Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte skriva ut - hp laserjet 2100

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Har ett problem som kanske någon känner igen och kanske har löst...

Vi har på kontoret en laserjet 2100, som är kopplad till nätverket via en router.

Skrivaren fungerar kanon så länge man skriver ut från en Windowsdator, men när jag, eller min kollega, vill skriva ut från senaste versionen av OS X, med senaste drivrutinen installerad, så går det inte alls.

Vi försöker skriva ut via lpd, och skrivaren hittas. Men vid utskrift får vi precis samma fel, på två olika macar med två års åldersskillnad mellan... Första sidan som kommer ut har lite skräptecken i överkant, står något om adobe ps och så massa konstiga tecken, och sedan skriver skrivaren ut blanka papper tills man väljer cancel på den.

Såväl lpd som ethertalk verkar vara aktiverat på den.

Hjälp uppskattas, då det är ohållbart att pdf:a allt för att skriva ut från pecen...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-19 16:05

Du försöker skriva ut postscript på en 2100 utan PS. Prova att köra via Ghostscript i OS X så bör det funka. (Se om du kan välja en vanlig 2100)

Ok - låter rimligt, ,men frågan är varför en drivrutin från HP till deras skrivare som uppenbarligen saknar ps väljer att sända datan som ps?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 16:30

För att den såldes med och utan PS kanske? Många av hp's skrivare säljs både med och utan PS.

Men borde det inte finnas två olika drivrutiner i så fall? En att använda för versionen med ps, och en för den utan?

Min Pixma jag har hemma har ju tveksamt postscript, och den kan jag utan problem skriva ut från, så det borde väl att kunna gå att skriva ut från denna utan vidare konstiga hacks?

Fast det kanske inte är så märkvärdigt som jag oroar mig för med ghostscript - minns bara att gs på sun-stationerna på lth var sjukt bökigt...

Jag har haft en LaserJet 2100 i många år, och har skrivit ut från både PC och Mac utan några problem...

Bidrar ju inte till att hjälpa trådskaparen, tyvärr... men ville bara berätta att det kan fungera... utan några extraprogram...

Samma här inga problem.
Men jag har inte uppdaterat någon drivrutin till 2100:an på något år.
Den jag har installerad heter "ljmonoinstaller-sw.sit". Den laddade jag ner i dec. 2005. Jag sitter på en PC nu så jag kan inte se vad det är för version. Men är du säker att du laddade ner den version som är för nätverksskrivare? För 2100: an fanns både för nätverk och parallell med och utan postscript.

Ok - ska söka mer på den engelska sidan och se om jag hittar något som passar...

Ni som fått det att fungera - har ni haft den kopplad lokalt eller har ni skrivit ut via nätverket...?

Vh

scoot

Ursprungligen av scooterbabe:

Ok - ska söka mer på den engelska sidan och se om jag hittar något som passar...

Ni som fått det att fungera - har ni haft den kopplad lokalt eller har ni skrivit ut via nätverket...?

Vh

scoot

Precis som du nätverk via en router

Jag också, i nätverk via en router.

Ingen som har kvar den specifika ppd:n som användes? Det enda jag kan hitta på hp's sida är nämligen ett installationsprogram, universal binary, uppdaterat i början av sommaren, på 15 MB, eller något för OS 9...

Kan ju vara så att det är ett fel i drivisen som ersatt tidigare...

Filnamnet på OS9-versionen låter bekant: ljMonoEN.sit

Ska se om det går att får ur ppdn manuellt ur den...

Nope - fungerade inte det heller...

Ok - då tror jag att jag verkligen har testat allt möjligt, inklusive en ghostscript-ppd som jag hittade på någon linux-sida, utan positivt resultat... Vad rekommenderas nu?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-23 10:09

Prova med att konfigurera den som en annan äldre laserjet (III eller IV) utan postcript, dvs via GIMP-Print.. Det som kan hända är att du tappar viss funktionallitet i nyare versioner av PCL men det bordet fungera.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-23 10:16

Det slår mig vissa saker nu:
1. Kan du kolla om skrivaren har PostScript eller ej ?? Skriv ut en konfigurationssida!
2. Vilken drivis används av Windowsdatorerna ?? PCL eller PS ??

Om den har ps så kan det vara att den inte lyckas autodetektera PCL/PS. Kolla skrivarinställingarna på konfigurationssidan.

Kan inte se vad som används av windowsdatorerna, men det PCL står det någonstans på sidan med information över skrivaren - sliter med att försöka hitta var man skriver ut en testsida...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-23 13:18

Dokumentation finns på HP:s hemsida. Det brukar vara så att det kommer ut en vid tillslag om den är så konfigurerad, annars någon tangentkombination.

Det bruka framgå på XP om det är PCL eller PS ofta i redan skrivarnamnet. Annars titta i egenskaper för skrivaren.

Jag har dessvärre inte tillgång till pecedatorerna, men jag lyckades skriva ut en testsida från den, kors i taket!

Men det framgår ingenting om postscript eller ikke postscript i den utskriften - bara att localtalk är aktiverat och lite annan information...

Kan det vara bättre att skriva ut med gimp, och hur gör man det?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-23 17:01

LocalTalk... menar du EtherTalk ?? I så fall borde det vara en PS skrivare. Dock tror jag att man kan stänga av PS i skrivaren, eller tvinga den till att tolka allt som PCL. Normalt skall en HP med PS kunna avgöra själv om det är PCL eller PS som kommer.

Du kan be en PC användare att skriva ut en testsida, så den skall det framgå vilken drivrutin den använder, PCL eller PS

Välj en Laserjet III eller IV med Gimp print i systeminställningarna och konfigurera upp nätverksadressen på samma sätt som du gjorde för 2100

Oui! Den har såväl ether- som localtalk, villket jag tolkar som appletalk. Den dyker dock inte upp under appletalkskrivare när man ska välja skrivare att installera...

Det här med Gimp print - jag tror det skulle kunna fungera, men hur tusan väljer man Gimp någonstans? Antingen är jag korkad, blind eller så har jag slängt Gimp (right) när jag städade ur onödiga ppder.... :/

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-24 10:00

AppleTalk kan vara avstängt. Jag lutar mer och mer åt att problemet sitter i skrivaren och dess inställningar, en djupdykning i manualen vore nog en bra början.

Jag är lat och har nog med disk så jag städar aldrig bort skrivardrivisar, varianterna med Gimp-print finns i listan. Du kanske måste rota fram CD/DVD:n och installera om. (drviisarna alltså)

Jag skulle börja med att läsa manualen och se till att få ut en utskrift med alla inställningarna så att du kan se om PS är aktivt eller ej.

Nästa steg i felsökningen:

Vi testade att dela ut skrivaren från windows, och valde den i skrivarinställningarna och gav den samma drivrutin som tidigare; senaste från HP d v s.

Vad tror ni händer? Precis samma fel som tidigare

Felet ser ut så här (5 rader i toppen av varje A4):

%!PS-Adobe-3.0
%RBINumCopies: 1
%%PÅages: (atend)
%APL_DSC_Encoding: UTF8
%%Title:

Pecen verkar inte använda en drivrutin, utan ett program som heter "hp universal print driver"...

Om jag förstått det rätt så fungerade skrivaren fram tills du uppgraderade till senaste version, därefter fick du problem? I så såfall borde det inte vara skrivaren.
Drivrutinen som jag nämnde tidigare borde gå att använda "ljmonoinstaller-sw.sit". Jag har en lite äldre drivrutin på min Mac som jag tittade på igår och den innehåller både drivrutin för OS9 och OSX.
Men denna som jag har liggande på PC:n tror jag är nyare. (Det går inte att kontrollera på PC:n).
Vill du så kan du skicka mig ett mail med en adress som kan ta emot bifogad fil på minst 5,5 Mb.
Så får du något att prova.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-24 11:43
Ursprungligen av Skummi:

Om jag förstått det rätt så fungerade skrivaren fram tills du uppgraderade till senaste version, därefter fick du problem? I så såfall borde det inte vara skrivaren.
Drivrutinen som jag nämnde tidigare borde gå att använda "ljmonoinstaller-sw.sit". Jag har en lite äldre drivrutin på min Mac som jag tittade på igår och den innehåller både drivrutin för OS9 och OSX.
Men denna som jag har liggande på PC:n tror jag är nyare. (Det går inte att kontrollera på PC:n).
Vill du så kan du skicka mig ett mail med en adress som kan ta emot bifogad fil på minst 5,5 Mb.
Så får du något att prova.

Jag har nog uppfattat det så att den aldrig har fungerat på mac:en oavsett drivisversion.

"HP universal printer driver" är just en drivrutin och jag kan sätta rätt mycket pengar på att den kör PCL. När du delar ut en skrivare från Windows så används klientens drivrutin (dvs din Mac:s) om det inte är samma OS på clienten serverns används.

Om du trycker ner bägge knapparna samtidigt när skrivaren är tillslagen så skrivs konfigurationssidan ut

Ursprungligen av gpd:

Om du trycker ner bägge knapparna samtidigt när skrivaren är tillslagen så skrivs konfigurationssidan ut

Jeps - det lyckades jag hitta igår i manualen jag laddade ner, och i denna står det faktiskt PCL under "Installerade typer och tillbehör: PCL (19990105)...

Nope - jag har aldrig fått det att fungera, men det finns personer här ovan som med äldre drivisar har fått det att fungera... Därför antog jag att det var fel i den aktuella drivrutinen, men att kanske ingen märkt det än eftersom det är en gammal skrivare och OS X-användare ju självklart använder det nyaste

Min mail är victor snabelisnabela touchplaymusic.com

Tackar på förhand!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-24 12:24

OK, står det någonting om PostScript ??

Det som är lite tråkigt med den här skrivaren är att den inte, av kostnadsskäl, har någon frontpanel utan jag tror att man behöver använda en windows utility för vissa inställningar, har dock inte hunnit kolla i dokumentationen.

Du kan även prova med generic/universal/allmän(vad den nu heter igen) postrscriptskrivare på Mac:en

Det står ingenting alls om Postscript... Och det funkar inte med allmän, eller LaserWriter 4, heller

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-10-24 12:47

Troligen så har du ingen posrscript tolk installeras i skrivaren,. den borde vara listad på konfigurataionssidan. Sista försöket är att titta efter rentf ysiskt om du har en PS modul installerad.

Titta här:
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=115&prodSeriesId=25469&prodTypeId=18972&prodSeriesId=25469&objectID=bpl05943

Eftersom du har Ethernet och AppleTalk så bör du ha en 2100TN, vilka jag trodde hade PS som standard, men jag kan ha fel. Utan PS modul så är det LaserJet xx + GimpPrint som gäller.

Bevaka tråden