Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

23" Cinema Display nummer 3.

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-10-22 22:05

Hejsan,

Jag är nu inne på min tredje 23" Cinema Display och även denna ska skickas tillbaka pga av backlight bleed och pixelfel.

Den första beställde jag i augusti och var av de nya specifikationerna men hade inte mindre än 14 pixelfel. Skickade tillbaka den och beställde en ny en vecka senare. Denna gången fick jag en gammal panel samt 6 pixelfel och backlight bleed. Eftersom Apple inte kunde garantera att de kunde leverera den nya panelen så valde jag att vänta tills nu och jag är osäker på att även den här panelen är av den nya revisionen.

Jag har mätt upp ljusstyrkan med en eye-one display 2 och den är ca 320 cd/m2. Den första skärmen hade något över 400 cd/m2 och den andra låg runt 280. Enligt den nya specen ska skärmen ha 400 cd/m2. Vad tror ni? Kan det fortfarande vara så att de skickar ut gamla skärmar? I så fall är det ju falsk marknadsföring.

Den huvudsakliga frågan är dock om jag bara har otur? Eller använder Apple andrahandssorteringspaneler eller vad är det frågan om? Tre skärmar och att alla har bl a pixelfel är bara tragiskt dåligt. Någon som fått en felfri skärm från applestore?

Synd att det inte finns några vettiga alternativ...

Om du berättar vad du ska använda skärmen till och vilka krav du har så finns det säkert någon här som kan ge dig vettiga alternativ. Såvida inte ett av kraven är "grymt snygg Appleskärm".

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 03:48

Vad menar du med pixelfel? Jag har en 23" cinema av senaste revisionen och den har inte en enda död pixel. Däremot är det lite backlightbleed men det är inget jag störs av ens när jag kollar på mörka filmscener.

Något som däremot stör mig är "spökbilderna". Om jag läser en vit websida några minuter och sen stänger fönstret så ligger fönstret kvar som ett vitt spöke på skärmen ett bra tag efteråt (20-30 minuter?).

Tror tyvärr att det är en brist på TFTer med stor skärmyta. Det verkar inte vara ett apple-specifikt problem. Drar jag ner ljusstyrkan något så minskar problemet avsevärt dessutom.

Det finns en tech-article på apples supportsidor om hur man "rensar" skärmen från gamla spök-rester av paletter och annat. Antingen en vit skärmbild några timmar eller ha skärmen avstängd några dygn.

Trots allt väldigt väldigt irriterande.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-10-23 10:53

Med pixelfel menar jag pixlar som konstant lyser rött, grönt eller blått.

Det du nämner med spökbilder är väl det som kallas "image persistance"? Detta hade jag på min första skärm. Första dagen var det extremt men problemet försvann sedan helt.

När köpte du din skärm? Var det via applestore?

Hagelin, jag vill helst ha en S-IPS panel som dessutom är snygg...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 12:01

I mitten av Oktober köpte jag min via Apple Store. Den är tillverkad i augusti.

Ja, det är "image persistance" jag syftar på. Den är inte på nåt sätt extrem på min skärm men den märks ganska tydligt ändå när man jobbar långa dagar med den i samma program.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-10-23 12:11

Pratade precis med Apple Store och det var samma visa den här gången. De har fortfarande äldre skärmar i lager så de kan inte garantera att man får en ny revision.

Fick reda på ett enkelt sätt att se om man har den nya revisionen. Det ska stå att den passar till Mac Pro med Intelprocessor. Står det endast G4 och G5 är det en gammal.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 12:39

I så fall har jag fått en gammal för det står Power Mac G5 och Powerbook G4 i min instruktion.

Vilken panel sitter i nya 23"? Är det LG Philips LM230W02 eller är det den äldre modellen?

edit:
LM230WU3 är nog i den nya (14ms)?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2006-10-23 15:08

Var lite otydlig kanske... Det är på lådan det ska stå att den fungerar med Mac Pro Intel, men jag kan inte bekräfta detta själv utan det var vad supporten sa till mig och man vet ju aldrig med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 12:50

Nä, jag har den nya tydligen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-24 12:21
Ursprungligen av moose:

Hejsan,

Jag är nu inne på min tredje 23" Cinema Display och även denna ska skickas tillbaka pga av backlight bleed och pixelfel.

Den första beställde jag i augusti och var av de nya specifikationerna men hade inte mindre än 14 pixelfel. Skickade tillbaka den och beställde en ny en vecka senare. Denna gången fick jag en gammal panel samt 6 pixelfel och backlight bleed. Eftersom Apple inte kunde garantera att de kunde leverera den nya panelen så valde jag att vänta tills nu och jag är osäker på att även den här panelen är av den nya revisionen.

Jag har mätt upp ljusstyrkan med en eye-one display 2 och den är ca 320 cd/m2. Den första skärmen hade något över 400 cd/m2 och den andra låg runt 280. Enligt den nya specen ska skärmen ha 400 cd/m2. Vad tror ni? Kan det fortfarande vara så att de skickar ut gamla skärmar? I så fall är det ju falsk marknadsföring.

Den huvudsakliga frågan är dock om jag bara har otur? Eller använder Apple andrahandssorteringspaneler eller vad är det frågan om? Tre skärmar och att alla har bl a pixelfel är bara tragiskt dåligt. Någon som fått en felfri skärm från applestore?

Synd att det inte finns några vettiga alternativ...

Eizo är väl ett vettigt alternativ om du skall ha en mycket bra skärm. Nec gör flera bra skärmar.
Dell 24 är ett annat alternativ som duger till det mesta förutom färgkritiskt arbete
Mikael

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-25 22:06

Oj... det e många som verkar ha problem med Cinema skärmar... får mig att fundera på om det verkligen blir en apple skärm när det är dags att uppgradera. Sitter med en ca 2år gammal Cinema 23" som har fungerat klockrent från första början... inga rosa skiftningar, pixelfel eller blödningar... har flera kompisar som köpt cinema som haft problem med sina... är det bara jag som haft tur eller?

  • Medlem
  • 2006-10-26 01:07

Lämnade in min Cinema 23" pga "image persistance". Den ska bytas ut, men det tar två månader, av någon anledning. En månad kvar nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 10:42

Jaha, satte upp en själv igår. Rena rama discobelysningen vid svart skärm. Blöder igenom något sanslöst.

Vad i h*lvete är det frågan om.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 12:13

min 30" har inga av dessa problem. (om det är nån tröst).... Tidigare var det så att 20" och 30" var av bättre kvalitet (framförallt gråbalansen) än just 23" men det var för flera år sedan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-26 12:37

Jag skall kolla om jag fått en utav de gamla.

1
Bevaka tråden