Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge är dagens Mac Mini "aktuell"

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena. När blir det för sent o köpa en Mac Mini?
Tänkte köpa en nu men undrar om det skulle komma någon uppdatering så man inte tappar sog o köper en "gammal" modell.

Tacksam för alla svar.

Antingen kommer det en uppdatering, eller så läggs modellen ned. Bara Apple vet än så länge. Och bara du vet om du behöver en dator nu eller inte. Om inte, köp inte. Om du behöver en, köp.

Och även om du köper en och det sen kommer en ny modell blir din inte inaktuell förrän du själv slutar använda den.

Jag vet, det här är ett goddag-yxskaft-svar, men allt annat är bara gissningar och spekulation. Min gissning, om du vill ha den, är att Mac mini kommer leva kvar ett bra tag till men bara få mindre uppdateringar, typ aningens snabbare CPU, aningen större HD etc.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 18:06

Varför skulle Minin läggas ner? Den kommer förmodligen att ligga efter övriga modeller. Kan du vänta 2-3 veckor så gör det. Apple kommer säkert med något nytt inför julhandeln.

Ursprungligen av bossep:

Varför skulle Minin läggas ner?

Förr eller senare försvinner den, det sker med alla modeller av allting. Men om det sker nästa år eller om 5 eller tio, det vet ingen idag.

  • Medlem
  • 2006-10-23 06:17
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Förr eller senare försvinner den, det sker med alla modeller av allting. Men om det sker nästa år eller om 5 eller tio, det vet ingen idag.

Som jämförelse kan nämnas att Porsche 911 presenterades för första gången 1964 och har hela tiden kommit i nya modeller sedan dess. Jag vet att detta är ett extremt exempel! Men man vet aldrig hur länge en modell finns kvar. I fallet med Porschen har den varit "dödförklarad" ett antal gånger av företaget själva. Men produktionen har aldrig kagts ner.Så ingen vet när eller om det kommer nya varianter på Minin.
Den som lever får Te sa kinesen.

  • Medlem
  • 2006-10-22 18:15

Men faktum är att det kommer nya produkter hela tiden. Inom alla segment. Bilar, båtar, kläder, datorer, whatever! Det kommer alltid att komma nya modeller. Och vill man ligga i spetsen hela tiden kostar det en jäkla massa pengar! Troligtvis är det bara Apples ledning som vet om eller när det kommer uppdateringar till Minin. Om du vill ha en med lite mer klös i så köp 1.83 Ghz med 2 GB ram.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 19:27
Ursprungligen av Dalle:

Men faktum är att det kommer nya produkter hela tiden. Inom alla segment. Bilar, båtar, kläder, datorer, whatever! Det kommer alltid att komma nya modeller. Och vill man ligga i spetsen hela tiden kostar det en jäkla massa pengar! Troligtvis är det bara Apples ledning som vet om eller när det kommer uppdateringar till Minin. Om du vill ha en med lite mer klös i så köp 1.83 Ghz med 2 GB ram.

Helt riktigt. Men Minin är nog här för att stanna flera år till. Som jag redan skrivit tror jag inte att den kommer att 'lyftas'. Den får Core2Duo när iMac osv upp har fått något fräschare. Den är relativt långsam. Jag har letat efter en jämförelse med G4 med dubbla 1.8GHz cpu och ATI 9800Pro kort. Min fråga är nämligen om en Mini skulle äta min G4 som frukost eller inte?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-10-22 22:02

Personligen väntar jag tills Leopard släpps, det känns lite att den kommer få några uppfräschningar (kanske t.om. Core 2 Duo) tills dess

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 00:06

Altså det som kan bli Mac Minins svaghet i framtiden är ju grafikkortet. Annars är det ju en riktigt kraftfull dator och en trög disk har aldrig varit en riktig show-stopper (men kan irritera en del).

Ibland är det så at Apple är riktigt jävliga och låter kunder som man var så god vänn med för nån väcka sedan gå i graven helt plötsligt. Men Minin är en så stark produkt i Apples portfölj (det är ju två av sex stationära, om man är lite slug och räknar Mac Pro som en konfiguration och inte millioner som Apple vill).

Inte en chans att uppgraderingen til Leopard kommer att lämna Mini och Mac Book ägare ute i kylan (nu hamnar sällan Mac Book ägare i kylan, såvida maskinen inte är i vila eller avtängd).

Altså jag tycker att en Mini är en mycket bra investering just nu, speciellt efter som processorn sitter i sockel. Dyrt ram minne är det ju på både iMac och Pro också.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 13:08

Min gissning är att MacMini inte kommer uppdateras före januari. Så om du behöver en köp. det gjorde jag precis.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-31 18:10

Tror Minin aldrig kommer få ett grafikkort värt att nämna, något enklare kanske. Hela dess koncept består ju av att den är liten, enkel, portabel, prisvärd och "Apple".

Den kommer nog att få senaste processor, cd/dvd - läsare hela tiden och möjligen lite ändrar design under tiden, men knappast mycket mer.

1
Bevaka tråden