Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon vinst med att använda SATA2 med en G4 DA?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-26 23:58

Jag vill gärna att min gamla arbetshäst skyfflar data så snabbt som möjligt. Funderar nu på att uppdatera från SATA till SATA2. Nu är min fråga om det är någon vits med en G4 DA? Kostnaden är inget jag bryr mig om men blir datorn snabbare eller är systemet en flaskhals?

skyfflar data från/till vad?

om du har endast en orginaldisk i burken nu kan du nog tjäna några tiotal MB/s på att helt enkelt byta ut den disken mot en annan (modern) pata-disk. (det går ju att ha två diskar på den inbyggda ata-kontrollern också, men det är inte att rekomendera ur prestandasynvinkel.)
vill du ha mer än så (+60MB/s) är det kontrollerkort på pci-plats som gäller och då kan du ju lika gärna gå på sata direkt.

edit: jag tog på mig läsglasögonen och noterade att du redan använder sata-disk(ar?).
i så fall kan man nog lungt påstå att det inte är någon mening att byta upp sig till sata2.

Senast redigerat 2006-10-27 00:42
  • Medlem
  • 2006-10-27 00:34

Hårddiskarna är inte tillräckilgt snabba för att utnyttja SATA, så skillnaden är i bästa fall marginell. Om man har en väldigt stor cache, kanske man kan få lite skillnad? Den borde ju kunna utnyttja bandbredden.

fast när man 'skyfflar data' brukar mängden cachen inte spela så stor roll.

köp ett nytt sata-kort (om alla kanaler är upptagna) samt några nya diskar och kläm ihop allt till ett raid0-set. det borde göra susen i de flesta situationer...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-27 10:43

Jag har två IDE diskar och två SATA. De två SATA är kopplade till Sonnet (Seritek) SATA kort. När nu den ena SATA disken (Seagate 300GB) tycks ha problem med skriv/läs-huvudet så slog det mig att jag skulle kunna skaffa ett nytt SATA2- kort och en SATA2 disk med 16MB i cashe. Med 'skyfflar' menar jag spara foton efter Photoshop. SATA2 är ju dubbelt så snabb i jämförelse med SATA. Det var där min fråga kom in angående övriga systemets hastighet.

gränssnittet är dubbelt så snabbt (300MB/s) men det är ju fortfarande samma typ av hårddisk i 'slutändan', så att säga.
de flesta ata-diskar man kan få tag på idag klarar runt 70MB/s i bästa fall.

vad du kan göra, som sagt, är att bygga ett raid0-set av dina diskar, ta bara med en av de diskar som sitter på den 'inbyggda' pata-kontrollern i så fall. (eller kör enbart med satakortets eventuella raid-kontroller.)
köper du ett till kort och flera diskar och klämmer in i det settet får du ju ännu bättre prestanda såklart...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 13:45
Ursprungligen av gabriela:

gränssnittet är dubbelt så snabbt (300MB/s) men det är ju fortfarande samma typ av hårddisk i 'slutändan', så att säga.
de flesta ata-diskar man kan få tag på idag klarar runt 70MB/s i bästa fall.

vad du kan göra, som sagt, är att bygga ett raid0-set av dina diskar, ta bara med en av de diskar som sitter på den 'inbyggda' pata-kontrollern i så fall. (eller kör enbart med satakortets eventuella raid-kontroller.)
köper du ett till kort och flera diskar och klämmer in i det settet får du ju ännu bättre prestanda såklart...

Är det verkligen samma typ av hårddisk? Min nya hårddisk har följande spec. 400GB, 16MB cache, NCQ, SATA2 (SATA300). Det är väl ändå bortkastad med ett SATA2 gränssnitt om de ändå använder en 'långsam' hårddisk eller?

Råd kring ny hårddisk!

Hej Mac-vänner!

Jag har en G4 Quicksilver 2002 på 933 Mhz med en snart full original Ultra ATA 60 GB hårddisk.
Jag vill installera ännu en disk, men frågan är bara vad som är lämplligt att sätta in.
Om budgeten är 1500 spänn, och jag önskar typ 160 GB, finns det något "givet" att satsa på?
Jag använder datorn mestadels för iLife-programmen, Word, mail och surfning.

Tacksam för någon reflektion!

Hälsningar -StonePilot-

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 13:41
Ursprungligen av StonePilot:

Hej Mac-vänner!

Jag har en G4 Quicksilver 2002 på 933 Mhz med en snart full original Ultra ATA 60 GB hårddisk.
Jag vill installera ännu en disk, men frågan är bara vad som är lämplligt att sätta in.
Om budgeten är 1500 spänn, och jag önskar typ 160 GB, finns det något "givet" att satsa på?
Jag använder datorn mestadels för iLife-programmen, Word, mail och surfning.

Tacksam för någon reflektion!

Hälsningar -StonePilot-

Gör som jag har gjort. Jag köpte en SATA-disk och ett kontrollkort.

du kommer absolut inte få ens i närheten av vare sig 150 eller 300 MB per sekund ur någon 7200-rpm hårddisk (någonsin?) oavsett sata eller sata2.
alla hårddiskar är långsamma egentligen, vissa är bara lite mindre långsamma än andra.

det kan bli en prestandaökning i vissa fall när efterfrågad data ligger i hårddiskens cache, men det är givetvis ganska sällsynt i 'dataskyfflarsituationer'.
(cachen kan dock bli väldigt effektiv när man vill läsa och skriva lite huller om buller och här och där på hårddisken, cachen tillåter då kontrollern att hålla mer data 'i luften' och ordna läsningar och skrivningar i en mer effektiv ordning.)

edit: med 'samma typ' menade jag 'jämförbar teknik', inte att det handlar om exakt samma modell.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-05 15:29

Intressant! Och jag antar att den dagen hårddisken ersätts av flash minne så används inte SATA? Man kan fråga sig varför tillverkarna utvecklar gränssnittet till ingen nytta? Det vore bättre att 'få upp farten' på hårddisken. Cachen är jag glad för. Jag gick från 8 till 16MB.

1
Bevaka tråden