Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari kraschar på 99mac

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte vad som är fel, men varje gång jag är inne på 99mac och surfar i forumen så stängs Safari ner nästan varje gång jag använder back-tangenten uppe i vänstra hörnet (visa föregående sida) vilket är ganska frustrerande. Om jag istället använder länkarna så funkar det alltid, men när man använder sökfunktionen och vill bläddra tillbaka till sina sökresultat måste man ju trycka på back-tangenten för att slippa göra om samma sökning igen. Obs detta händer endast på 99mac. Har någon upplevt samma sak som jag? Tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-16 13:32

Inga problem här.
Testa att kasta Plistfilen. Du hittar den "användare-bibliotek-preferences"

Yes!!

Det kan vara nån cache-fil som ballat ur.
Testa kasta Safari-mappen i hem—>Bibliotek—>Caches
Eller släng allt som finns i Caches-mappen. Skadar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 08:58

Skulle precis skriva ett likadant inlägg. Jag har också samma problem att Safari krachar på 99mac och bara på 99mac. Det känns lite märkligt att sajten tillägnad mac verkar vara så dåligt optimerad för Safari. Jag var lite osäker om det berodde på min särskilda dator men av ovanstående inlägg som beskriver exakt likadanda "symtom" drar jag slutsatsen att det är sajtens konstruktion som är orsaken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 10:09

Finns det ingen som är ansvarig för sajtens underhåll och konstruktion som kan kommentera safarikrachandet. Enligt ovanstående verkar problemet har funnit och f i n n s forfarande.
Det känns lite löjligt att en macsajt inte kan hantera safari på ett korrekt sätt. Om det nu finns eller inte finns någon lösning borde i alla fall de ansvariga kommentera problemet. I den gamla tråden kan i alla fall inte jag hitta någon rimlig förklaring.
På sajten Macpro.se finns en avdelning som kallas Skamvrån - passar 99mac in där?

99mac har bokstavligt talat tiotusentals besökare som använder Safari utan sådana problem, alltså är det mer sannolikt att problemen har sin orsak i någonting i systemen hos de som drabbas.

Personligen gissar jag liksom andra på att det är ett cache-fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 10:47

Problemet är ett cache-fel som enbart uppträder när man använder safari och enbart på 99mac, d.v.s kombinerat någon inställning i safari och någon kod på denna sajt får vissa safari att kracha alldeles för ofta - idag har min safari krachat 2 gånger.
Uppenbart måste länksystemet mellan sidorna ha någon märklig kodning att cachen och länkarna inte riktigt överensstämmer med varandra så att safari krachar. Det borde betyda att koden gör att under vissa förutsättningar påverkar Safari på ett inte önskvärt sätt. För även om alla inte har problemet verkar ju problemet bara finnas på denna sajt och någon borde kunna analysera och åtgärda problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 17:13

Bara för att utöka statistiken: Jag har samma problem. Å andra sidan har jag någon plugin eller två i min Safari, och det är egentligen att be om problem.

"99mac har bokstavligt talat tiotusentals besökare som använder Safari utan sådana problem, alltså är det mer sannolikt att problemen har sin orsak i någonting i systemen hos de som drabbas."

Jag förstår nog vad du menar, men det där är ett lite slarvigt uttalande. Nu har du helt enkelt definierat bort problemet...

*Ingen* sajt borde ju få Safari att krasha, oavsett innehåll, men det finns säkert en och annan bugg kvar som kan triggas under de mest obskyra kombinationerna av HTML/JavaScript/cache/Safariversion/OSXversion.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-09 19:36

Jag tycker att ni filtigt skall rapportera dessa fel till Apple, för en webbläsare skall aldrig krasha. Man vill inte som HTML kodare behöva ta hänsyn till buggar i webbläsare. Men jo, det finns garanterat lite knepigheter i koden även på 99mac, men dom är nog svåra att identifiera med safari-krash-problemet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-09 20:48

Jag har aldrig varit med om problemet som beskrivs, men jag säger som desh: Rapportera till Apple.

Det vore även intressant om ni kunde beskriva ett förlopp för att återskapa buggen. D.v.s. ett exakt sätt som gör att Safari kraschar, så kan vi andra testa och se vad som händer.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 20:54

Jag får fylla på statistiken, då. Samma problem här, mitt Safari har krashat ett tiotal gånger, så nu kör jag med IE. Känns fel.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-09 21:41
Ursprungligen av ElakPistol:

Jag får fylla på statistiken, då. Samma problem här, mitt Safari har krashat ett tiotal gånger, så nu kör jag med IE. Känns fel.

IE av alla webläsare!? :eek:

Jag tror nog att jag kan komma på minst 5 webläsare jag hellre skulle köra än den gamla reliken. Firefox, Camino eller Opera t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 17:17
Ursprungligen av hugin:

IE av alla webläsare!? :eek:

Jag tror nog att jag kan komma på minst 5 webläsare jag hellre skulle köra än den gamla reliken. Firefox, Camino eller Opera t.ex.

Sade ju att det känns fel.;) Försökte använda Firefox etc på min gamla iBook G3, men det var alldeles för segt för att vara värt det. Och IE var den enda webbläsaren jag hade kvar på datorn utöver Safari när jag kollade igår, så det fick bli den.

har samma problem, desvärre är det mer eller mindre slumpmässigt (öppnar jag samma trådar igen händer det oftast inget). Gissar på det är någon annons som stället till det på nått vänster

99mac krashar lite slumpvis på mina tre datorer också. Två är helt standardinställda, en kör med lite webbutvecklarplugins.

Självklart skickar jag in rapporter, men det här krashandet upplever jag inte på någon annan sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-15 13:47

För att addera ytterligare till ironin så funkar sajten utmärkt i mitt Internet Explorer på min Windows-PC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 02:49

Jag har, i likhet med uppenbarligen många andra, lärt mig att på denna sajt 99mac är det förenat med stora krachrisker att använda Safari och bläddra bakåt med de gängse kommandona, istället måste man direktklicka på överordnade länk eller liknande. Tyvärr händer det titt som tätt att jag glömmer detta och därför stundtals krachar Safari, mycket irriterande, särskilt som detta är en Macsajt och borde rimligen kunna hantera Safari.

Jag undrar därför, ännu en gång, om man kan få veta, av systemansvariga, om problemet med Safarikracherna kan/ska åtgärdas, alternativt, inte anses vara ett problem, alternativt så litet att det därför inte åtgärdas; eller innebär åtgärderna för att avhjälpa det hela sådana arbetsinsatser att de därför inte utförs.

Vad jag helt enkelt efterlyser är ett klargörande hur man ser på detta irritationsmoment för vissa av dess användare.

Jag har också problem med Safari (senaste versionen på väl uppdaterat system) som krashar. Jag har nog inte ändrat någonting i Safaris inställningar förutom att aktivera flik-surfning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-20 20:55

För mig händer det alltid när jag trycker på Back-knappen.

Tillägg: Men inte när om man kör senaste nattbygget.

1
Bevaka tråden