Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rött vin i PowerBooken

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av en slumpmässig (fast logisk) anledning råkade jag hälla ett helt glas rött vin över min PowerBook. Vätskan träffade skärmen och ovandelen av tangentbordet. Jag drog ur strömkabeln samt batteriet och satte datorn som ett V upp och ner. Efter en 15 minuter provade jag att starta upp datorn igen. Allt gick bra, jag kom in och allt funkade som det skulle men efter ett tag fick jag nån form av kernelpanic med vit text på svart bakgrund. Jag höll in startknappen tills datorn dog. Provade att starta upp igen följt av 3 pip. Helt dött. Nån som har erfarenhet/tips?

Du skulle inte ha startat datorn innan en ordentlig rengöring.

Ursprungligen av Simon Templar:

Du skulle inte ha startat datorn innan en ordentlig rengöring.

så nu är det kört?

Ursprungligen av Andreas Bertilsson:

så nu är det kört?

Kan vara men lämna in den till någon som reparerar bärbara (till en rimlig kostnad) så kanske det finns en chans att den går att fixa.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-08-07 05:25

Inte helt säker men jag tror att 3 pip är när det är minnesfel. Så var det iaf för mig när jag installerat mitt nya defekta minne.

Det får bli att öppna upp den och gå på den tops och papper precis som efter din kaffebehandling. Öppnade och tog ut minnesmodulerna precis. Röda vindroppar lite här och var. Antar att det inte är det enda stället.

Hej igen
PowerBooken gick som en klocka kvällen efter att jag öppat upp den och rengjort på uppenbara ställen. Det som stör mig, och gör ont, är att det rann in vin bakom skärmen på nåt sätt vilket nu har torkat in och ligger som en gulorange ton i högra nederhörnet. Min fråga är: är det möjligt att lyfta av locket genom att lossa på de två skruvarna som sitter i nedankanten av skärmen och därmed komma åt att torka av insidan?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-25 17:44

Varför slog du på den efter 15 minuter? För mycket vin som hade hunnit ut i omlopp redan? Varför inte vänta tills den hade torkat till, hur snabbt det nu går i en rätt sluten dator.

Fint att den klarade sig.

Hur man öppnar den vet jag inte, TFT-skärmar innehåller väl flera lager av olika saker? Men borde ju gå att öppna upp själva skärmen på något vänster iaf när du väl kommer in i datorn. Finns kanske någon servicemanual från apple eller så som kan hjälpa dig en bit på vägen?

ja, varför starta efter 15 min? En blandning av panik och otålighet
Fanns en manual på pbfixit (som av nån anledning är borta) där man i princip måste tömma hela innandömet innan man kommer åt fästet till skärmen. Såg en annan manual från nån fånig sida som visade hur man ändrade bakgrundsfärg på lysande äpplet. Där skruvade man av ytterhöljet på locket genom att lossa de två skruvarna i nedankanten. Frågan är bara hur skärmen ser ut på baksidan, dvs om det ligger nån form av skyddsfilm över etc. Nån som vet?

Vitt vin borde du druckit, visst är det härligt med besserwissrar. Du kan säkert använda datorn ett tag till men sakta men säkert så kommer problemen smygande. Manauler finns på nätet. http://www.macfixit.com

jo, det är härligt med bessewissrar. tack och hej

1
Bevaka tråden