Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker långtidslagring

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-21 22:13

Vi har från en stor jubileumsfest c:a 40 GB med bilder och filmer som vi tänkte försöka bevara för framtiden. Har ni några rekommendationer om säkraste sättet?

Jag har funderat på att dels köpa en liten exern HD på c:a 80 GB och spara på den dels att bränna ut alltihop på ett tiotal DVD-RW. Vad jag har förstått så är det längre livslängd på en -RW än på en -R. Frågan är bara hur lång?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-21 22:27

Lite beroende på hur viktigt det är, men 2st normalstora hårddiskar i raid1, alltså identiskt innehåll, skulle jag lagra på.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-22 11:29

Kräver inte Raid att man har speciell programvara/hårdvara?
Vi vill undvika allt som är "special" eftersom informationen ska, förhoppningsvis, vara läsbar om 15-20 år eller helst ännu längre.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-22 13:07
Ursprungligen av Gunnar B:

Kräver inte Raid att man har speciell programvara/hårdvara?
Vi vill undvika allt som är "special" eftersom informationen ska, förhoppningsvis, vara läsbar om 15-20 år eller helst ännu längre.

Raid1, finns inbyggt i OS X att kunna göra det mellan partitioner behöver inte raid för att läsa upp innehållet , den bara skapar 2st identiska diskar. Men för att vara på den säkra sidan, lägg bara över datan till diskarna utan raid eller något.

Det stora problemet blir sedan när du ska läsa datan om 20år. Då ingen dator lär ha ett ATA/SATA-interface, vilket filsystem bör vara det mest användbara för framtiden och sådant.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-22 13:28

Och brända DVDer har bleknat:(

SVT's jubileumsfest?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-22 15:57
Ursprungligen av Johan S:

SVT's jubileumsfest?

Njaa, den här utspelade sig i slutet på maj i Norrköping och gällde 150 år, inte 50.:p

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 17:09

Skriv ut bilderna på papir skulle jag nog göra om jag ska bevara dem i 20 år.

  • Medlem
  • 2006-10-22 17:32

DVD-RAM är säkrast, men ingen vidare långsiktig standard kanske. Skivorna klarar sig minst 50 år i vilket fall... Hur de nu har kunnat testa det. Hårddiskar klarar sig vanligen ganska länge, men kan om man har otur krascha när som helst och är känsliga för magnetisk påvekan.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-22 18:10

Lägg på bättre DVD-R, typ Verbatim DataLife Plus, i 2 exemplar och förnya dessa vart femte år. Förvara på två olika platser. Brandskåp och sånt spelar ingen roll. Går en kopia sönder, gör du en ny av den andra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-22 21:34
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Lägg på bättre DVD-R, typ Verbatim DataLife Plus, i 2 exemplar och förnya dessa vart femte år. Förvara på två olika platser. Brandskåp och sånt spelar ingen roll. Går en kopia sönder, gör du en ny av den andra.

Det är något sådant jag lutar åt fast med en tredje kopia på en lös hårddisk.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Lägg på bättre DVD-R, typ Verbatim DataLife Plus, i 2 exemplar och förnya dessa vart femte år. Förvara på två olika platser. Brandskåp och sånt spelar ingen roll. Går en kopia sönder, gör du en ny av den andra.

Jag kan inte finna dessa DVD som du rekommenderar! Finns bara som CD!
Finns det några andra som ska vara mer långtidsbeständiga?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 12:39
Ursprungligen av MacWarrior:

Jag kan inte finna dessa DVD som du rekommenderar! Finns bara som CD!
Finns det några andra som ska vara mer långtidsbeständiga?

Typ här:
http://www.nae.se/visaart.php?art64=MzA2MzU=
Det står nog inte DataLife Plus på dem längre utan "Advanced AZO bla. bla." Det är hur som helst samma teknik.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 07:12

du kan skriva ut all data i binära siffror, använd VÄLDIGT liten text-storlek

förvara sen utskrifterna torrt, svalt och utan direkt ljus bör hålla åtminstonde några hundra år..

Skämt åsido, den allra mesta teknologi vi använder idag räcker inte 20 år.. :/ beklagligt men sant...

Jag har dock hört att band ska hålla längre, och jag vet att jag har lyssnat på 20 år gamla kasett-band utan problem
så kanske en dat eller dylikt?

Man får spara en maskin så att man med säkerhet kan läsa informationen om 20+ år.

Snarare föra över till nya format efter vart femte år eller så. Med andra ord är det läge att börja gå igenom alla ljudkassetter, disketter, vhs c-/video 8-band, pcm- och hifi-inspelade vhs-kassetter, zip-skivor osv.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 16:08
Ursprungligen av johan_tanying:

Snarare föra över till nya format efter vart femte år eller så. Med andra ord är det läge att börja gå igenom alla ljudkassetter, disketter, vhs c-/video 8-band, pcm- och hifi-inspelade vhs-kassetter, zip-skivor osv.

Rätt taktik!

Det påminner mig om kunden som fick servern och OnStream-bandaren stulen en söndag. Fullbackup gjord på fredag kväll. Banden på plats på måndag morgon. En ny server två timmar senare. Allt går som smort...förutom en liten detalj: OnStream går inte att få tag på längre. Tillverkaren hade kursat 1,5 år innan inbrottet. Det tog över en veckas detektivarbete att hitta en begagnad läsare via radannonser.
Ibland missar man väsentliga delar av backupstrategin.

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag har funderat på att dels köpa en liten exern HD på c:a 80 GB och spara på den dels att bränna ut alltihop på ett tiotal DVD-RW. Vad jag har förstått så är det längre livslängd på en -RW än på en -R. Frågan är bara hur lång?

Enligt Verbatim så är deras DVD+R mer långtidsbeständiga än deras DVD-RW. Jag antar att det är oberonde av fabrikat.

Hur det skiljer sej mellan DVD+R och DVD-R vet jag dock inte, men det kanske är någon annan här som vet?!

Ursprungligen av MacWarrior:

Hur det skiljer sej mellan DVD+R och DVD-R vet jag dock inte, men det kanske är någon annan här som vet?!

dvd+r har väl en smula bättre felkorrigering, så det borde rimligen bli mer tidsbeständigt.

hastigheten man bränner skivorna spelar också in för läsbarhet (över tid). jag brukar köra mina backuper så långsamt jag har har tålamod till för stunden...

1
Bevaka tråden