Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskproblem i Mac Mini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 08:03

Har ett litet problem med min mini 1.27 eller litet det kanske är stort Skulle köra skivkontroll som ja tyvärr ej gjort på ett tag, och då får ja se med röd text!!! Enheten har rapporterat stora fel till skivkontroll säkerhetskoopiera så mkt du kan och byt enhet.
Hm....Disken funkar utan problem märker ingen seg het kör senaste OS X uppdaterar så fort det kommer nytt.
provade lägga in systemet på nytt (arkivera och installera) men samma resultat....
ÄR hårddisken på väg att ge upp? kollar man i "om denna dator"! får man fram följande info 8se nedan) Frågan är det någon ide att flytta över allt och formatera om Jobbigt jobbigt o krånglift....

ST9808210A:

Kapacitet: 74.53 GB
Modell: ST9808210A
Revision: 3.04
Serienummer: 3LF0LB6N
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Nej
S.M.A.R.T.-status: Misslyckades
Enheter:
Macintosh HD:
Kapacitet: 74.41 GB
Tillgängligt: 12.45 GB
Skrivbar: Ja

Det låter som ett utmärkt tillfälle att skaffa en extern firewire-hårddisk och flytta över dina viktiga filer dit. Du kan kopiera hela din hårddisk med t ex "SuperDuper" men risken är ju stor att du får med skadade filer. Du kan sedan använda firewire-hårddisken som systemdisk och få en större och snabbare hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-06 08:16

Hårddisken är på väg att ta slut alltså? går inte laga med formatering eller så?
Jag hade hoppas på att det gick att fixa med skivverktyg eller nåt annat verktyg...
Typiskt garnatin har gått ut för nån månad sedan...det skulle tydligen hålla 1 år bara;-)

Nej det är inte helt säkert. Det kanske räcker med att formatera om den.

Min hd gör likadant. Visar röd varningstext. Körde hardware. Då försvann varningstexten.

Förlåt. Jag menar Apple-Hardware-test. Har även installerat SMARTReport för att hålla koll på hårddisken.

http://homepage.mac.com/julianmayer/

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 19:55

Den röda texten försvann efter att jag körde DW, utan att ange fel eller nånting...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 00:09

Antagligen så kommer den röda texten för att OS X inte kan verifiera S.M.A.R.T Status på disken. Det är ju trevligt att säga ifrån, om än i onödan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-24 11:18

Om du har börjat få SMART-fel på din disk kommer den att ge sig inom 6 månader. Jag rekommenderar att du köper en extern disk och tar backup mot den regelbundet.

När din interna disk krånglar såpass att du vill byta är inte det alls svårt. Jag har gjort det på min G4 Mini.

1
Bevaka tråden