Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ljudet att funka med Skype-videokonferens

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Laddade just ner Skypes beta
http://www.skype.com/download/skype/macosx/20beta.html
för att försöka få videokonferens med en PC-polare att fungera. Klart bästa försöket hittills med tanke på att jag såg honom i hyfsad kvalitet och även hörde honom. Problemet var bara att han inte kunde höra mig - däremot så han mig.

Jag änvänder en Panasonic DV-kamera (GS3) kopplad till datorn via Fire Wire och med t ex iChat tar den både bild och ljud från kameran utan problem. Nu verkade mikrofonen vara helt satt ut spel - det hörs ingenting. Har även testat att koppla in ett enkelt headset inpluggat med mini-tele på baksidan av min G5:a och det går inte heller.

Mina frågor är:

Går det att få ljudet att gå genom DV-kameran - och i sådana fall: vilken inställning är det jag missat?

Om inte: vilken typ av headset bör man satsa på? Ett som använder ljudingången eller USB-variant?

Och vilken modell av ovanstående slag kan rekommenderas?

Har för mig att jag läst någonstans att det ska vara en ny version av iSight på gång. vet ni nåt om när och tror ni att den skulle fungera?

Det vanligaste felet när det gäller Skype och ljud är att man glömmer att Skype har sina egna inställningar för ljud och skiter i vad andra program samt systemet gör. Börja således med att kolla under fliken ljud och kolla att Skype använder din kamera som ljudkälla.

Om du sedan vill ha ett headset ska du nog satsa på usb, eftersom de flesta mikrofoner kräver fantommatning (ström) för att fungera, och ljudingången på datorn saknar detta.

(lite rörigt skrivet, men jag måste rusa iväg så jag hinner inte fila på texten. hoppas det hjälper dig ändå)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-22 17:28

Jag använder ett headset som går in via linjeingången. Det funkar finfint för mig i alla fall.
Inköpt på biltema för något år sedan.

Vad gäller ljudinställningsmöjligheterna är det enda jag hittar att man kan välja "Built in line in/out" eller digital dito. Har försökt med antingen bara kameran eller med ett, väldigt enkelt, analogt headset via ljudingången med Built in Audio line in aktiverat, men utan framgång som sagt var.

Om det är någon som testat video-funktionen med iSight och Skype så vore det intressant att veta hur/om det fungerar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-23 18:28

Jag har testat att använda skype och isight, och det funkar alldeles utmärkt. Videofunktionen gick igång direkt och sen var det bara att prata på.
Riktigt trevligt faktiskt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-23 18:31
Ursprungligen av zkirtap:

Om det är någon som testat video-funktionen med iSight och Skype så vore det intressant att veta hur/om det fungerar.

Var det Mac to Mac eller Mac to Pc?

Yes!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-23 18:46

Har testat både mac to mac och mac to pc och de funkade lika bra!
Man måste nog göra en inställning för att få det att funka. Gå in på preferences/video och kryssa i rutan enable skype video.

  • Medlem
  • Nybro
  • 2006-10-23 19:00

"Nya" iSight?

Hur är det med leveransen "oktoberleveransen" av "nya" iSight?

Granisen: det låter ju alldeles utmärkt !

Då är det bara att invänta släppet av mac(k)apären då

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-23 19:22

Jag kör med den inbyggda varianten men den externa borde funka lika bra

  • Medlem
  • Nybro
  • 2006-10-23 19:49

PC-webbkamera till Mac

Använde mig av programmet "macam" då jag lånade sonens PC-cam. Fungerade utmärkt med Skype 2.0

1
Bevaka tråden