Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook Pro C2D (okt -06)

Tråden skapades och har fått 479 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag jag beställde/köpte jag min första Mac någonsin. En MacBook Pro C2D, 17-tum glossy samt en trådlös Mighty Mouse. Mina förväntningar är väldigt höga på denna nya mac värld.

Det kommer bli en lång väntan tills den leveras till dörren.

Senast redigerat 2006-10-24 16:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 16:18

beställde du den nya? - i så fall grattis, om inte makulera och beställ igen?

/Tangen

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 16:28
Ursprungligen av Tangen:

beställde du den nya? - i så fall grattis, om inte makulera och beställ igen?

/Tangen

De uppdaterade runt kl 15 och var klara runt 15:10 så man får väl anta att det är den nya.

Jag klurar också på att ta en, lite dyrt men det är ju ok specar.

Två frågor dock.

Glossy eller antiglareskärm?

Och eftersom det är 1x1GB i från början klurar jag på att avvakta med 1GB till tills senare och köpa från något annat ställe eftersom det ändå är billigare, men min fråga då är hur det är med dual channel istället (de som TROR kan avstå att svara), måste båda minnesmodulerna vara PRECIS LIKADANA eller är det egentligen någon annan faktor som bestämmer, typ att det räcker med att de har samma antal minneschip med samma storlek eller dylikt? Vet någon vilket märke som sitter i ifrån början för isf borde det ju gå att köpa ett likadant minne och vara säker på att det fungerar iaf?

Ursprungligen av Tangen:

beställde du den nya? - i så fall grattis, om inte makulera och beställ igen?

/Tangen

Jupp C2D. Färdig att skicka efter 7 - 10 dagar. Undrar när Airport Basestation kommer? Behöver en NU!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 16:55

trevligt...

Kolla efter en beggad Aextreme

Jag har beställt 15"-varianten nu, men jag tog med 2x1GB det skiljde inte så mycket i pris att köpa det någon annan stans så då kunde det vara värt det att få det gjort.

Skickas senast 30 oktober, levereras senast 8 november, låter ganska preliminärt än så länge.

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Jag har beställt 15"-varianten nu, men jag tog med 2x1GB det skiljde inte så mycket i pris att köpa det någon annan stans så då kunde det vara värt det att få det gjort.

Skickas senast 30 oktober, levereras senast 8 november, låter ganska preliminärt än så länge.

För mig:
Beräknas skickas senast Nov 7, 2006
Beräknas levereras senast Nov 16, 2006

Jag som vill ha macen NU!

  • Medlem
  • 2006-10-24 19:15
Ursprungligen av PeteDandy:

För mig:
Beräknas skickas senast Nov 7, 2006
Beräknas levereras senast Nov 16, 2006

Jag som vill ha macen NU!

Va trevligt! Jag ser du upplever litet barn syndrom Ja ni vet barnen som säger JAG VILL JAG VILL JAG VILL

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 23:29
Ursprungligen av PeteDandy:

För mig:
Beräknas skickas senast Nov 7, 2006
Beräknas levereras senast Nov 16, 2006

Jag som vill ha macen NU!

Samma maskin eller 17"? Surt om det hinner bli längre o längre tid eftersom jag inte lär beställa en idag.. Skall fylla på kontot lite först om det nu blir en =P

Ursprungligen av Hagge:

Samma maskin eller 17"? Surt om det hinner bli längre o längre tid eftersom jag inte lär beställa en idag.. Skall fylla på kontot lite först om det nu blir en =P

Beställde 17-tums standard med glossy skärm. 15 tummarn går lite fortare att få hem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 17:21

Jag vill också köpa men syster har visst inget mecenatkort just nu och deras datorsystem är sönderbajsat och det är 48 timmars leveranstid ;/

Jag tog mig friheten att göra om tråden till en klassisk "Tråden för alla som beställt..." så kan ni lyckostar hänga här och jämföra paketspårningar och orderstatus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 21:42

Hallå alla!
en liten fråga angående de olika macbook pro modellerna, funderar på att köpa bas modellen, men det enda problemet är minnet på grafik kortet, kan man uppgradera det till 256 eller blir det mer lönsamt att köpa den dyrare versionen?
Eller behövs det bättre grafik kortet överhuvudtaget?
spelar inte så mycke spel men om det händer så blir det typ half life, wow osv.
tacksam för svar,
Boaman

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 23:47
Ursprungligen av boaman:

Hallå alla!
en liten fråga angående de olika macbook pro modellerna, funderar på att köpa bas modellen, men det enda problemet är minnet på grafik kortet, kan man uppgradera det till 256 eller blir det mer lönsamt att köpa den dyrare versionen?
Eller behövs det bättre grafik kortet överhuvudtaget?
spelar inte så mycke spel men om det händer så blir det typ half life, wow osv.
tacksam för svar,
Boaman

Som sagt, jag tycker inte det är värt 3300kr i prisskillnad, vilket är ungefär vad jag ser det som. 200kr kanske det hade varit värt.. Eller max 500 för att jag gärna vill ha det

Jag TROR att det här med mycket grafikminne framförallt var ett problem förr i tiden, då det dessutom råkade slumpa sig som så att grafikkorten hade lite minne (säg 8MB.)
Då var det ett större problem eftersom bussen som grafikkortet satt på var långsammare och det ledde såklart till prestandaförluster att skicka saker via PCI eller tidig AGP jämfört med att utnyttja minnet direkt på grafikkortet. Med dagens bussar är ju dock bandbredden mycket högre så jag har fått för mig att det inte spelar särskilt stor roll längre. Letar benchmarks dock.

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1896684,00.asp Har lite specar på desktopversionerna. Såg även någon review med x1600 mobile vs nv6600 go och i 3dmark05 är x1600 mycket bättre än nv6600 go.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=39568
Diskuterar diverse grafikkort och videominne, han menar att normala gamers klarar sig med 128MB.. Vad man sedan räknas till med ett X1600 vettefan.

Annan benchmark av x1600 mobility vs nv6600 go.
http://www.legitreviews.com/article/272/3/

http://www.pcper.com/article.php?aid=188

Senast redigerat 2006-10-25 00:21

Kan också säga att min 6 månaders väntan är över... nu får man känna frukten av sin väntan.

Kommer även att bli min första (Intel) mac... hade en Powerbook G4 Titan i någon månad tidigare i våras bara för att testa.

Jag beställde den "lilla" MBPn då jag inte riktigt kunde se vitsen med mellanmodellen. Jag tog standardversionen och beställde även med ett Tucano second skin (den där bruna.. kommer inte ihåg vad den heter). Beställde även med en DVI>Videoadapter och iWork'06.

Längtar verkligen... hoppas att den kommer någon vecka innan den 31 november så man får tid att göra en snygg presentation till det nationella provet i Svenska B (den muntliga delen).

  • Oregistrerad
  • 2006-10-24 22:11

15.4" 2.16GHz standardmodellen här. Ändrade bara till OS på engelska

mumma!

order skickas 30 okt eller tidigare
lev 8 nov eller tidigare

... jag hoppas på tidigare, tycker jag har väntat länge nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 23:04

En sak till, om man köper en mbp från USA, vad blir skillnaderna?
Blir det bara språk på tangentbord och OS eller blir det helt andra kablar och sånt också?
Vore ju intressant att veta

Är det olika OS nuförtiden? jag hade fått för mig att man bytte språk med en liten ikon längst upp i högerhörnet, är det inte så längre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-25 00:11
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Är det olika OS nuförtiden? jag hade fått för mig att man bytte språk med en liten ikon längst upp i högerhörnet, är det inte så längre?

Någon som vet om så är fallet? Att enda skillnaden isf blir ett engelsk tangentbord?

Gratulerar till alla er som bestämt er för att köpa en ny underbar dator! Ska jag beställa?

Kompisen på IRC: "Man köper INTE en dator för 28000:-".. Jag blir så trött, suck. Måste jag rättfärdiga precis varenda inköp jag gör? Kalla mig idiot, jag köper vad €&@§ jag vill. Jaja, lite OT. Är bara arg nu, sorry..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-10-25 08:10
Ursprungligen av boaman:

Någon som vet om så är fallet? Att enda skillnaden isf blir ett engelsk tangentbord?

OS är språkoberoende, det är tangentbordet som ändras

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 23:26

Två frågor:
Är det någon som har koll på om det är någon ide att bry sig huruvida det är 128MB eller 256MB grafikminne överhuvudtaget? Jag vet att Core Image utnyttjar grafikminnet men det kanske kan använda "texturer" över vanliga minnet också? Och PCI-express är ju inte särskilt långsamt... (Inte minnesbandbredden heller för den delen.)

2GB ram vill man väl ha, men känns inte som jag tycker det är värt 3300kr för att få 256MB grafikminne istället, däremot borde det vara standard. CPU-hastigheten bryr jag mig nämligen inte alls om. 1.5GHz single core hade antagligen fungerat rätt bra också om jag fick bestämma, men grafikkortet får gärna vara så bra som det bara kan vara.

Sedan är det ju det där med om man skall ha glossy eller antiglareskärm. Glossy är mest värt trots reflektioner? På hemmaplan kan man ju ställa den så de inte stör särskilt mycket, ute är det ju svårare men hur stor skillnad är det? På tåg eller så om man åker sådant i framtiden kanske en antiglarevariant också är bättre men frågan är om det väger upp skillnaden på hemmaplan?

http://www.tuaw.com/2006/06/05/which-screen-to-choose-glossy-or-matte/
Verkar besvara det rätt bra.

Till framtida inköp/tillbehör hör såklart tangentbord och mus (finns redan), firewiredisklåda (diskar finnas redan) och förr eller senare en extern skärm.

Senast redigerat 2006-10-25 00:31
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-10-25 04:03

Köp! Han/hon är säkert bara avundsjuk.
Du kan berätta om hon som FICK en i födelsedagspresent av sin pc-gillande datatekniker för en månad sen, och som gjorde honom så fattig att han inte har råd att skaffa en egen ny dator!

Jag måste ha gjort nåt riktigt bra!

  • Oregistrerad
  • 2006-10-25 09:31

Yes. Då var 2.16ghz, 15" standard med glossy beställd! Känns oerhört bra.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-25 11:10

Beställde en MacBook Pro, 15-inch, 2.33GHz Intel med Glossy i dag nu kommer den jobbiga väntan innan man får hem den bara….:confused:

Min första riktiga Mac på väg!
Blev en 2.16ghz, 15" standard med glossy.
Har lekt med en Powermac G4 400Mhz som jag köppte för lite pengar i våras och fastna direkt för OSX Kommer bli intresant och se hur detta blir.
Skall ialla fall skickas senast 30/10 och levereras senast 9/11

Beställde igår. En 15'' 2.33Ghz, non-glossy, 120 GB, 2 GB RAM + Mighty + Aparture + Airport Express
Leverans den 8:e November. Hur f*n skall det gå att vänta så länge..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-26 14:02

Efter flera år här... utan dator hemma men med G5:or på jobbet så har jag äntligen beställt min första egna MAC!!!!
En 15'' 2.33Ghz, glossy, 160 GB, 2 GB RAM, äpple-care.....

The heat is on!!!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-10-26 15:31

Nu är snart mina 5 månader med 333Mhz iMac och OS9/Debian över!
Impulsköpte just en 17" MBP med allt standard (inte glossy heller).
Beräknad leverans 20:e November. Så jag tvingas stå ut en månad till med iMacen men nu har jag ju äntligen någonting att längta efter.

Skulle beställt den billigaste men det var ju bara ett par tusen kronor upp till dubbla ram och grafikminne, sen var det ju bara några tusen upp till 17" också visst så det råkade bli en sån. Ska bli intressant att se hur jag ska ha råd med hyran nu som fattig student. Men det löser sig senare :P.

Någon som har fått sin MBP ivägskickad från fabrik än?

Bevaka tråden