Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk i frys

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-25 11:40

Hej

Jag har hört att man ska kunna lägga in trasiga hårddiskar i frysen och sedan kunna få igång dem igen. Är det någon som har testat detta eller vet ifall det stämmer?

Jo, den har man hört och ibland verkar det tydligen fungra. Dock har jag aldrig testat själv. Problemet är väl att det bildas kondens vilket borde förstöra disken ännu mer...

Jodå det fungerar fint om man har en trasslande disk. Lägg den i en fryspåse så slipper du kondens. Låt den ligga en timme så den blir riktigt kall, sen kan man med lite tur rädda filerna.

Ett bra program att använda för att rädda filer är filsalvage

http://www.subrosasoft.com/OSXSoftware/index.php?main_page=product_info&products_id=1

Ursprungligen av ghost9999:

Jodå det fungerar fint om man har en trasslande disk. Lägg den i en fryspåse så slipper du kondens. Låt den ligga en timme så den blir riktigt kall, sen kan man med lite tur rädda filerna.

Ett förtydligande bara: Det är naturligtvis när man tar ut disken ur frysen som påsen ska på, inget annat. Av uppenbara skäl blir det inte så kul om man fryser in disken instängd i en påse med rumsvarm fuktig luft.

Ursprungligen av Granisen:

Hej

Jag har hört att man ska kunna lägga in trasiga hårddiskar i frysen och sedan kunna få igång dem igen. Är det någon som har testat detta eller vet ifall det stämmer?

I vissa fall, ja. Det är bara om man har sönderkörda lager och liknande rent mekaniska fel som det kan hjälpa, eftersom materialen kontraherar när de kyls ner. Då får man ibland ner skivornas wobbling tillräckligt för att läshuvudena ska kunna hålla sig i rätt spår. En bra sista åtgärd när inget annat fungerar, nedkylningen kan ge en tillräcklig tidsfrist för att göra en blockvis råkopiering med dd till en fräsch disk. Men använd som sagt fryspåse, disken är iofs hundraprocentigt tät men elektroniken utanpå gillar inte att bli blöt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-25 19:50

Att lägga disken i frysen för att få igång den igen är något jag brukar göra för att återuppliva den typiska IBM-döden.

När de börjar brumma och gå jättelångsamt och tillslut kan man inte använda dem. Det är lagret som är dåligt i dem. Då brukar man kunna kyla ner dem, få ut en endel data. Sedan blir de varma och man får återupprepa allt igen, tills man lyckas få ut all data.

Bara en fundering: Borde man inte kunna rädda en disk med trasiga lager genom att helt enkelt låta den ligga kvar i frysen, men koppla in den i en dator? Det skulle iofs kräva att man har datorn alldeles bredvid och har tillräcklig längd på kablaget samt att man kapslar in disken i en påse när den är kall, så det kanske blir lite omständligt. Men rent teoretiskt borde man väl kunna rädda allt på disken i ett svep - eller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-25 20:48

Undrar vem som kom på detta smarta trick från början?

Ingen aning. Jag tror att det är ganska gammalt, känner Mac-tekniker som använt det knepet sedan sent 80-tal nån gång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-25 22:09
Ursprungligen av Granisen:

Undrar vem som kom på detta smarta trick från början?

Jag tror många drar den slutsatsen utan andras hjälp faktiskt.

När disken blir varm börjar den bli långsam och tillslut slutar den fungera.
Personen tänker, jag måste få disken kall. Hur får man en disk kall? Jag stoppa in den i frysen är en ganska logisk slutsats då.

Det är min teori allafall.

Jag tror det var Sidde som kom på tricket

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-26 14:43

låter vettigt. Blir väl till att testa om (eller när) hårddisken kraschar!

1
Bevaka tråden