15:36

Jag ringde till Comhem igår kväll. För en gångs skull en väldigt trevlig kille jag fick prata med men han tyckte mest bara att jag skulle ladda hem det där TP-testet. Hade alltså inga förklaringar av varför uppkopplingen dör då och då. Men men, jag får väl ringa till dom idag igen och fråga varför det beter sig på det här viset...

Jag trodde precis som du först också att det var mitt Airport-kort men eftersom min flickvän har precis samma problem och hon kör med sladd så nja, känns väl inte så särskilt troligt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-18 15:53

Har du möjlighet att testa ett par timmar utan din linksys wrt54 för att utesluta den ur ekvationen?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 15:56

Har det alltid varit så, eller bara de senaste dagarna? Har själv upplevt uppkopplingen (2mbit) väldigt dålig, Safari stod bara och tuggade och slutade t o m ibland med att säga att jag var nedkopplad (vilket min iChat visade tydligt att jag inte var). Men från och med idag tycker jag det funkar bra igen (de hade underhållsavbrott natten till idag).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 16:12

Nä det har väl inte alltid varit så men jag har upplevt samma problem tidigare. Var dock borta under en lång tid men kom tillbaka för typ 3-4 dagar sedan. Har iofs inte märkt några problem just idag så det kanske är borta nu då? Får väl hoppas att det bara var de där underhållsavbrotten.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 16:17

Ja, jag sätter mitt hopp till det i alla fall. Annars får de höra från mig!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 22:05
Ursprungligen av blueser:

Ja, jag sätter mitt hopp till det i alla fall. Annars får de höra från mig!

Vi får sätta in en enad front mot Comhem! Det är ju så värdelöst att i det hus jag bor så kan vi inte få något annat än just Comhem. Hade ju gladeligen tagit i stort sett vad som helst förutom dom, men icke då, dom har väl mutat styrelsen eller nåt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-10-18 22:22

Har också com hem och fått reda på att det för närvarande är problem med en av servrarna som de jobbar med.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 23:18

Givetvis upplever man att det börjat krångla igen nu på kvällen och inget nämns på deras driftinfo. Upp och ner, hela tiden. Verkligen synd för jag tycker det har funkat bra innan.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 23:20

OK, skönt att höra att det troligtvis inte är min router som strular, men samtidigt riktigt tråkigt att vi som är dömda till comhem måste utstå dom här problemen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-19 00:35

DNS:erna har väl inte direkt varit blixtsnabba senaste tiden, men håll ut - det sägs att bättring är på väg inom en snar framtid.

Oskarrr: Jag har lite svårt att förstå hur du kan vara dömd till att använda Com Hem. Finns det ingen adsl-leverantör som kan leverera på din adress?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 19:27

Nej, finns ingen förutom Telia och Comhem, tyvärr! Jag har kontaktat en väldans massa olika leverantörer men av någon anledning går det inte

  • Medlem
  • 2006-10-19 22:21

Hur länge har detta problem varit aktuellt? Tycker mig märka skillnad bara under de senaste dagarna...det funkade bättre bara för några veckor sedan.

Någon som fått svar från Comhem ännu?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-19 22:34

Kom och tänka på en sak.....det är inte 10.4.8 relaterat? Har ju en massiv tråd om AirPort problem med just denna uppdatering:

http://www.99mac.se/emac-och-imac/105221-svag-airport-signal-i-nya-imacen.html

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 23:27

Inte i mitt fall, använder varken router eller Airport.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2006-10-20 00:04

Har haft samma problem med com hem:s bredband att anslutningen godtyckligt kopplas ned. Det började i somras nån gång efter att jag varit ansluten nån månad eller så utan problem. Går ju att lösa "enkelt" genom att starta om kabelmodemet, men det känns surt varje gång det händer (ibland ganska ofta tyvärr). Har inte kontaktat com hem för att felanmäla, men borde kanske göra det.

  • Medlem
  • 2006-10-20 08:06

Inget att tveka på - Gör det!!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 09:26

Ja man kanske kan få modemet utbytt? Jag ska nog ringa till dem och gnälla lite. Kanske är bra om vi är fler som gör det, då borde dom ju uppmärksamma det!

Angående att det skulle ha nåt att göra med 10.4.8 så tror jag nog inte det. Jag själv kör 10.3.9. och min flickvän XP så det är nog som sagt Comhems utrustning som strular på något vis.

  • Medlem
  • 2006-10-20 10:41

Jag har ett Motorola Surfinbird som jag fick med min 0.5 uppkoppling, men det ska funka smärtfritt med 8mbit med...

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 21:32

Jaha, samma strul nu igen i kväll, "www.comhem.se" kan ej hittas, du är inte ansluten till internet.... Och helt plötsligt funkar adresserna igen. Sen börjar det om...

  • Medlem
  • 2006-10-27 11:16

Postade detta på Apples Diskussionsforum. Känner ni igen er i vad jag skriver, eller skiljer sig våra problem åt?

I'm sorry to tell you, but neither of the guides works for me.

Hardware: Intel iMac Core 2 Duo 2.16
Wireless Router: Apple AirPort Express (Firmware 6.3)

A typical startup would be like this:

1. When getting into OS X the signal strenght seem to be full. Also, the preferred network is automaticly selected in the drop down list. Even though, I cant use internet, I only get the message that it could not connect.

2. If I, from the drop down list choose to turn off the airport, and then relelects my preferred connection, it takes a couple of seconds. Then the signal strenght drops a lot of bars - it drops about nine from top (!!).

3. Then I am connected to the internet.

I have tried all the guides from both Apple and from other pages (as yours). Neither helped me out, I'm afraid. What else could I try? I'm using the WEP2-standard, which has worked great on my iBook (which now is sold).

My fiance has a PC with full, exellent connection and with normal reconnect-feature after reboot, restart etc.

Regards,
Fredrik, Sweden

Angående ComHem så har jag haft samma problem nu i flera veckor så ni är inte ensamma. Har pratat med kundtjänst ett otal ggr och försökt allt men fortfarande fel. Kan tillägga att det är främst på kvällar som det är problem vilket tyder på nån form av överbelastning av nätet. Det är INTE ett Mac fel om ni nu skulle tro det, har samma problem med Windows och vänner i samma område rapporterar om samma fel.

Sista ordet från ComHem är att skicka in resultat från TPTest v3 tagna vid tre olika tider på dygnet; morgon, mitt på dan och på kvällen. Har gjort detta vilket bekräftar problemet. Faktum är att på kvällstid gick det vid flera tillfällen inte att genomföra ett helt test. Morgon och mitt på dan funkar dock bra.

Den enda jag kan göra är att uppmana alla att göra en felanmälan till ComHem så att de blir varse om att de har problem, för de tror inte det nu och därför gör de heller ingenting åt det!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 14:03
Ursprungligen av SugarDad:

Angående ComHem så har jag haft samma problem nu i flera veckor så ni är inte ensamma. Har pratat med kundtjänst ett otal ggr och försökt allt men fortfarande fel. Kan tillägga att det är främst på kvällar som det är problem vilket tyder på nån form av överbelastning av nätet. Det är INTE ett Mac fel om ni nu skulle tro det, har samma problem med Windows och vänner i samma område rapporterar om samma fel.

Sista ordet från ComHem är att skicka in resultat från TPTest v3 tagna vid tre olika tider på dygnet; morgon, mitt på dan och på kvällen. Har gjort detta vilket bekräftar problemet. Faktum är att på kvällstid gick det vid flera tillfällen inte att genomföra ett helt test. Morgon och mitt på dan funkar dock bra.

Den enda jag kan göra är att uppmana alla att göra en felanmälan till ComHem så att de blir varse om att de har problem, för de tror inte det nu och därför gör de heller ingenting åt det!

Ja, precis så är mitt läge och min uppfattning av problemet/situationen också. Testade både TPTest och http://www.auditmypc.com/ (där jag fick 0 (!) i dl, normalt på ul), igår kväll. De flesta av gångerna gick det inte med TPTest alls. Har skickat ett klagomail till Comhem, men ännu ej fått svar. Återkommer problemet i kväll så sätter jag mig vid telefonen...

Igår hände något. För första gången på ett på månader funkade allting som det skulle på kvällen! Läste på comhems sida och de hade för ovanlighetens skull skrivit något på driftinfosidan Tydligen har de gjort någon form av underhåll på deras bredbandstjänst som berörde hela sverige. Vad de än gjorde så verkar det fungera bättre nu. Vad säger ni andra?

  • Medlem
  • 2006-10-28 10:03

Kör du med Airport Express eller med sladd, alternativt annan trådlös router?
Vad är det du märker som diffar mot tidigare?

/Fredrik

Skillnaden är att uppkopplingen inte dör varannan minut
Kör med ethernet -> router -> internet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-28 19:40

Som sagt, Com Hems dns:er var ruskigt sega ett tag - troligen var det det som ni märkte av. Nu är de betydligt kvickare.

  • Medlem
  • 2006-10-29 00:10

Kan det även ha varit detta som gjorde att mitt ljud lät ruskigt dåligt hos mottagaren? Kör Phonzo IP-telefoni, och det är bara jag och någon mer (förvisso) med detta problem. Har fullt flås uppströms, 1mbit drygt.

/Fredrik

1
Bevaka tråden