Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa egna hotfolders

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter ett script som fungera på följade vis, när man lägger en fil med specifik ändelse i mapp så skall ett program starta och skriva ut en sida och sedan radera filen. Går detta att göra i script eller behöver man något annat program?
Hoppas att ni förstod frågan.

Det du ska använda är Folder Actions.

Låter farligt att deleta nått efter ett "Skriv ut" kommando. Säker på att det är det du vill? Tänk om det är slut färg i patronen, eller slut papper, eller blir pappertrassel? Det är itne alla gånger som datorn får tillbaka ett felmeddelande...

Precis som Daniel säger...

Vad är det för filtyp du vill skriva ut?

Det är olika filer, och det är ingen fara att deleta filen, det skall bara vara en kopia, jag skall kolla folder Actions.

Hur får man scripet att skriva ut en sida i ett specifikt program?

Ursprungligen av moggearonsson:

Hur får man scripet att skriva ut en sida i ett specifikt program?

Det är bara i undantagsfall du kan styra utskriftsinställningarna i sådan detalj. Du får ge mer information om vilka filtyper och vilka program det handlar om du du vill ha bättre svar

Om du gör ett workflow i Automator så borde du kunna välja vilket program det ska öppnas med. Tyvärr gissar jag att man måste ta till AppleScript för att få det att skriva ut som man vill. Jag är lite för dålig på både Automator och AppleScript för att kunna hjälpa till mer konkret. De stora programpaketen (Adobe, Microsoft, mm) har dock en del färdiga Workflows som man kanske kan utgå från?

Vad det handlar om är, vi har en programvara som heter Flightcheck från Markzware. Det tar och kontrollera filer för typ dokumnet format, antal bilder, färger mm i ett dokument så det kan vara lite olika filer. Jag vill komma ifrån arbetsmomentet med att behöva strata programet och skriva ut en rapport. Tycker att detta borde gå via automatik på något sätt typ genom att stoppa filerna i en hotfolders. Vissa program har sådan fuktioner med inte detta.
Hoppas att jag kunde göra mig tydlig. Tacksam för svar.

Jag har inte arbetat med Markzware Flightcheck och vet därför inte om det är scriptbart, vilket är avgörande för om det går att skriva ut rapporten. Prova att starta Manusredigeraren, välj Öppna ordlista, välj Flightcheck och se vad det säger

Tjenare Morgan, Flightcheck är duktigt scriptbart. För en massa år sedan gjorde jag en hel del grejer med Applescript och flightcheck.
Kopplade på det som då hette "MarkzScout" för att automatisera hela kalaset.
Tror MS nu mera gått in i FlightCheck, i form av FlightCheck Designer. Har inte helt uppdaterat mig på det... Tror jag måste kika lite

Jag har kollat det du skrev Richard, och det kom upp en massa koder, Har sökt runt lite på webben för att få lite kunskap hur man skall göra ett script, men jag har lite svårt att förstå, finns det något färdigt script som man skulle kunna börja på istället för att börja blankt?
Vad jag är ute efter är en mapp så fort det läggs en en fil skall flightcheck öppna fil och skriva ut och sedan stänga ner filen och kasta den.

Hallå Mattias Tack för senast,

Nej det finns knappast ett helt färdigt script för det du efterlyser. I Library-mappen finns olika scripts som visar exmpel på hur man kan bevaka t.ex. inkommande filer med hjälp av mappkommandomanus (Folder Actions) men det visar bara ATT det ska reagera, inte HUR eller VAD som ska göras.

Innan du ger dig i kast med att lära dig AppleScript bör du vara medveten om att det är rätt svårt att skapa såna där saker, som samtidigt är riktigt tillförlitliga.

Visserligen talar jag nu i egen sak, men icke desto mindre så tycker jag du ska fundera på att anlita en AppleScript-konsult. Risken finns annars att du bränner flera arbetsveckor och ändå inte får det att funka riktigt så bra som du vill.

Innan du tar ställning till det kan du kanske söka lite på nätet. Med lite tur kanske det finns något script som du kan klippa och klistra lite i och få till det utan större besvär.

1
Bevaka tråden