Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött PB 17" 1 Ghz! Vad göra?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-22 21:53

Jag har en Powebook 17" 1 Ghz som börja gå mot ålderns höst. Har haft den i snart fyra år och nu börjar den funka riktigt dåligt. Hänger sig på Safari om det är det enda program jag kör och häner sig även på VLC. Har 2GB i ram så det borde nog räcka.
Fläkten låter väldigt illa när jag kör CD-rom spel.

Vad kan man göra?

Omformaterar man hårddiskar nuförtiden?

Rensa hårddisken med xupport eller cocktail och stäng av spotlights indexering om du inte verkligen behöver den vill säga.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-23 08:52

Om datorn bara låser sig och inte vaknar utan att starta om är det med stor sannolikhet hårdvarufel. RAM eller hårddisk.

Du kan kolla hur bra minnet mår med:
http://www.memtestosx.org/

Att testa att installera om kan vara bra det också. Att stänga av Spotlight behövs nog inte på en 1GHz PB. Den ska klara det utan problem.

Ursprungligen av Sidde:

Att testa att installera om kan vara bra det också. Att stänga av Spotlight behövs nog inte på en 1GHz PB. Den ska klara det utan problem.

Spotlights indexering segar ned snabbare datorer än 1Ghz powerbooks.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-23 14:50
Ursprungligen av Simon Templar:

Spotlights indexering segar ned snabbare datorer än 1Ghz powerbooks.

Den indexerar inte så ofta. Så att det drar kraft är ju relativt. Dashboard drar mycket mer kraft utav datorn än vad Spotlight gör. Allafall på min 1GHz Powerbook.

Ursprungligen av SvenD:

Måste säga att jag är lite okunnig på hur jag stänger av Spotlights...

Ladda hem Spotless 1.1: http://www.fixamac.net/software/index.html!

  • Medlem
  • 2006-10-23 11:28

Har nu provat med Xupport och Cocktail. Cocktail hänger sig som övriga program. Xupport går igång, men sedan snurrar bara den "randiga raden". Den har nu rullat på i ett par timmar och jag är osäker på om den verkligen åstadkommer något. Den verkar aldrig komma i mål.

Vad göra då?

Måste säga att jag är lite okunnig på hur jag stänger av Spotlights...

  • Medlem
  • 2006-10-23 17:55

Nu har jag kört Spotless 1.1.
Det kanske gav en viss skillnad, men fortfarande är det som om internminnet är halverat elller ännu mindre.

Får väl prova http://www.memtestosx.org/
annars vet jag inte vad jag ska göra. Får väl lämna in den för undersökning.
Fast vet inte om det är värt det...

  • Medlem
  • 2006-10-23 19:05

Kör nu memtest men det går EXTREMT långsamt. Dessutom rullar fläkten igång som inte låter speciellt bra...

Vad tror ni fäkt byte kostar?
Och vad tror ni mer att man ska göra?

Jag vet vad du kan göra:rolleyes:
Sälj den till mig för en 5 hundring

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 19:36

Pröva att göra ett nytt admin-konto och logga in där och se om allt går lika långsamt eller om det går bättre därifrån. Prova även att köra Cocktail därifrån. Testa även om det fungerar bättre från en systemskiva. Har du Tiger och en Firewire-disk så clona över allt till FW-disken, (med tex SuperDuper), gör en ren installation och låt flyttassistenten flytta tillbaka användare och program. Har haft liknande problem på äldre datorer som jag fixat och det mesta brukar lösa sig efter en ordenlig ominstallation.

1
Bevaka tråden