Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En död pixel på mb, värt att klaga?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-30 17:12

fick äntligen hem min första mac igår, en macbook 1,83 med 1gb ram! oj vad nöjd jag är med den, förutom då den döda pixeln i det vänstra översta hörnet.... har testat nån widget som kanske skulle funka men icke... vad göra? har apple någon pixelpolicy eller är det lönt å ringa å klaga.. Störs väl egentligen inte så mkt av den men det känns surt när man har spenderat så pass mkt pengar..

Annars är det frid och fröjd med att äga en mac, har suttit å sneglat på detta forum sedan macbooken lanserades och nu till skolstarten slog jag till!

Min sambo har fått en illgrön död pixel på sin 2-3 månader gamla macbook också... Den är exemplariskt skött, men ändå dök den lilla rackaren upp. Hon bryr sig väl inte så mycket, men jag tycker att hon borde störa sig.

Den ska hursomhelst in på service ganska snart, får väl se då vad dom säger.

  • Medlem
  • 2006-10-03 19:43
Ursprungligen av staed:

Min sambo har fått en illgrön död pixel på sin 2-3 månader gamla macbook också... Den är exemplariskt skött, men ändå dök den lilla rackaren upp. Hon bryr sig väl inte så mycket, men jag tycker att hon borde störa sig.

Den ska hursomhelst in på service ganska snart, får väl se då vad dom säger.

Om den lyser så är den inte död...
Ett tips är att ta en tygbit och "massera" pixeln lite, då kan den hoppa igång.

Ursprungligen av shaft:

Om den lyser så är den inte död...
Ett tips är att ta en tygbit och "massera" pixeln lite, då kan den hoppa igång.

Finns det inte risk då att man masserar ihjäl den?

Ursprungligen av krox:

fick äntligen hem min första mac igår, en macbook 1,83 med 1gb ram! oj vad nöjd jag är med den, förutom då den döda pixeln i det vänstra översta hörnet.... har testat nån widget som kanske skulle funka men icke... vad göra? har apple någon pixelpolicy eller är det lönt å ringa å klaga.. Störs väl egentligen inte så mkt av den men det känns surt när man har spenderat så pass mkt pengar..

Annars är det frid och fröjd med att äga en mac, har suttit å sneglat på detta forum sedan macbooken lanserades och nu till skolstarten slog jag till!

Du ska naturligtvis lämna in den o fixa skärmen. Så länge du har Garanti så skall du utnyttja den vid behov. Inge snack imo. / Mikke

Man får räkna med att ha döda pixlar på en platt skärm. Min macbook har två, precis i gyllene snittet på var sin sida.

Jag tror inte att de byter en skärm med bara en död pixel. Inte en chans tyvärr. Här är deras pixelpolicy, fast den nämner bara "ett stort antal pixelfel".

"If you suspect your display contains a high number of pixel anomalies, take your Apple product to an Apple Authorized Service Provider for closer examination. There may be a charge for the evaluation."

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=22194

  • Medlem
  • 2006-10-01 09:34

Om du just har fått den så har du möjlighet att skicka tillbaks den utan någon anledning enl gällande konsumenträtt. Sedan kan du beställ en ny och hoppas att den inte har något pixelfel.

Ja, byt nu medan du kan för det blir svårt att få dom att göra något åt bara en död pixel. Du kanske inte störs av det men andrahandsvärdet sjunker nog ordentligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-02 20:44

ringde idag till apple care, blev erbjuden 500 kr antingen i grejer från applestore eller rätt i handen eller att de kommer å hämtar den och skickar en ny... valde en ny dator. Grym service av apple måste jag säga! får väl gå tillbaka till min stationära dumburk ett par veckor till alltså...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-02 20:55
Ursprungligen av krox:

ringde idag till apple care, blev erbjuden 500 kr antingen i grejer från applestore eller rätt i handen eller att de kommer å hämtar den och skickar en ny... valde en ny dator. Grym service av apple måste jag säga! får väl gå tillbaka till min stationära dumburk ett par veckor till alltså...

Brukar gå relativt fort att få en ny dator, så det är ingenting att oroa sig över tror jag.

finns väl ngn isostandard kring det där. tror det finns tre olika grupper där det framgår hur många pixlar av totala antalet som får vara döda, platta tvskärmar får ha flest (har för mig även tillsammans med budget dataskärmar), sen vanliga skärmar och sist och hårdast (får inte ha ngn död pixel) laptops och proffsskärmar.

minns inte riktigt vart jag läste om det men minns klart att laptops inte ska ha döda pixlar.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-07 00:27
Ursprungligen av hallogallo:

finns väl ngn isostandard kring det där. tror det finns tre olika grupper där det framgår hur många pixlar av totala antalet som får vara döda, platta tvskärmar får ha flest (har för mig även tillsammans med budget dataskärmar), sen vanliga skärmar och sist och hårdast (får inte ha ngn död pixel) laptops och proffsskärmar.

minns inte riktigt vart jag läste om det men minns klart att laptops inte ska ha döda pixlar.

Olika företag har olika pixelpolicy. Apple har en, för konsumenten, ganska kass policy, den är så kass att den inte ens är offentlig. Den finns i servicemanualerna som vi inte ska kunna titta i men de finns som bekant ute på internets bakgator.

  • Medlem
  • 2006-10-07 11:15
Ursprungligen av JockeBo:

Olika företag har olika pixelpolicy. Apple har en, för konsumenten, ganska kass policy, den är så kass att den inte ens är offentlig. Den finns i servicemanualerna som vi inte ska kunna titta i men de finns som bekant ute på internets bakgator.

I praktiken byter Apple nästan alltid en dator, så det är inget problem för konsumenten om du har läst något på internets bakgata.

Det är trist med döda pixlar, men man vänjer sig vid dem faktiskt. Fler än en skulle jag absolut inte acceptera, och snacket om att skärmar skulle bli löjligt dyra om man kasserade skärmar med döda pixlar är ett påhitt från branschen. Det är inte tillräckligt vanligt för att det skulle påverka priset i någon större grad. Förut var det säkert så, när en liten färgskärm kostade över tiotusen.

Ursprungligen av stfm:

...snacket om att skärmar skulle bli löjligt dyra om man kasserade skärmar med döda pixlar är ett påhitt från branschen. Det är inte tillräckligt vanligt för att det skulle påverka priset i någon större grad. Förut var det säkert så, när en liten färgskärm kostade över tiotusen.

Är det ett faktum eller en gissning? Jag skulle kanske försökt byta ut min macbook direkt i så fall, jag har ett par döda pixlar.

Nåja, man vänjer sig som sagt.

  • Medlem
  • 2006-10-08 15:14
Ursprungligen av Törstig:

Är det ett faktum eller en gissning? Jag skulle kanske försökt byta ut min macbook direkt i så fall, jag har ett par döda pixlar.

Nåja, man vänjer sig som sagt.

Gissning, baserad på fakta.

Man gör det ja, dessutom kan man märka över den med en svart penna (vattenbaserad). Det stör ju mest med en lysande prick.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-09 10:12

Jag skulle gärna byta ut min heldöda pixel mot en som bara fastnat i ett visst läge, dem kan man ofta få liv i, finns en widget man kan köra, eller ett antal filmklipp, som snabbt hoppar mellan att visa olika färger, har i många fall fått liv i sådana pixlar som fastnat.

http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/pixelfix.html

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-10 16:46

imorn kommer nog min nya dator, hade kvar min gamla macbook tills igår då tnt kom och hämtade den.. När jag pratade med supporten så sa de att det får förekomma 3 döda pixlar i en vit macbook 1.83 modell, men eftersom jag hade ångerrätten kvar så erbjöds jag av applestore att antingen få grejer för 500 kr, få 500 kr insatt på kontot eller att de bara bytte ut datorn... Valde juh att skicka tillbaka den, kändes som att andrahandsvärdet skulle droppa mer än 500 kr med en död pixel..

men vad vet jag, är jättenöjd över att de löste sig så snabbt.. tittar man på hur lång tid det tog för den första att lämna fabriken, 14 dagar efter beställningen och nu skruvade de ihop den på 2 dagar. grymt bra service av apple!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-26 00:13

Fick min macbook i måndags (23/10) och var så himla nöjd!!! Men sen så såg jag att en pixel var död på tisdagen (mitt på skärmen)...och sen så funkade det inte att skriva stora s med shift på onsdagen....blev ingen bokstav alls.

Blev lite ledsen över detta då datorn endast varit hemma 3 dagar, så det blev ett telefonsamtal till supporten. Kan bara säga att Apple har världens bästa support...-Javisst vi skickar en ny på direkten, med högsta prioritet!!!!:D

Visst datorn har några skavanker men kan bara säga att jag är ändå super nöjd, med datorn (när den funkar felfritt och nästan nu oxå) och med Apple som företag.

En glad switcher!!!:D

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-10-26 05:48

Apple har tidigare följt någon form av ISO-standard för det här med döda pixlar - en sådan standard rätt många följer. Jag tror det handlar om att man ska ha 6 döda pixlar eller 4 döda pixlar centralt placerade för att det ska börja bli aktuellt med någon form av utbyte eller kompensation.

Om nu Apple börjar dela ut gåvor (varor för 500 kr) och godkänna utbyten fast en dator bara har en död pixel så är det grymt bra. Det borde betyda att dom praktiserar en mycket mer generös policy än branschen gör generellt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-26 08:40
Ursprungligen av Warzaw:

Om nu Apple börjar dela ut gåvor (varor för 500 kr) och godkänna utbyten fast en dator bara har en död pixel så är det grymt bra. Det borde betyda att dom praktiserar en mycket mer generös policy än branschen gör generellt.

Vet inte om de ändrat någon policy...jag har precis som "krox" just fått datorn och har fortfarande returrätt...kanske detta bidar till att de så lätt skickar en ny. Vet inte hur de skulle varit om man fått besvär efter de 14 dagarna...men nöjd är jag!

Ursprungligen av heybab:

Vet inte om de ändrat någon policy...jag har precis som "krox" just fått datorn och har fortfarande returrätt...kanske detta bidar till att de så lätt skickar en ny. Vet inte hur de skulle varit om man fått besvär efter de 14 dagarna...men nöjd är jag!

Hanteringen är lite speciell när det rör sig om DOA (dead on arrival), då brukar i princip alla tillverkare byta ut varan direkt utan diskussion förutsatt att en utbytesvara finns i lager.

Sony har en ganska bra förklaring av vad ISO 13406-2 säger om pixelfel:
http://www.sony.se/view/ShowArticle.action?section=sv_SE_Products&article=1095156868495&productcategory=%2FComputing&site=odw_sv_SE

1
Bevaka tråden