Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro får Core 2 Duo-processor

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-27 02:10

Jag har läst på lite mer nu och fått fram lite intressant info. Normal I/O-adressering behöver ungefär 800 MB av de 4 GB addresserbart minne som finns tillgängligt i ett 32 bitarssystem. Det betyder att den maximala minnesmängd en sådan dator kan använda ligger på runt 3,2 GB, resten är I/O. Då låter det inte allt för långsökt att Apple valde att sätta gränsen vid 3 GB, på det sättet undviker de ju pinsamma frågor som:
- "Varför säger OS X att jag bara har 3,2 GB RAM? Jag köpte ju 4 GB!"

Intel har en Technical Advisory som handlar om precis detta fast för ett serverchipset så vi kan räkna med att det stämmer även i det här fallet.

Eftersom chipsetet (945PM) bara kan hantera 4 GB minne kan vi även räkna med att det inte spelar någon roll om vi kör ett 64 bitars operativsystem då hårdvaran fortfarande begränsar adressrymden. Denna gräns är alltså något vi får räkna med i alla produkter som använder chipset som bara kan adressera 4 GB minne.

Detta i sin tur betyder att de tillverkare som säljer bärbara Core 2-datorer idag med 4 GB minne lurar konsumenterna på runt 800 MB RAM. Den som vill ha mer minne får helt enkelt vänta in nästa generations mobila chipset. (Förutsatt att minnesstödet ökat och att operativsystemet adresserar med fler än 32 bitar.)

Frågan är då: Varför har förra MBP:n en minnesgräns på 2 GB?

Man kunde ju tycka att de kunde sätta ett riktigt high-end grafikkort i sjuttontumsmodellen i alla fall. Den är ju redan så dyr att prisökningar ändå inte skulle spela någon roll för kundkretsen. Det är ju ändå ingen knädator direkt. Kanske kommer ny teknik i Leopard för att spara ström med snabbare GPUer så att man slipper 20 min batteritiden som man får från andra tillverkare.

Att jämföra notebooks med stationära workstations... det är ju bara löjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 09:33

Vad gäller grafikkort så kan folk som tror iMacens GeForce 7600 är "i stil eller sämre än" X1600 lägga ner de tankarna helt. GF7300 sopar generellt mattan med X1600, GF7600 är mer åt X1900's prestanda.

http://www.barefeats.com/imcd4.html

Håller med om att det är synd att ingen bättre GPU kom med uppdateringen nu, men det var å andra sidan en liten uppdatering också.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-26 23:22
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad gäller grafikkort så kan folk som tror iMacens GeForce 7600 är "i stil eller sämre än" X1600 lägga ner de tankarna helt. GF7300 sopar generellt mattan med X1600, GF7600 är mer åt X1900's prestanda.

http://www.barefeats.com/imcd4.html

Håller med om att det är synd att ingen bättre GPU kom med uppdateringen nu, men det var å andra sidan en liten uppdatering också.

Men vad jag kan se från reviews på 7600 go vs mobility x1600 så är mobility x1600 snabbare. Hur det är med desktopversionen av X1600 mot 7600 vet jag inte men det är inte helt omöjligt att de är rätt lika där också, nu vet jag inte om det är någon GT-version som sitter i 24" imacen eller så. Av siffrorna som säger att 7300 är bättre skulle jag anta att det beror på att det dels är ett X1600 för mobila maskiner, medans 7300-kortet kanske inte är det, och slutligen att X1600-chipet är underklockat.

Det blir ju inte riktigt rättvist om det är är ett underklockat mobility X1600 som sitter i 20"-modellen men råkar vara ett 7600 GT (snabbaste modellen) som används när de skriver 7600. Kollade reviewn nu och det står ju GT ja.

Ett X1600 XT (snabbaste modellen av X1600) vid rätt klockfrekvens är säkert bra mycket snabbare än ett mobility X1600 också. Frågan är bara hur mycket man vågar överklocka det som används.

Det tidigare snacket förutsatte väl att det var ett 7600 go, dvs mobila varianten. Undra varför apple använder en riktig variant på de korten men mobila på x1600, är det inget värmeproblem utan någon annan anledning bakom? Eller är det ett strömsnålt 7600 GT? Skulle det kunna användas i en laptop?

Senast redigerat 2006-10-26 23:41
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 02:44

Men vadå, menar du alltså att chipsetet bara kan hantera 4GB "adresser" och inte 4GB "minnesmoduler"? Skapligt sämst isf, iaf om det är tänkt för 64-bit cpuer, men det kanske finns nyare chipset som är bättre för Core 2 Duo bara det att Apple inte har bytt till dem ännu utan bara klämde i nya cpun? Man kan ju annars tycka att adressrymden som chipsetet använder för diverse kunde vara större än 4GB och att det därför skulle fungera. Men med tanke på att det inte fungerar men fungerar på mac pro så får vi väl anta att du har rätt och att chipsetet är gjort för 32-bitars adressrymd så att säga?

Finns det inget nyare laptopchipset ännu alltså?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-27 02:46

Står ju tom:
"Dual-channel DDR2 667MHz Memory Support Up to 10.7 GB/s of bandwith and up to 4GB memory addressability, for faster system responsiveness."

http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/notebook/chipsets/945pm/257799.htm

Vad fult =P

Punkt 9.2 i http://download.intel.com/design/mobile/datashts/30921902.pdf säger:
"The (G)MCH provides a maximum DRAM address decode space of 4GB. The (G)MCH does not remap APIC or PCI Express memory space. This means that as the amount of physical memory populated in the system reaches 4GB, there will be physical memory that exists yet non-addressable and therefore unusable by the system."

Usch vad jag ogillar att det alltid är fulheter i alla chipset =P

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-10-27 13:00

Det är inget fult i det. x86 använder minnesmappad I/O, självklart kommer man då behöva reservera en viss mängd av de 4 GB adresserbara minnet till I/O. Någon annan lösning finns ju inte.

Nu när man så smått övergår till 64 bitars addressering kommer den teoretiska maxgränsen att flyttas från 4 gigabyte till drygt 2 exabyte och det tar nog i alla fall några år innan vi kommer upp till den gränsen. Det här är ju bara ett problem när man börjar närma sig max adresserbart minne.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-02 17:42

okej, så en c2d mbp kan inte addressera mer än 4gig hårdvarumässigt. Kommer vi fortfarande kunna köra leopard i 64 bit "mode", eller blir vi pga det mindre roliga chippet tvungna att köra 32 :/ ?

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-11-04 11:02
Ursprungligen av magpe:

okej, så en c2d mbp kan inte addressera mer än 4gig hårdvarumässigt. Kommer vi fortfarande kunna köra leopard i 64 bit "mode", eller blir vi pga det mindre roliga chippet tvungna att köra 32 :/ ?

Vi kommer kunna köra 64 bitarsinstruktioner. I alla fall kan jag inte tänka mig något annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 19:57

Satt vid en ny MBPC2D2.16 (hehe) igår. Den var bra mycket svalare än sin föregångare. Känns som en viktig sak.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-11-02 22:52

Jaa, man kan inte steka ägg på Apples bärbara längre

Är ju rätt skönt, fast samtidigt rätt dåligt med tanke på vinterkylan

Bevaka tråden